تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۶:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 24944

جم تی ویبه فاصله چند ساعت همه‌چیز برای برخی از سینماگرانی که نامشان در فهرست ممنوع‌الفعالیت‌ها بود، تغییر کرد.

به گزارش سینماسینما، عباس جعفری‌دولت‌آبادی روز سه‌شنبه، دوم شهریور، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد حسب دستور قضائی بازپرس پرونده، مکاتبه اعلامی با ریاست سازمان امور سینمایی کشور صرفا ناظر به شرکت‌های پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با منع فعالیت هنرمندان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ندارد. دادستان تهران ضمن تکذیب خبر منع فعالیت هنرمندان و تهیه‌کنندگان، از رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار قضائی دقت لازم را به عمل آورند. حبیب ایل‌بیگی نیز ساعتی پس از تکذیب ممنوع‌الکاری سینماگران از سوی دادستان خود نیز از این تکذیبیه اعلام خوشحالی کرده و گفت: «ما خوشحالیم که این خبر را شنیدیم و از تکذیب خبر ممنوع‌الکاری سینماگران کشور خرسندیم. امیدواریم که این فیلم‌سازان به کار و فعالیت خود ادامه دهند».

ایل‌بیگی در ادامه، تکذیب خبر از سوی دادستان را هم حاصل رایزنی‌های سازمان سینمایی می‌داند و می‌گوید: «رایزنی‌هایی برای رفع ممنوع‌الکاری سینماگران شده بود که من درحال‌حاضر پیگیر جزئیات این خبر جدید هستم». این در حالی است که چند ساعت پیش از صحبت‌های دادستان، حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام ممنوع‌الفعالیت‌شدن برخی از سینماگران گفت که بازپرس ویژه رسیدگی‌کننده به پرونده با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه نامه‌ای را به آقای ایوبی فرستاد که در آن برخی از سینماگرانی که تیزر فیلم‌هایشان از ماهواره پخش شده بود، ممنوع‌الفعالیت شده‌اند و ما تا اطلاع ثانوی از صدور مجوزهای جدید برای این افراد اعم از مجوزهای ساخت، نمایش و حتی پروانه نمایش خانگی بازداشته شده‌ایم».
مصطفی کیایی، علیرضا سرتیپی، عبدالله علیخانی، سیدامیر پروین‌حسینی و رضا میرکریمی به عنوان تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی مانند «بارکد»، «دراکولا»، «زاپاس»، «دختر» و «آبنبات چوبی» و همچنین سه دفتر پخش سینمایی شامل فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی، نورتابان به مدیریت محمدرضا صابری و پویافیلم به مدیریت عبدالله علیخانی از‌جمله سینماگران ممنوع‌الفعالیت عنوان شدند. بعد از این حواشی واکنش حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، نیز درخور‌توجه بود.

او در گفت‌وگویی با این عنوان که حق سینمای ایران این‌همه بدگمانی و ایجاد حاشیه نیست، به طرفداری از سینماگران پرداخت و گفت: «تصمیم مقام محترم قضائی آن‌هم در آغاز هفته دولت و آن‌هم پس از این‌همه موفقیت سینماگران بسیار تأمل‌برانگیز است. حتما مقام محترم قضائی در انجام وظایف خود بررسی‌هایی را که لازم می‌دانست، انجام داده است؛ اما به نظر می‌رسد که لازم بود برای تکمیل بررسی‌های بیشتر ایشان که تصمیم سنگینی را برای بهترین سینماگران کشور گرفته است، از سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی تخصصی نیز کسب اطلاعات بیشتری می‌کرد یا سینماگران را احضار و با آنها گفت‌وگو می‌کرد». اما جلسه معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی ابلاغ حکم دادستانی با سینماگران ممنوع‌الفعالیت، بسیاری از اتفاقات را تغییر داد.

طبق گفته ایل‌بیگی از میان سینماگرانی که اسمشان در این نامه بود، آقایان سرتیپی و رضا میرکریمی به دلیل مسافرت و حضور در جلسه دیگری نتوانستند در این نشست حاضر شوند؛ اما آقایان مصطفی کیایی، سیدامیر پروین‌حسینی، عبدالله علیخانی و محمدرضا صابری در جلسه حضور داشتند و موارد به آنها ابلاغ شد و نظراتشان را اعلام کردند. ایل‌بیگی تأکید کرد: «سینماگران حاضر در این نشست هرگونه همکاری با شبکه «جم» را رد کردند و معتقد بودند وقتی جرمی مرتکب نشده‌اند، چرا باید محاکمه شوند و ما نیز پیرو جلسات قبلی دوباره به دوستان سینماگر عرض کردیم که همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی است».
همه چیز سؤال‌برانگیز است
علی سرتیپی از‌جمله فعال‌ترین پخش‌کنندگان سینمای ایران است که تا روز گذشته در زمره سینماگران ممنوع‌الفعالیت بود. او درباره حکمی که درباره آنها ابلاغ شده بود، گفت: «اصلا مشخص نیست ملاک چیست؟ تعدادی از سینماگران ممنوع‌الفعالیت می‌شوند و درباره تعدادی دیگر طور دیگری رفتار می‌شود؛ به‌نوعی که انگار اصلا نیستند. مدت‌ها قبل به محض پخش تیزر فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای من در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کردم که اقدام آنها به نوعی غیرقانونی است و اصلا عملکرد این شبکه‌ها را متوجه نمی‌شوم که بدون گرفتن هیچ مبلغی فیلم‌های سینمای ایران را تبلیغ می‌کنند! در‌این‌میان همه چیز کمی سؤال‌برانگیز است».
٢۴، ساعت سرنوشت‌ساز
تنها با گذشت چند ساعت از صدور حکم چند سینماگر و ممنوع‌الفعالیت‌شدن آنها، دادستانی از اساس ممنوع‌الفعالیت‌بودن آنها را تکذیب کرده است. اینکه در این چند ساعت چه صحبت‌هایی ردوبدل شده و چطور همه چیز تغییر کرده است، مشخص نیست. این در حالی است که تبلیغ فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای هر بار به شکلی  برای سینماگران دردسر ایجاد می‌کند. چند روزی است صحبتی نیز درباره پخش رایگان پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های سیما مطرح شده است، با اینکه بارها بر حمایت رسانه ملی از تولیدات سینمایی تأکید شده است؛ اما عملا بالابودن تعرفه‌های آگهی و اعمال ممیزی‌های سلیقه‌ای عمده‌ترین دلیلی است که باعث شده تا سینماگران به حمایت رسانه ملی امیدی نداشته باشند و همچنان موضوع پخش تیزر فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای و مشکلاتی که هر‌از‌چند‌گاهی برای سینماگران ایجاد می‌کند، در صدر اخبار سینمای ایران باشد.

 

منبع: شرق/ بهناز شیربانی

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها