هادی حجازیفر با بیان اینکه “باید فیلمهایی که آدمها را بیدار میکند ساخته شود” بیان کرد: ما یک ریال اسراف نکردیم یا پولی غیب نشد و مسئولیت قانونی و شرعی همه چیز را برعهده میگیرم.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای فیلم “موقعیت مهدی” ساخته هادی حجازیفر در هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
حبیب والینژاد که با عنوان تهیهکننده این فیلم در نشست حاضر شد، درباره نقش بنیاد مستضعفان در تولید این فیلم، توضیح داد: وقتی سازمان صدا و سیما گفت این فیلم ساخته شود، فارابی، بنیاد روایت فتح و بنیاد مستضعفان هم متقاضی همکاری بودند اما از همان ابتدا بنیاد مستضعفان برای ساخت کمک کرد و حضور داشت.
هادی حجازیفر که در “موقعیت مهدی” در نقش مهدی باکری حضور دارد و کارگردانی فیلم را هم برعهده داشته، بیان کرد: ما بیش از دو سال است که درگیر این کار هستیم و بنا به دلایلی که دوست ندارم بیان شود، این کار ۱۰،۱۲ بار متوقف شد.
او درباره بازی در این نقش بیان کرد: بازی در آن خیلی ماجرا داشت، در ابتدا بازیگری آن به من پیشنهاد شد و من گفتم درصورتی در این نقش بازی میکنم که آن را کارگردانی هم بکنم و در نهایت این اتفاق هم افتاد. البته بازیگر دیگری را پیشنهاد کردم که اصلا پذیرفته نشد.
حجازیفر با بیان اینکه “از اول هم مبنا بر ساخت یک نسخه سینمایی بود” گفت: من بنا نداشتم چکیده سریال را سینمایی کنم و بسیاری از سکانسها فقط برای نسخه سینمایی ساخته شد و تاکید فیلم بر روی شخصیت حمید و مهدی بود. خبرهایی از قبل جشنواره پخش شد که نفهمیدیم از کجا است. جنس کار در نسخه سریال بسیار متفاوت است و اصلا به این شکل نیست که یک قسمت از سریال سینمایی شده باشد.
این کارگردان درباره اینکه چرا این فیلم بیسر و صدا ساخته شد بیان کرد: ما یک قراری را گذاشتیم که فقط یک پوستر و یک تیزر داشته باشیم و اگر در سالهای آینده بیایم حتما برای فیلمم شلوغ خواهم کرد اما به خاطر قولی که به خانواده باکری داده بودیم اینکار را نکردیم. البته ما هم مقداری از گروههای دیگر عقب بودیم و فرصتمان کم بود اما در سالهای آینده این پروپاگاندا را جبران خواهیم کرد.
وی درباره ساخت فیلمهایی با زمینه دفاع مقدس و ارزشی بیان کرد: حتما در کارگردانی رویاها و ضعفهایی دارم اما فیلم، فیلم است و همه فیلمها به نظر من ارزشی است. من این فیلم را با اعتقاد کامل ساختم. در واقع من یک فیلمنامه داشتم و بعد کرونا آمد و بعد سریال باکری به من پیشنهاد شد!
هادی حجازیفر درباره کیفیت صدا و تصویر فیلمش گفت: این سالن اصلا امکان شنیده شدن صدای خوب را ندارد. امیدوارم این فیلم را در سالنهای خوب ببینید تا نظرتان تغییر کند.
این هنرمند با تاکید بر اینکه “من از ابتدا گفتم میخواهم یک سند تصویری به جا بگذارم” بیان کرد: در جریان تولید این فیلم به یک سری فیلمها برخورد کردیم که یکی از شبکه آمریکایی در جزیره مجنون فیلم برداری کرده بود و از روی آن دزدکی فیلمبرداری و استفاده کردیم و تمام تمرینات انجام شد. ما تا جنس خاک جزیره مجنون را بازسازی کردیم تا کم ایراد باشد. حتی لباسهایی که تن ما بود از انبارهای متروکه سپاه و ارتش تهیه شد و خیلی از آنها هنوز آثار شیمیایی داشت و خون روی آن بود بنابر این سعی کردیم همه چیز را رعایت کنیم.
این کارگردان با اشاره به هزینه ساخت این فیلم توضیح داد: معتقدم باید شفافسازی شود. ما ۴۰۰ دقیقه مفید سریال و سینمایی ساختیم. ۳۰ میلیارد تومان کل دریافتی ما بود که ۱۰ میلیارد آن ادوات جنگی و تجهیزات و هزینه عمرانی شد. همه نوع فیلمی میتواند ساخته شود چرا این فیلم ساخته نشود. اتفاقا باید این فیلمها که آدمها را بیدار میکند ساخته شود. ما یک ریال اسراف نکردیم یا پولی غیب نشد و مسئولیت قانونی و شرعی آن را برعهده میگیرم،. کسی که کارشناس است میداند هزینه این فیلم زیر ۶۰ میلیارد نخواهد بود.
وی همچنین درباره منابع این فیلم بیان کرد: ما همه مصاحبههایی که آن زمان بوده را جمعآوری کرده تا از این راه هم صرفهجویی کنیم و تحقیقات کاملی انجام شده است و آقای محسن رضایی هم چند روز پیش فیلم را دیدند و فقط گریه کردند، چیزی نگفتند.
هادی حجازیفر درپایان در انتقاد به ترک زبان بودن این فیلم گفت: لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ترکها بوده. وقتی ما به خاک جزایر مجنون اینقدر پایبند بودیم، زبان که دیگر جای خود را دارد.
حبیب والینژاد (تهیه کننده)، سجاد نصراللهی (مجری طرح)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، روح الله زمانی (بازیگر)، معصومه ربانینیا (بازیگر)، ایمان کریمیان (مدیر جلوههای میدانی)، امین پهلوانزاده (مدیر جلوههای بصری)، ژیلا شاهی (بازیگر)، ابراهیم امینی (نویسنده)، مسیح حدپور (صداگذار)، امیر زاغری طراح صحنه، مسعود سخاوت دوست (آهنگساز) و بهزاد آقابیگی (طراح لباس) عوامل فیلم موقعیت مهدی بودند که در این نشست حضور داشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





