کارگردان فیلم «درب» با توصیفی آرام و احساسی از فیلمش گفت: من در مسیر کاریام تغییر لاین نمیدهم، چون آن وقت به معنای آن است که مسیر را اشتباه رفته بودم. تعداد مخاطب «درب» مثل خودش باید خلوت باشد و اگر جز این بود شک میکردم.
به گزارش سینماسینما، در آخرین روز جشنواره فیلم فجر بعد از ظهر پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه، فیلم «درب» به کارگردانی سید هادی محقق نمایش داده شد که البته برخلاف روزهای دیگر جشنواره مخاطبان زیادی به تماشای آن نیامدند اما مهمانان غیررسانهای زیادی همراه با کودکان خود در سالن نمایش حضور داشتند.
فیلم دِرب که در گویش لری به معنای زمین سفت است، با وجود نمایش تصاویری بکر از طبیعت، قصه کندی داشت که برای بعضیها بیشتر فیلمهای مستند داستانی را تداعی می کرد و انتخاب آن در میان ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ مثل بیشتر فیلمهای این دوره سوالبرانگیز شد.
هادی محقق -کارگردان و بازیگر این فیلم – در نشست مطبوعاتی فیلمش گفت: ضرورت این جنس سینما در این است که سراغ بازیگر نرویم. فیلم اصولاً باید مستند به نظر برسد یعنی وقتی میبینی آن را باور کنی. نمایشگری، لطمه جبران ناپذیری به باور کردن فیلم میزند چون اصلا هنر برای باورپذیری است. من در جایی خواندم که یک انسان در عمرش نهایتا دو بار میتواند بازی کند و مگر یک انسان چقدر ظرفیت دارد؟ برای همین است که در تیپ گیر میکند.
سازنده فیلم “ممیرو” که حال و احوالش هنگام صحبت یادآور زنده یاد حسین پناهی است، افزود: سالهاست روی قرابت فرم و محتوا کار میکنم و این محتواست که باعث میشود فرم شکل بگیرد.
وی درباره اینکه به نظر میرسد تعریف و نگاهش از بازیگری اشتباه است و ارتباط آن نگاه با عباس کیارستمی بیان کرد: من که تمام زندگیام اشتباه است! ولی ای کاش ترجمه درستی از آقای کیارستمی میشد، ای کاش دقیقتر به او نگاه میکردیم و ای کاش با احتیاط از او صحبت کنیم.
او تاکید کرد: من دوست دارم همین جریان سینما را ادامه دهم و اگر تغییر لاین هم بدهم، انگار گذشتهام اشتباه بوده و به آن پشت کردهام. البته اعتراف میکنم این فیلم سرگروه اکران نیست ولی جشنواره یک اکران محفلی است. متشکرم که هیأت انتخاب اجازه داد این نوع سینما نفس بکشد. مخاطبان این فیلم شبیه خود فیلم باید خلوت باشند و اگر صندلیهای سالن پُر بود، شک می کردم.
هادی محقق درباره جنسیت زدگی در فیلمش و بیتوجهی به زن در حالی که احساساتی شد، با بغض جواب داد: حق با شماست حتی اگر مرا بکشید. من نظر خودم را بیان میکنم اما چرا بعضی جزییات را در فیلم ندیدید؟
رضا محقق -تهیهکننده- هم درباره اینکه چرا متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شده است؟ گفت: فیلم من اساساً فیلم جشنواره است چون سینماست.
هادی محقق درباره نقش مجید بزرگر در فیلمش با توجه به تجربههای قبلی گفت: سوال هوشمندانهای بود. من دو سال در دفتر او رفت و آمد داشتم و حضورم در کنارش یک ورکشاپ بود. یکی از دلایلی که به شعر گرایش پیدا کردم مجید بود. او معلم من بود و خیلی به او مدیونم،همینطور به دیگر همکارانم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «درنو» به آرژانتین میرود
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





