خاطرات گذشته تنها جنبه یادآوری ندارند و گاه میتوانند مبنایی برای مطالعه تحلیلی و ارائه آماری دقیق درباره موضوعی مشخص باشند.
سینماسینما، علی نعیمی- بحران بیفروغی سالنهای سینما در سالهای اخیر به ویژه با توجه به خاطره جاودانه صفهای کیلومتری جلوی سینماها از دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ از این موضوعات است که بسیاری از پایگاههای خبری-تحلیلی، روزنامهها و مجلههای تخصصی به آن پرداختهاند. اما به راستی چرا سینما از توان تماشاگرپذیری بالقوهای که در دهه ۶۰ و ۷۰ داشت فاصله گرفته است؟ پاسخ به این پرسش مستلزم توجه به چند فاکتور مهم است. یکی اینکه در برخی نظرها، علت بیمخاطبی سینمای ایران در کیفیت نامناسب سالنهای سینمایی ارزیابی میشود. سالنهای سینما نیازمند اثر خوب برای جذب مخاطب هستند و در این میان کیفیت پایین فیلمهای سینمایی یکی از چالشهای اصلی سینماداران برای جذب مخاطب است. سینماها باید توان پخش آثاری را داشته باشند که کیفیت مطلوب اثر را برای جذب بیشتر مخاطب در نظر بگیرند. هنوز هم میتوان نمونههای موفق تجاری را برای پیدا کردن رگ مخاطبان سینما از دل سینمای دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ پیدا کرد. فیلمهایی که هر قشر با هر نوع طرز فکر را به سالنهای سینما میکشاند. هر چند، چند سالی هست که دولت با حمایت بخش خصوصی در قالب دو شرکت مشغول سالنسازی در کلانشهرهاست اما هنوز هم ردپایی از بحرانهای اقتصادی را بر پیکر سینمای ایران میبینیم که گاه در روند ساخت آثار ضعیف هم تاثیر مستقیم میگذارد و فیلمسازان ما را به سمت تجاریسازی میبرد. در کنار این موضوع، توزیع ناعادلانه سالنهای سینما در سراسر کشور سبب شده که استانی، از سالنهای سینمایی قابل توجهی بهرهمند باشد و استان دیگر حتی از داشتن یک سالن سینما، محروم. محمدمهدی تندگویان با اشاره به فرسودگی سازه سینماها و تالارهای تئاتر پایتخت گفت: بارها موضوع فرسودگی ساختمان سینماها و تئاترها و حتی ابنیه دانشگاهی و برخی بیمارستانها را در نامهای به مسئولان امر گوشزد کردیم و از آنها درخواست کردیم نسبت به ایمنسازی هر چه سریعتر این سازهها اقداماتی انجام دهند.
وی با بیان اینکه امروزه ساختمان بسیاری از سینماها و تالارهای تئاتر، استحکام خود را از دست دادهاند و جزو بافت فرسوده به شمار میروند، تصریح کرد: بسیاری از تالارهای سینمایی و تئاتر، عمر مفید سازهشان به اتمام رسیده و خروجی ایمنی نیز ندارند. تندگویان با بیان اینکه موضوع فرسودگی ساختمان این مراکز عمومی که مورد استفاده مردم هستند را در نامهنگاری با سازمان نظام فنی مهندسی و شورای عالی شهرسازی گوشزد کردهام گفت: متاسفانه در یک سال اخیر، ۳ مرتبه ایمنسازی سازه این مراکز را گوشزد کردهام؛ اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است. وی با بیان اینکه فرسودگی و اتمام عمر مفید سازه، تنها مربوط به تالارهای تئاتر و سینماهای شهر نیست افزود: بسیاری از تالارهای دانشگاههای قدیمی همچون تهران نیز به طور تقریبی دچار فرسودگی شدهاند به عنوان مثال میتوان به تالار ابوریحان و سالنهای دانشکده پزشکی اشاره کرد که عمر مفید سازه آنها به اتمام رسیده و باید برای مقاومسازی آنها اقداماتی انجام داد. تندگویان با بیان اینکه آمار مشخصی از میزان فرسودگی سالنهای سینما، تئاتر و دانشگاههای تهران نداریم، گفت: با این حال حدود ۴۰ درصد سازه سینماها و تئاترهای پایتخت فرسوده شده و باید برای مقاومسازی آنها طرح فوری ارائه شود چرا که ترکهای سازه به طور عینی مشخص است و حتی میتوان گفت برای ریزش این ساختمان لازم نیست منتظر زلزله باشیم و باید با قید فوریت طرحهایی برای مقاومسازی آنها ارائه داد. با وجود همه آنچه گفته شد برونرفت صنعت سینما از وضعیت کنونی در گروی ساخت حداقل ۵ هزار سالن سینماست؛ سالنهایی با امکاناتی فراتر از یک سینما.
صمت- علی نعیمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- جزییات طرح حمایتی سازمان سینمایی برای بازگشایی سینماها
- آیا تماشاگر خوب، تماشاگر مرده است؟
- اقتصاد سینمای ایران
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- نظر مدیر یک پردیس سینمایی درباره رقابت سینماداران در جذب مخاطب
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- علی سرتیپی در گفتوگو با سینماسینما/ افزایش قیمتها، تولید و پخش را در سینما دچار بحران کرده است
- غلامرضا موسوی در گفتوگو با سینماسینما/ تاثیر روانی گرانی بر فروش سینماها محسوس است
- بررسی تجربه نمایش فوتبال در سینماها/ برنده چه کسی بود؟
- فروش ۴۰۰ میلیونی بازی ایران و مراکش برای سینما
- شرایط ویژه برای نمایش مسابقات فوتبال در سالنهای سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد