تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۲۳:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 173200

سینماسینما، نوید جعفری: مراسم اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر در شیراز برگزار شد.


«موقعیت مهدی» با نمایش بخش‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری عاشقانه‌ای را در دل جنگ روایت می‌کند تا از زاویه ای دیگر به زندگی و دفاع مقدس از دل تراژدی برادران باکری بپردازد.

۲۲ فروردین به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی این فیلم با حضور هادی حجازی‌فر، کارگردان و بازیگر این فیلم و احسان باکری فرزند شهید حمید باکری در سینما سعدی شیراز اکران شد و فرش قرمز آن در مجموعه هنر شهر آفتاب برگزار شد.

هادی حجازی‌فر، پس از اکران این فیلم جزئیاتی از کارنامه فعالیت خود ارائه کرد و اظهار داشت: ابتدا فعالیتم را با کارهای عروسکی آغاز کردم و سپس همزمان با تئاتر وارد رشته کارگردانی شدم.

کارگردان موقعیت مهدی افزود: علاقه‌ای به بازیگری نداشتم و بیشتر کارگردانی را دوست داشتم تا اینکه معجزه فیلم ایستاده در غبار رخ داد.

وی درباره فیلم موقعیت مهدی گفت: ابتدا به عنوان بازیگر دعوت شدم و بعد اصرار کردم که خودم کارگردانی کنم که در این راه با مسیر سختی مواجه شدم به گونه‌ای که فیلم ۱۱ بار به دلایل مختلف متوقف شد و دو و نیم سال مرحله پژوهش تا ساخت به طول انجامید.

کارگردان فیلم موقعیت مهدی افزود: علیرغم سختی‌های زیاد فضای کار، ما را همدل کرد ولی زخم زبان‌ها همیشه بوده و هست اما تمام عوامل فیلم یک دهم پولی را که می‌توانستند در فیلم شهری بگیرند، نگرفتند و هنوز دستمزدها کامل نشده است.

حجازی‌فر درباره فشارهای موجود نیز بیان کرد: پیام رهبری در تمجید از فیلم ما را نجات داد و از فشارهایی که روی ما حتی بعد از اکران فیلم وجود داشت، کم کرد.

وی با بیان اینکه پرداختن به شهدایی مانند مهدی و حمید باکری در ۱۰۰ دقیقه غیرممکن است، عنوان کرد: در نهایت در این فیلم به ۶ موقعیتی که مهدی در آن بود، اشاره کردم.

کارگردان موقعیت مهدی با اشاره به اینکه به فرماندهان دفاع مقدس تاکنون به خوبی پرداخته نشده است، افزود: در این فیلم تلاش شد که تصویری درست از فرماندهی ارائه شود و این بخش از زندگی مهدی باکری برای من برجسته‌تر بود.

حجازی‌فر با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رابطه حمید و مهدی در فیلم قابل پخش نبود و امیدوارم این بخش در سریال جبران شود، گفت: نسخه ۷ قسمتی سریال به بخش‌های بیشتری از زندگی برادران باکری و عملیات بدر پرداخته است.

احسان باکری، فرزند شهید حمید باکری نیز در این نشست گفت: از سال ۶۲ که پدرم و ۶۳ که آقا مهدی شهید شدند غیر از دهه ۷۰ که مستندی درست کردند، فیلمی درباره شهیدان باکری ساخته نشد و این پروژه سال ۹۱ شروع شد، یعنی همانگونه که قرار نبود عملیات بدر اینگونه شود فیلم نیز بنا نبود پروژه ساختش طولانی شود.

وی درباره کارگردانی این فیلم نیز عنوان کرد: از آقای حجازی‌فر جز بازی‌ها شناختی نداشتم اما چون در ساحت کارگردان کار اولشان بود ابتدا مخالف بودم چون فکر می‌کردم تصویری که بعد از مدت‌ها منتشر می‌شود تاثیرگذار است.

احسان باکری ادامه داد: وقتی با حجازی‌فر صحبت کردم فهمیدم پژوهش کرده و چیزی بیشتر از بقیه می‌داند و حس کردم شاید بتواند انجام دهد، در همین راستا نیز تنها حجازی‌فر بود که در کمبود امکانات و سختی‌ها به فیلم پرداخت حتی پرداختن به علی باکری که گذشته ویژه‌ای داشت جراتی بود که حجازی‌فر داشت.

فرزند شهید باکری عنوان کرد: در سریال می‌توان به بخش‌های کودکی این دو برادر و نقش عمو علی که برادر بزرگ آنها بوده و تاثیر زیادی در سرنوشت این دو داشته نیز پرداخت.

در ادامه برنامه هادی حجازی‌فر به اتفاق ژیلا شاهی بازیگر فیلم در مجموعه هنر شهر آفتاب با مخاطبان و علاقه‌مندان دیدار و گفتگو کردند و پس از مراسم فرش قرمز و اهدای پوستر امضا شده فیلم به برندگان مسابقه اکران در نشستی با نوجوانان به گفتگو نشست.
حجازی‌فر با بیان اینکه علاقه اصلی او کارگردانی است از مشکلات ساخت فیلم گفت و در خصوص شهیدان باکری صحبت کرد.

حجازی‌فر با بیان اینکه در آذربایجان از سالیان دفاع مقدس در اکثر خانه ها عکسی از شهیدان باکری وجود دارد افزود: این علاقه و ارادت کاملا قلبی بود و امروز سخت است بدون شعار زدگی در خصوص دهه ۶۰ و آن دوران حرف زد.
کارگردان موقعیت مهدی با اشاره به پیشینه فرهنگی خانواده‌اش و معلم بودن پدرش گفت: من در شرایطی کاملا معمولی و در دل جامعه‌ای رشد کردم که تفکرات مختلفی داشتند.
وی افزود: افتخار می‌کنم زندگی معمولی داشتم و به جایی وابستگی نداشتم، با زحمت درس خواندم و تلاش کردم. پدرم دوست داشت در رشته دیگری درس بخوانم اما وقتی علاقه‌مندی من را دید تنها قولی که از من گرفت ساخت فیلم در خصوص شهیدان باکری و گردان عاشورا بود و شهدا خط قرمز من هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه این فیلم از هر دو سو دچار فشار بوده است گفت: برای در اختیار گرفتن یک ماشین سوخته پس از چند روز نامه نگاری با صرف هزینه‌ای گزاف موفق به دریافت ماشین و تجهیزاتی شدیم که بارها سعی کردند در اختیار ما قرار نگیرد.

وی در خصوص موقعیت مهدی گفت: این فیلم در ستایش زندگی است، نور تاباندن به موقعیت‌های پنهانی که در زندگی یک خانواده مذهبی و شهید وجود دارد و بسیاری از این عشق به زندگی بی‌خبر هستند.

کارگردان موقعیت مهدی افزود: باید روحیه وطن‌۰پرستی و گفتگو را در جامعه تقویت کنیم. باید مرزی که میان سلایق مختلف جامعه وجود دارد را از بین ببریم تا این نگاه سرد میان افراد جامعه از بین برود، هنر گفتگو می‌تواند به نشاط جامعه و پیشرفت نسل بعدی منتهی شود.

وی در پاسخ به یکی از مخاطبان در خصوص برگزاری فرش قرمز برای فیلم‌های ارزشی و دفاع مقدس گفت: چرا باید با این کار و ارتباط مستقیم با مخاطب مخالفت کنیم؟ هر فیلم علاوه بر بحث هنر در قالب صنعت هم باید دیده شود و بخشی از تبلیغات و ارتباط با مخاطب از همین طریق اتفاق می‌افتد. در جشنواره فجر امسال عملا فرش قرمز تبدیل به فیروزه ای شد و فقط هزینه‌ای به بیت المال تحمیل شد تا موکت و فرشی با رنگ تازه تهیه شود.
وی در ادامه افزود: سینما هنر و صنعت است، علاقه‌مندی من بیشتر در زمینه کارگردانی است و بی‌تردید در تجربه‌های آینده دوست دارم در ژانرهای دیگر هم کسب تجربه کنم.

عکس‌ها: محمدرضا عبدلی

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها