تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۲:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 11010

انیمیشن ناسورسینماسینما ـ علی نعیمی، با وجود آنکه صنعت انیمیشن در چند سال اخیر و با ساخت آثار پرمخاطب و حرفه‌ای جای خوبی در عرصه نمایش تصویری کشور پیدا کرده است؛ اما کماکان مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر نسبت به کلیت انیمیشن دچار سردرگمی هستند و گویا قرار نیست در این دوره از جشنواره فیلم فجر هم اتفاق خاص و قابل توجهی برای آن بیافتد.

محمد حیدری دبیر جشنواره در اولین نشست خبری‌اش در تاریخ ۱۲ دی ماه؛ از افزوده شدن بخش انیمیشن به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و یادآور شد: با توجه به تاکیدات ریاست سازمان سینمایی در جهت حمایت از آثار انیمیشن و توسعه و رشد این نوع آثار و همچنین جشنواره فیلم فجر، بخشی را به آثار تولید شده در این بخش اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه ۷ فیلم انیمیشن در این بخش حضور دارند، توضیح داد: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در راستای حمایت از آثار انیمیشن بخشی را به این آثار اختصاص داده و فیلم‌های حاضر در این بخش با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حیدری تاکید کرد: سازوکار داوری و جزئیات این بخش در روزهای آتی از طریق روابط عمومی جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.» البته این ساز و کار هرگز اعلام نشد.

این اظهارات بیش از همه جامعه انیمیشن و ۸ فیلمسازی که با آثارشان متقاضی حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هستند نگران و ناراحت کرده است تا جایی که این ۸ فیلمساز در تلاش هستند نگرانی ها و خواسته های خود را با دبیر جشنواره در میان بگذارند.

آنچه بیش از همه مورد اعتراض این انیماتورها است حذف نمایش فیلم‌ها و همچنین نشست نقد و بررسی این آثار در برج میلاد و با حضور اهالی رسانه و منتقدان است.

با وجود اینکه به طور رسمی اعلام نشده که با حذف برج میلاد چه سینماهایی نمایش‌دهنده انیمیشن ها خواهد بود ولی شنیده می شود که چند نمایش در پردیس‌های آزادی، کوروش و چهارسو در نظر گرفته شده است. البته تا امروز نه سانس‌ها، نه سالن‌ها و نه مکانیزم فروش بلیت این آثار اعلام نشده است و باید دید با این اقدام دیرهنگام آیا همین نمایش‌ در سینماهای مردمی هم مورد اقبال قرار خواهد گرفت یا خیر؛ مردمی که از دو هفته پیش بلیت‌های بخش مختلف جشنواره را پیش‌خرید کرده و بلیت‌های خود را هفته پیش تحویل گرفته‌اند.

انیمیشن کمترین سهم را از جشنواره فیلم فجر دارد

کیانوش دالوندکیانوش دالوند کارگردان انیمیشن «ناسور» یادآور شد: انیمیشن کمترین سهم را از جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران دارد.

کیانوش دالوند کارگردان سینمای انیمیشن که فرم درخواست حضور فیلم انیمیشن «ناسور» با موضوع حماسه عاشورا را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر پر کرده است، با بیان این مطلب درباره ضرورت توجه به هنر و صنعت انیمشن در جشنواره فجر گفت: انیمیشن در صنعت سینمای دنیا جایگاه ویژه ای دارد اما در ایران به جایگاه واقعی خود دست نیافته و توجه ویژه به این هنر و صنعت از سوی مدیران سینمایی ضروری است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من توجه به هنر و صنعت انیمیشن می تواند موتور محرک صنعت سینما به شمار آید و خون تازه‌ای در رگ حیات سینمای ایران جاری کند.

کارگردان انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» در ادامه یادآور شد: جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و باید گونه های مختلف سینمایی در این رویداد حضور داشته باشند. ولی متاسفانه فیلم انیمیشن که نوعی تکنیک در روایت داستان به شمار می آید، کمترین سهم را در این ویترین سینمایی داشته و همواره در کنار سینمای بلند داستانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دالوند تاکید کرد: این در حالی است که ساختار سینمای انیمیشن، از اساس با سینمای داستانی متفاوت است و داوری های ویژه با حضور اهالی فن این بخش از سینمای ایران را می طلبد. ولی تجربه سال ها برگزاری جشنواره فیلم فجر نشان داده ساز و کار انتخاب و داوری آثار انیمیشن با سینمای داستانی یکسان است.

وی تصریح کرد: وقت آن رسیده جایگاه ویژه ای برای هنر و صنعت انیمیشن در جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شود و تولیدات سینمای انیمیشن به شکل مجزا مورد داوری قرار گیرد. از همین رو امیدوارم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برنامه ویژه ای برای نمایش فیلم های انیمیشن حاضر در این رویداد سینمایی در نظر گرفته باشد.

پتانسیل بالای فجر برای انیمیشن

محمدرضا کریمی‌صارمیدبیر جشنواره بین المللی «پویانمایی تهران» معتقدست اضافه شدن بخش انیمیشن به جشنواره فجر به معنای تضعیف جشنواره پویانمایی نیست و به تقویت انیمیشن در کشور منجر می‌شود.

محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره بین المللی «پویانمایی تهران» درباره اضافه شدن بخش انیمیشن به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: با گذشت نیم قرن از عمر هنر – صنعت انیمیشن در ایران، این هنر به جایگاهی رسیده که نیازمند فضایی برای ارزیابی و قضاوت باشد و به همین دلیل جشنواره تخصصی «پویانمایی تهران» حداقل چیزی است که باید در اختیار این نوع از سینما قرار گیرد.

وی حضور بخش انیمیشن در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را نشان دهنده جایگاه این هنر در سینمای کشور دانست و توضیح داد: با توجه به موفقیت های سینمای انیمیشن در داخل و خارج از کشور، سینمای بلند ما به این نتیجه رسیده است که انیمیشن می تواند در رشد و ارتقای کلیت صنعت سینما موثر باشد. نمی توان فراموش کرد که انیمیشن‌ها از جمله فیلم های پرفروش سینمای جهان به شمار می روند و خوشبختانه در ایران نیز با توجه به رشد انیمیشن، چنین جایگاهی در حال ایجاد است. به عنوان مثال در سال جاری شاهد اکران فیلم خوبی در حوزه انیمیشن بودیم که توانست از مرز ۲ میلیارد تومان فروش نیز بگذر که این مساله نوید صنعتی شدن انیمیشن در کشور را می دهد و می تواند جذب سرمایه را به همراه داشته باشد.

کریمی صارمی با بیان این مطلب که از طریق ساخت و تولید انیمیشن می توانیم مفاهیم مذهبی، اجتماعی و سیاسی خود را با تاثیر بیشتری به فرزندانمان انتقال دهیم، بیان کرد: در حال حاضر جامعه سینمایی و جامعه مدیریت ما تصمیم گرفته است که انیمیشن را وارد میدان رقابت کند و فرصت های جدیدی را در اختیار این هنر قرار دهد. بی شک با حضور بخش انیمیشن در جشنواره فیلم فجر و ایجاد فرصت اکران در سینمای ایران، شرایطی فراهم می‌شود تا تولیدات انیمیشن در کشور افزایش پیدا کند و گرایش سرمایه گذاران برای مشارکت در تولید انیمیشن نیز بیشتر می شود.

 

انیمیشن‌ها می‌توانند بازگشت سرمایه هم داشته باشند

وی تاکید کرد: انیمیشن زمانی در ایران جزو هنرهای گران قیمت بود، اما امروز با وجود دستمزدهای بالای سوپراستارها در سینمای بدنه، سینمای انیمیشن دیگر به عنوان یک هنر پرهزینه شناخته نمی شود و می توان به راحتی روی آن سرمایه گذاری و از دو عنصر فانتزی و تخیل در این هنر برای جذب مخاطب استفاده کرد. این هنر مخاطبان گسترده ای دارد و می تواند بازگشت سرمایه قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

حذف نمایش انیمیشن‌ها در برج میلاد عملا فرصت نقد و بررسی را از آنها سلب می‌کند و شرایط را برای اهالی رسانه و منتقدان هم سخت می‌کند که باید در جایی غیر از برج میلاد به تماشای این آثار بنشینند و به نظر می‌رسد طبق تجربه، کمتر خبرنگار و منتقدی فرصتی برای رفتن به سینماهای مردمی پیدا کند تا این ۸ انیمیشن را ببیند.

اگر این روزها همه به تجربه موفق انیمیشن «شاهزاده روم» در سال گذشته اشاره می‌کنند دلیلش این است که این فیلم در برج میلاد به نمایش درآمد و نوشتن مطالب مختلف درباره آن کمک کرد که مخاطبان عادی نیز در زمان اکران برای دیدن این اثر مشتاق شوند و درنهایت اکران موفق و فروش خوب آن هم خونی تازه در رگ‌های صنعت انیمیشن کشورمان تزریق کرد هم به اقتصاد سینمای ایران کمک کرد.

انیمیشن های «فهرست مقدس» با نام قبلی بازگشت، «ناسور»، «آیه‌های بی قراری»، «در مسیر باران»، «بازمانده»، «قلب خورشید»، «نبرد خلیج فارس ۲» و «کله آهنی» آثار متقاضی شرکت در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هستند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها