مراسم بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده به همت کانون کارگردانان سینمای ایران شب گذشته ۱۰ آبان ماه برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران، در ابتدای این مراسم داریوش فرهنگ که اجرای برنامه را برعهده داشت، گفت: عبارتی همچون پیشکسوت و پسکسوت در هنر همیشه استفاده شده است. گروهی کاری را پایه گذاری میکنند و افرادی دیگر آنرا ادامه میدهند و هنر همیشه اینگونه بوده است. متاسفانه امروز سینما به یک مساله بغرنج تبدیل شده است و بحرانهای اقتصادی بر روی سینما تاثیر گذاشته و امروز سینماگران به سختی فیلم میسازند تا اندکی شور و نشاط به جامعه بدهند و ابراهیم وحیدزاده یکی از این فیلمسازان است.
وی ادامه داد: امروز ما از کسوت ابراهیم وحیدزاده تقدیر میکنیم زیرا آنچه در هنر مهم است داشتن کسوت است.
سپس داریوش فرهنگ متنی را که «محمد تهامینژاد» برای ابراهیم وحیدزاده فرستاده بود را خواند و در ادامه ویدئویی از سیروس ابراهیمزاده پخش شد که سخنانی را درباره ابراهیم وحیدزاده گفته بود و او را از باسوادترین سینماگران دانست که در سینمای کمدی بسیار موفق عمل کرده است.
در ادامه این مراسم محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و صحبت با مدیرعامل موزه سینما ضمن عذرخواهی از آقای وحیدزاده و کارگردانان محترم این مراسم را با تعداد مهمانان محدود برگزار کردیم.
وی برگزاری جلسات شب کارگردانان را لازم دانست و افزود: آخرین جلسهای که برگزار کرده بودیم ۲۷بهمن ۹۸ بود و فکر نمیکردیم دو سال درگیر این ویروس باشیم و حتی دورهمیهای معمول را هم در کانون از دست بدهیم. حال خوشحالیم در خدمت شما در شب بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده هستیم.
امیریوسفی با اشاره به درگذشتگان اخیر سینما اظهار کرد: چه عزیزانی را در این دو سال به دلیل کرونا از دست دادیم و شرم باد بر کسانی که واکسیناسیون اهالی سینما را به تعویق انداختند. اگر این ممانعت نبود عزیزانی مثل کامبوزیا پرتوی، خسرو سینایی، رحیم رحیمیپور و دیگر سینماگران را از دست نمیدادیم همچنین همکارانمان در حوزههای دیگر مثل فرشته طائرپور عزیز، حمیدرضا صدر و اکبر عالمی را از دست دادیم که تکرارنشدنی هستند.
رئیس کانون کارگردانان در ادامه گفت: امیدوارم شرایط اختصاص غرفهای بنام کانون کارگردانان سینمای ایران در موزه سینما فراهم شود. کانون درخواست دیگری هم دارد و آن اختصاص غرفهای برای زنده یاد حمیدرضا صدر در موزه سینما به عنوان منتقدی ماندگار که این روزها بیش از پیش جایش در حوزه نقد فیلم و حتی تحلیل ورزشی خالی است.
کارگردان «آشغالهای دوست داشتنی» با بیان این که ابراهیم وحیدزاده را با دو فیلم غافلگیرکننده «مجسمه» و «تحفهها» در ذهن دارد، تصریح کرد: احتمالا قسمتی از صحبتهای ایشان را در این مورد که چرا آن سینما ادامه نیافت در ادامه خواهیم شنید و توضیحات بیشتر را در تاریخ شفاهی موزه سینما خواهند گفت.
وی در پایان با یادی از مطلب محمد تهامینژاد درباره وحیدزاده گفت: ای کاش طنز کافکایی او ادامه پیدا می کرد. البته امیدوار و مطمئنیم که ادامه مییابد و ما در تلاش هستیم شب کارگردانان تبدیل به مراسمی برای ادامه فعالیت و درخشیدن کارگردانان این شبها شود.
در ادامه این مراسم خسرو دهقان نیز گفت: از زمان دوستی من با ابراهیم وحیدزاده حدود ۵۰ سال میگذرد. دوستی ما از جنبه کار بوده و او آدم آراسته و مرتبی است همانطور که در کارش هم همینطور بوده است.
وی ادامه داد: ریشههای آثار او در سینمای آزاد و مستقل است و از تئاتر تا فیلم آموزشی، کوتاه، مستند و طنز و تدریس را در کارنامه کاری خود دارد. وحیدزاده از موسسان و پایهگذاران سینمای آزاد و از رهروان آن است.
دهقان یادآور شد: امروز سینمای آزاد از بین نرفته است بلکه شکل آن عوض شده و تبدیل به سینمای کوتاه تحت عنوان انجمن سینمای جوانان شده است. امروز شاهدیم که سینمای آزاد و ابراهیم وحیدزاده همچنان هستند و کار اصلیشان پرداختن به جوانان است.
دهقان تاکید کرد: مستقل بودن همچنان در آثار وحیدزاده وجود دارد و حتی امروز هم جوانان از او مستقل بودن را میآموزند؛ همان چیزی که برای جوانان اهمیت دارد.
سپس با دعوت داریوش فرهنگ، ابراهیم وحیدزاده به روی سن آمد و گفت: من فکر میکردم قرار است نفر آخر باشم که برای سخنرانی میآیم اما وقتی شما خسته شدهاید، میآیم و داستانی را برای شما میخوانم زیرا من از سال ۹۱ تاکنون گاهی داستان کوتاه مینویسم.
وی سپس داستان کوتاه طنزی را به نام «مردن، خفتن و یا شاید خواب دیدن» که به گفته خودش تراژیک است اما محتوای طنز دارد را خواند.
عزیزالله حاجیمشهدی منتقد سینما به عنوان سخنران بعدی این مراسم، گفت: ابراهیم وحیدزاده مثل بسیاری از هم نسلان خود در دهه ۴۰ با ساخت فیلم کوتاه به فضای فیلمسازی گام نهاد. او برخلاف همه کسانی که با ساخت تنها چند فیلم کوتاه ؛شور و شوق رسیدن به فضای سینمای حرفه ای را دارند؛ بیش از دو دهه شکیبایی میکند و بعدها در سال ۶۶ نخستین فیلم سینماییاش تحفه ها را با استفاده از بازیگران حرفهای و نام آشنا؛ میسازد و در سال ۷۱ با ساخت فیلم «مجسمه» به عنوان یک فیلم شادی آور (کمدی) متفاوت ؛ کاری ارائه میدهد که در مقایسه با کارهای کمدی معمول در دهههای ۶۰ و ۷۰ برتریهای انکار ناپذیری دارد.
وی با اشاره به تعداد آثاری که این هنرمند و کارگردان تولید کرده است، بیان کرد: وحیدزاده با حدود ۵۵ سال سابقه فعالیت در حوزه فیلمسازی که البته تنها ۳۵ عدد از آن در فضای فیلمسازی حرفهای بوده است ؛ به دلیل شرایط نابهنجار حاکم بر فضای تولید فیلم تنها توانست هفت فیلم بسازد و جالب این که ۵فیلم از مجموعه فیلمهایش تنها در دهه ۸۰ ساخته می شود. پرسش من این است که چرا باید یک فیلمساز مستقل به دلیل شرایط فیلمسازی کشور حاصل کار ۳۵ سالهاش تنها ۷ فیلم باشد؟ آیا به راستی؛ اگر سینماگری بخواهد به طور متوسط هر ۵سال تنها یک فیلم بسازد؛ امکان گذران زندگی همراه با آسایش و رفاه نسبی ؛ از طریق فیلمسازی را خواهد داشت؟
حاجی مشهدی بیان داشت: وحیدزاده در همه کارهایش رگه های آشکاری از طنز تلخ دیده میشود و در انتخاب درونمایه های دلخواه خود با لحن شادی آور سعی بر نوآوری دارد و در انتخاب مضامین نیز سختگیر است.
حسن حسندوست تدوینگر سینما نیز در سخنان کوتاهی گفت: من از اولین فیلم بلند ابراهیم وحیدزاده «مجسمه» با او همکاریام را شروع کردم. قطعا او از شاخصههای سینمای طنز ایران است و هر یک از کارهایش بسیار جلوتر از سینما و روزگار زمان خود بوده است. او برای فیلمش از پرده سبز و جلوههای بصری و کامپیوتر استفاده کرد درحالیکه آن زمان استفاده از این ویژگیها مرسوم نبود. امیدوارم این مراسم باعث شود او دوباره یک فیلم خوب برای سینما بسازد.
در پایان این مراسم محسن امیریوسفی به نمایندگی از کانون کارگردانان سینما و همچنین مهران عباسی به نمایندگی از موزه سینما و سازمان سینمایی به صورت جداگانه لوح یادبود خود را به ابراهیم وحیدزاده اهداء کردند.
در این مراسم پشتصحنههایی از فیلمهایی که ابراهیم وحیدزاده کارگردانی کرده است پخش شد.
در این مراسم افرادی همچون محمد علی نجفی، وحید موسائیان، علی ژکان، احمد امینی، محمدرضا عرب، قدرت الله صلح میرزایی، نادر مقدس، احمد امینی، لادن طاهری، محمد موفق و … حضور داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- یک فیلم نوستالژیک در روز ملی سینما اکران میشود/ نمایش نسخه مرمتشده «کافه ترانزیت»
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





