اگر تا یک دهه پیش قاچاق فیلم تنها به کپیبرداری از آثار سینمایی از روی پرده و فروش آن در بساط دستفروشان منتهی میشد، امروزه با ظهور پدیدههایی همچون شبکههای فارسیزبان که رشد قارچگونهای دارند، در کنار ایجاد نرمافزارهای پخش فیلم که در گوشیهای تلفن همراه از طریق شبکه آیپیتیوی ظهور و بروز میکند؛ قاچاق فیلم ابعاد تازهای پیدا میکند.
به گزارش سینماسینما، استفاده از فناوری موجب شده است تا پخش آثار سینمایی در شبکه خانگی با سختیهایی روبهرو باشد.
سید غلامرضا موسوی تهیهکننده و فعال عرصه سینما با بیان این مطلب به ایسنا گفت: متاسفانه بهتازگی به دلیل اکرانهای خارج از گروه و شرایط ویژهای که به وجود آمده است، سینماها به دلیل تعدد فیلمها، فیلمها را فقط ۲ – ۳ سانس یا کمتر نمایش میدهند.
وی ادامه داد: طبیعی است که با چنین شرایطی هیچکدام از فیلمهای روی اکران نمیتوانند با مخاطبانشان ارتباط درستی برقرار کنند، چراکه این ۲ – ۳ سانس نیز در ساعاتی است که کسی به سینما نمیرود. بنابراین پردیسهای سینمایی در شرایط حاضر برای آنکه بتوانند سرویسهایی به فیلمها و پخشکنندگان بدهند با این روش، باعث فیلمسوزی شدهاند که مسئول اصلی این ماجرا، پخشکنندگان هستند که مواظب سرمایه تهیهکنندگان و هزینههای گزاف نیستند و فقط دلخوش هستند که یک فیلم را اکران کردهاند.
سید غلامرضا موسوی همچنین با بیان انتظارش در این شرایط از شورای صنفی نمایش، تاکید کرد: این شورا نباید، اجازه اکران آزاد فیلمها را صادر کند تا به این فیلمسوزی دامن نزند. برای اینکه فیلمها به قدر کافی به صورت آزاد اکران هستند و ادامه این اقدام باعث میشود که پردیسها تعداد سانسهای موجود را کم کنند و از ۲ – ۳ سانس به یک سانس برسد. این باعث زیان مستقیم سرمایهگذاران میشود که بیشتر نیز متعلق به بخش خصوصی هستند، چراکه بخش دولتی زیان نمیکند، اما اگر سرمایه بخش خصوصی برنگردد امکان جبران وجود ندارد، بنابراین در این شرایط توقع است که شورای صنفی نمایش مسئولانه برخورد کند.صیانت از آثار هنری فقط مربوط به قاچاق فیلم و فروش آن در شبکههای غیرمجاز نیست.
حدود و اختیارات صیانت از آثار هنری همواره با شک و تردیدهایی از سوی مجریان قانون روبهرو بوده است.
بیتا منصوری تهیهکننده سینما با بیان اینکه تشکیل شعبه رسیدگی به جرایم سمعی و بصری با همکاری تهیهکنندههایی که این قضیه دغدغه آنها است، میتواند اقدام مناسبی باشد،به ایسنا گفت: بعضی از دوستانِ شیفته عنوان نمایندگی، کارآیی و تاثیر لازم را در برخورد با متخلفان ندارند.
منصوری با بیان این نکته که مشکل ما این است که هیچگاه اقدام قاطعی انجام نمیدهیم، اظهار کرد: من مصاحبهای از یکی از همکاران را خواندم که گفته بودند، شخصی که به عنوان متخلف قاچاق فیلم دستگیر شده بود، بعد از بازپسگیری دیویدیها، تقاضای خسارت کرده!!! امیدوارم این، فقط یک شوخی باشد.
او که در پی خبر تشکیل شعبهای خاص برای رسیدگی به جرایم متخلفان آثار سمعی و بصری سخن میگفت، ادامه داد: در واقع باید در بخشهای مختلف برای صیانت از آثار هنری فعالیت شود و فقط بحث قاچاق فیلم در نمایش خانگی نیست، بلکه باید در بخش اکران نیز فیلمها مورد حمایت جدی مدیریت سینمایی ارشاد قرار بگیرند و نظارت بیشتری بر آنها شود.
منصوری اضافه کرد: در بخش چگونگی اکران فیلمها و نظارت بر سانسهای سینما براساس قوانین مصوب شورای صنفی نیاز به نظارت و اجرای قاطعانه و بیطرفانهتر شورای صنفی اکران، به شدت احساس میشود. هفته اول و دوم اکران یک فیلم، سرنوشت فیلم را براساس عرضه و تقاضا تعیین میکند و تخلف سینماها، میتواند در سرنوشت اکران فیلم، تاثیر بسزایی داشته باشد.
او درباره پیگیری تهیهکنندگان از تخلفاتی که انجام میشود، گفت: در این زمینه، تهیهکنندگان باید بتوانند با پیگیری قانونی، حقوق خویش را در برابر قانونمند نبودن برخی از صاحبان سینما، طلب کنند. برگشت سرمایه حاصل از فروش فیلم در سینماها و فروش در نمایش خانگی است که ادامه حضور تهیهکنندگان مستقل را امکانپذیر میکند.
او خاطرنشان کرد: همکاری قوه قضاییه، یک یا چند نماینده از بین تهیهکنندگان که سینه سپر کنند و پشتیبانی وزارت ارشاد برای پیگیری این قضیه نیاز است. خوشبختانه آقای حسین فرحبخش (تهیهکننده) در سالهای گذشته به خوبی در این حوزه فعالیت کردهاند.
منصوری با اشاره به اینکه همه میدانیم وقتی نخستین دیویدی از فیلم بیرون میآید، یک ساعت بعد دانلود رایگان آن در سایتها موجود است، بیان کرد: تعداد کمی از افراد هستند که فیلمها را فقط به صورت اورجینال تهیه میکنند و بقیه برایشان تفاوتی ندارد که به چه صورت فیلم به دستشان رسیده است. البته بهنظر میرسد که این امر بیشتر در شهرستانها اتفاق میافتد. در برخی شهرها فروش دیویدی اورجینال فیلم، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمیکند. در واقع یک نفر خریداری میکند و سپس از روی همان نسخه، تکثیر میشود.
او در ادامه تاکید کرد: این اتفاقات به یک برخورد قاطع نیاز دارد. همانطور که با دزدان و مجرمان اینگونه برخورد میشود که وقتی جرمشان محرز شد، عکس و خبرشان رسانهای میشود؛ برای متخلفان در این حوزه هم باید همین کار انجام شود، تا شاید تکثیرکنندههای دیگر، از ترس آبروشان از ادامه کار فرهنگیشان! دست بردارند. زیرا این بهطور رسمی دزدی از سرمایه تهیهکننده است. گویی یک نفر به راحتی وارد گاوصندوق خصوصی تهیهکننده و سرمایهگذار شده و آن را تخلیه میکند.
منصوری از حضور بخش خصوصی در ساخت فیلمها گفت و افزود: تهیهکنندگان بخش خصوصی با نگرانی از برگشت سرمایه، دست به تهیه فیلمها میزنند. تهیهکنندگانی که از بودجههای دولتی بهره میبرند، آسودگی بیشتری در بخش تولید دارند. در واقع با این شرایط بخش خصوصی مستقل، روی چه چیزی باید حساب کند؟ در اینجا از یک ضربالمثل کمک میگیرم برای همکاران محترم؛ «مالت رو بپا، همسایهات رو دزد نکن».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- درخواست تهیهکننده پس از قاچاق فیلم؛ اجازه پخش «برادران لیلا» را در سینماها و پلتفرمها بدهید
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موضوع قاچاق فیلم مایه ناراحتی است/ باید این قضیه را جمع کنیم
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
- زنگ خطر قاچاق فیلمهای روی پرده به صدا درآمد/ دو فیلم اکران نوروزی در حال دست به دست شدن در کانالهای تلگرامی
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- یادداشت مریم مقدم و بهتاش صناعیها؛ قاچاق تیر خلاصی است بر پیکر فیلمی که ۹ سال عمرمان را صرفش کردیم
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش