دولت یازدهم از روزهای نخستین فعالیت خود تاکنون به سینما توجه ویژهای نشان داده است. بازگشایی خانه سینما یکی از نخستین گامهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی بود که با تغییر مدیران سینمایی دولت گذشته در روزهای نخستینِ فعالیت دولت کنونی به وقوع پیوست و امیدواریهای ایجاد شده در زمینه علاقه مندی دولت به بهبود وضعیت سینما را تقویت کرد.
به گزارش سینماسینما، در طول چهار سال گذشته شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات سینمایی، آشتی مخاطبان با سینما و افزایش شمار مخاطبان سینما بودیم. این در حالی است که تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، به دلیل فرسودگی و نامجهز بودن سالنهای سینمایی شهرستانها امکان اکران همزمان فیلمها در تهران و شهرستانها وجود نداشت و بسیاری از آثار سینمایی با فاصله زمانی بسیار زیاد در شهرستانهای مختلف و در سالنهای فرسوده اکران میشدند.
در چهار سالی که از فعالیت مدیران سینمایی دولت یازدهم میگذرد، شاهد تجهیز ۹۳ سالن سینما در شهرهای مختلف کشور به پخش دیجیتال، به روز رسانی سیستم اکران و نمایش در ۷۰ سالن سینمایی و حمایت از تولید محصولات سینمایی متناسب با نیاز، تقاضا و سلیقه عمومی جامعه بودیم که به نقش آفرینی موثر دولت در توسعه اقتصاد سینما انجامید.
اکنون گزارشهای رسمی منتشر شده، افزایش تعداد مخاطبان سینما و متوسط رشد سالانه ۵۶.۲ میلیارد ریالی را نشان میدهد. در سال ۹۲ فروش سینما ۳۰ میلیارد تومان بود اما این میزان در سال ۹۴، به ۷۳ میلیارد تومان افزایش یافت و تعداد مخاطبان سینما از هفت میلیون نفر به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید؛ رقمی که رشد متوسط سالانه ۵۶ درصدی مخاطبان را نشان میدهد.
نهادهای سینمایی دولت در چهار سال گذشته از ساخت ۶۲ فیلم سینمایی حرفه ای، شامل ۲۷ فیلم اولی و ۳۵ فیلم سینمایی حرفهای حمایت کردند؛ فیلم هایی که سطح کیفی سینمای ایران را در مقایسه با سالهای گذشته بالاتر بردند، در چهار دوره جشنواره فیلم فجر و حتی جشنوارههای جهانی تحسین داوران و مخاطبان را برانگیختند، مخاطبان بسیاری را به سینما کشانده و موجب فروش بالا در گیشهها شدند.
دولت یازدهم علاوه بر کمک به رشد کمی و کیفی سینمای ایران، افزایش مخاطبان و کمک به اقتصاد سینما، اقدامات ارزشمند دیگری نیز در این حوزه انجام داد. ایجاد گروه سینمایی «هنر و تجربه» با هدف اکران فیلمهای غیرتجاری، مخاطب خاص، مستند و قدیمی، ورود این گروه سینمایی در جشنواره فیلم فجر با داوری مستقل، جدایی بخش ملی و بینالمللی جشنواره فیلم فجر که وزن و وجهه بالاتری به هر دو بخش داد، دریافت بزرگترین جایزه بازیگری و فیلمنامه از جشنواره «کن»، دریافت جایزه بهترین فیلم از میان فیلمهای خارجی در «اسکار» ۲۰۱۷، از جمله مهمترین این اقدامات بود که نشان از بهبود وضعیت سینمای کشور در چهار سال گذشته دارد.
اینکه امروز هنرمندان خاصه اهالی سینما قاطعانه از دکتر روحانی حمایت میکنند بیدلیل نیست. همین که سایه شوم فضای امنیتی از سینما برداشته شد و سینما از یوغ سنگین سیاست خارج شد دستاورد کمی نیست. دولت یازدهم معتقد بود ما نیازمند امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی و همین نگاه با همه کم و کاستی هایی که در مدیریت سینمایی حاکم بود موجب شد تا سینما در این ۴ سال دمی نفس بکشد و فضای امن و آزادتری برای تولیدات سینمایی فراهم شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





