طی ماه های آینده باید هرچه زودتر تکلیف نماینده سینمای ایران در اسکار مشخص شود و دوباره بحث هایی به میان آمده و هیاهویی میان سینماگران به وجود امده است تا گزینه مناسب را برای معرفی به این رویداد سینمایی معرفی کنند.
سینماسینما، سام بهشتی: این روزها دوباره بحث هایی به میان آمده که چه فیلمی را برای اسکار بفرستیم و چه فیلمی میتواند نماینده شایسته ای برای سینمای ایران باشد. با توجه به فرهنگ و ساختار جامعه امروز ما کدامیک از تولیدات سینمای ایران در سال جدید این استحقاق این را دارد که راهی آن سوی مرزها شود و بتواند موفیقت تازه ای برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد.
عده ای معتقدند که اصغر فرهادی با توجه به جایگاهی که در سینمای جهان دارد و فیلم تازه اش، می تواند یکی از گزینه های خوب و درست برای معرفی اسکار باشد و عده دیگری نام فیلم های «لانتوری» و «ایستاده در غبار» را بر زبان می آورند. اما در این میان چه فیلمی قرار است راهی اسکار شود؟ تا اوایل مهر باید مشخص شود.
در این گزارش فارق از هر جناح بندی به سراغ چهره های شاخصی رفتیم تا نظرات خود را نسبت به ایت اتفاق شرح دهند که در ادامه مطلب این نظرات را خواهید دید:
جیرانی: عقل حکم میکند که «فروشنده» را به اسکار بفرستیم
فریدون جیرانی کارگردان سینمای ایران در خصوص فیلمی که میتواند نماینده ایران در اسکار باشد به خبرنگار سینماسینما گفت: من معتقدم که در فضای حال حاضر، فیلم های «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان پتانسیل آن را دارند که به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شوند.
وی ادامه داد: بحث هایی به میان آمده و اسم فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان هم مطرح شده و به نظرم فیلم خوب و قابل قبولی است اما عقل حکم میکند که «فروشنده» را برای اسکار بفرسیتم.
کارگردان صاحب سبک سینمای ایران در تکمیل حرف هایش عنوان کرد: برخلاف تصور های موجود، فیلم تازه اصغر فرهادی، با توجه به ساختار و مضمونی که دارد میتواند نظر مخاطبان آمریکایی را به خود اختصاص دهد، جنس فیلم و شیوه روایت و ساختار تعلیقی که دارد میتواند برای آن ها تاثیر گذاری خوبی داشته باشد.
موسوی: پخش کننده نقش مهمی در معرفی یک فیلم دارد
سید غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما و رییس صنف تهیه کنندگان درباره انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار در سال جاری، به خبرنگار سینماسینما گفت: فیلمی که به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی می شود باید ویژگی های متعددی داشته باشد. وجود یک پخش کننده قوی برای آن فیلم در خارج از کشور، مهمترین ویژگی یک فیلم برای معرفی به اسکار است.
وی ادامه داد: پخش کننده نقش مهمی در معرفی یک فیلم در عرصه جهانی دارد و میتواند اعضای آکادمی را ترغیب کند که این فیلم را ببیند و درباره آن قضاوت کنند. یکی دیگر از ویژگی هایی که در این ماجرا تاثیر گذار خواهد بود، خود همان فیلم است، فیلم باید در سینماها سر و صدا کرده باشد و خود را مطرح کند.
روزنامه نگار پیشکسوت سینمای ایران در تکمیل حرف هایش عنوان کرد: این روزها دوباره بحث معرفی نماینده سینمای ایران برای اسکار به میان آمده است و به نظرم در میان تولیدات سینمای ایران، هشت فیلم وجود دارد که جز گزینه های معرفی به اسکار خواهند بود. اما مساله ای که در این جا حائز اهمیت است را نباید فراموش کنیم، و آن هم کمیته ای است که میخواهد این فیلم ها را بررسی کند و از میان گزینه ها یک فیلم را انتخاب کنند. این ترکیب که کنار هم خواهند نشست باید نسبت به مارکت های جهانی و شرایط موجود سینمای ایران آگاهی داشته باشند تا بتوانند گزینه اصلح را انتخاب کنند.
موسوی با توجه به تاثیرگذاری و حساسیت کار این تیم انتخاب، یادآور شد: این انتخاب بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است و آن تیمی که قرار است فیلمی را برای اسکار انتخاب کند، باید به این اصل توجه کند که باید با توجه به شرایط موجود سینمای جهان فیلمی را انتخاب کند که بتواند رای بیاورد، در غیر این صورت کار بیهوده ای صورت گرفت است.
تهیه کننده بنام سینمای ایران در پایان حرف هایش، تصریح کرد: همانطور که گفتم هشت فیلم وجود دارد که میتواند به اسکار معرفی شود. امیدوارم هر فیلمی که به عنوان نماینده سینمای ایران انتخاب می شود، نماینده شایسته ای برای سینمای ایران در عرصه جهانی باشد.
درستکار: کیفیت در سینما قابل اندازه گیری است
رضا درستکار منتقد سینمای ایران طی گفتگویی با خبرنگار سینماسینما درباره انتخاب فیلم مناسب برای اسکار امسال گفت: شک نکنید که آخرین ساخته اصغر فرهادی مناسب ترین گزینه برای معرفی به اسکار است و بدون شک نباید نسبت به این مساله تردیدی داشت.
وی افزود: این روزها بحث هایی به میان میآید و مدیران قبلی سینمایی اظهار نظرهای جالبی می کنند که واقعا خنده دار است، آقای شمقدری دوران مدیریت سوپر مدرن شما به پایان رسیده است و لطفا درباره این مسائل اظهار نظر نکنید.
درستکار در تکمیل حرف هایش، عنوان کرد: اسکار یعنی انضباط هنری و فیلمی در این چارچوب گنجانده خواهد شد که این شرایط را داشته باشد و به نظرم فیلم «فروشنده» مصداق این انضباط هنری است.
این منتقد سینما با توجه اظهارات نظر وزیر ارشاد در خصوص معرفی فیلمی با محتوای ارزشی گفت: کیفیت در سینما قابل اندازه گیری است و ما کسانی که خود را اهل قلم و رسانه می دانیم، فارق از هرگونه سیاست و شعار زدگی این کیفیت را اندازه گیری خواهیم کرد. کاری ندارم که فیلم «فروشنده» موفق می شود یا نه اما گزینه اصلح برای معرفی به اسکار همین فیلم است.
شورجه: فرستادن فیلم به اسکار بزرگترین اشتباه است
جمال شورجه، کارگردان سینمای ایران طی گفتگویی با خبرنگار سینماسینما در خصوص این اتفاقات و انتخاب فیلم برای اسکار گفت: من متوجه این بحث ها نیستم و حرف هم این است با توجه به سیاست ها و خباثت های دولت آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی چرا باید فیلمی از سینمای ایران برای اسکار معرفی کنیم ؟ و این دیده شدن چه ارزشی برای ما دارد. آن ها در حوزه فرهنگ و هنرشان از کاخ سفید دستور می گیرند و چرا ما باید فیلمی را به آن ها ارائه کنیم؟
وی ادر ادامه عنوان کرد: فرستادن فیلم به اسکار بزرگترین اشتباه است، چون آن ها فقط به دنبال دشمنی کردن هستند و اگر فیلمی در تایید سیاست های آن ها نباشد، دیده نخواهد شد. در چه تاریخی به فیلمی که منویات نظام جمهوری اسلامی در آن وجود داشته در این جریان دیده شده است؟ اگر فیلم ها با توجه به فرهنگ و سیاست های کاخ سفید ساخته نشده باشد، دیده نمی شود. آن ها با نظام جمهوری اسلامی دشمن اند و به نظرم نباید فیلمی از سینمای ایران برای آن ها فرستاده شود.
شورجه در پاسخ به این سوال که آیا فقط با فرستادن فیلم برای اسکار مخالف است یا جشنواره های دیگر جهانی هم شبیه همین ماجرا هستند؛ تصریح کرد: من مشکل ام با اسکار است، مگر یادمان می رود که چند سال گذشته جوایز اسکار از کاخ سفید برای فیلم ضد ایران «آرگو» فرستاده شد؟ آن ها کمر به نابودی نظام جمهوری اسلامی بستند و می خواهند تصویر غیر واقعی از ایرانیان به جهانیان نشان دهند.
وی ادامه داد: فیلم «جدایی نادر از سیمین» محتوایی داشت که با سیاست آمریکایی ها مطابقت داشت و برای همین به این فیلم جایزه دادند. جشنواره های دیگر هم همین هستند، کدامیک از فیلم های ما که در این جشنواره ها حضور دارند و جایزه می گیرند، تصویر درستی از نظام و انقلاب به جهانیان نشان می دهند؟ آن ها فیلم هایی برایشان مهم است که غیر واقعی باشند و ایرانیان را انسان هایی افسرده و مایوس به تصویر بکشند.
شورچه در پایان حرف هایش گفت: من با کلیت این ماجرا و فرستادن فیلمی از نظام جمهوری اسلامی برای آن ها مخالف هستم.
انتهای پیام/
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه