حدود یک سال قبل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روزهای کاری خود اظهاراتی را درباره مسئولیت وزارتخانه متبوعش در vodها و شبکه نمایش خانگی مطرح کرد که نشان از عزم جدی او برای بازپسگیری اعتبار این وزارتخانه در این بخش داشت، ولی باید پرسید آیا این موضوع همچنان برای مدیران ارشاد اهمیت دارد؟
به گزارش سینماسینما، شهریور ماه سال گذشته محمدمهدی اسماعیلی که تازه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود، درباره اختلاف میان این وزارتخانه و سازمان صدا و سیما بر سر صدور مجوز آثار تولید شده در vodها با صراحت اعلام کرد که «برخی دوستان این مجوزها را در دست دارند و باید از این حالت در بیاید.» منظور او به طور مشخص زیرمجموعهای از صدا و سیما بود و برهمین اساس قرار شد طبق گزارشهای کارشناسی، این اختلافها تعیین تکلیف شوند.
اما بعد از گذشت نزدیک به یک سال، نه تنها هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده بلکه ساترا به عنوان سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به طور کامل مدیریت تولید و نظارت محتوای شبکه نمایش خانگی – بجز فیلمهای سینمایی – را در اختیار دارد و البته دعوا و اختلاف میان این سازمان با پلتفرمها هم جدی شده است.
در ماههای گذشته کارزاری از سوی تعدادی از سینماگران با نوشتن نامهای به رئیس جمهور برای بازگشت مدیریت شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به راه افتاد و به امضای بیش از چهار هزار نفر رسید که البته هنوز به سرانجامی نرسیده، این در حالی است که در چند هفته اخیر دامنه اختلاف بین پلتفرمها و ساترا بالا گرفته و کار به تهدید برای جلوگیری از فعالیت یکی از اصلیترین پلتفرمهای نمایش اینترنتی رسیده است.
خبررسانی از نتیجه پیگیریها و آخرین وضعیت اختلافها، از این جهت مهم است که در صحبتهای روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با نمایندگان دانشجویان انجمنهای اسلامی سراسر کشور به نظر میرسد موضع نرمتری را باید جستجو کرد.
اسماعیلی در این زمینه گفته است: اینکه با صدا و سیما در خصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی دچار اختلاف نظرهایی باشیم طبیعی است، اما به این معنا نیست که بخش نظارت شبکه نمایش خانگی رها شده چرا که همچنان توسط ساترا صورت میگیرد. ما با همراهی رئیس سازمان صدا و سیما به دنبال حل و فصل مسائل مرتبط با شبکه نمایش خانگی هستیم و وزارت فرهنگ در خصوص نتایج این جلسات کاملاً تابع قوانین است.
این اظهارات به این دلیل قابل تأمل است که اسماعیلی و محمد خزاعی -رییس سازمان سینمایی -در ماههای ابتدایی مدیریت خود بارها بر لزوم بازگشت شوراهای ساخت و نمایش تولیدات نمایش خانگی به سازمان سینمایی تاکید کرده بودند و حتی صحبتهای آن زمان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار بیانیههایی از سوی صنوف سینمایی با استقبال و همراهی مواجه شد و آنها موضعگیری صریح اسماعیلی را مایه دلگرمی دانستند.
علاوه بر همراهی و درخواست سینماگران، به نظر میرسد با توجه به عملکرد ساترا که صدای انتقاد برخی نمایندههای مجلس را نیز بلند کرده، جدیتر میتوان این مسئله را دنبال کرد. اخیرا مجتبی توانگر -رییس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی – خطاب به رییس صدا و سیما گفته است: «مطابق با بررسیهای کارشناسی صورت گرفته در مراجع مختلف از جمله مرکز ملی فضای مجازی اساسا اینکه صنعت نمایش سینمای خانگی مشمول تعریف صوت و تصویر فراگیر باشد یا خیر محل بحث است و در آن صورت تنظیمگری این حوزه بر عهده آن سازمان محترم (صدا و سیما) نیست. به علاوه در شرایطی که با کمکاری و کج سلیقگی مدیران آن سازمان روز به روز از مخاطبان آن کاسته شده و اوقات فراغت هموطنان با شبکههای ماهوارهای عمدتا معاند نظام پر میشود، افزایش فشار بر شرکتهای دانشبنیان داخلی که در حوزه تولید و نشر محتوای سینمای خانگی مشغولند جز ریختن آب به آسیاب دشمن نیست؛ چرا که مخاطب این پلتفرمها در صورت محرومیت از این محتوا یقینا به سوی صدا و سیما چرخش نخواهند نمود و در میانه جنگ فرهنگی نظام با رقبا و دشمنان منطقهای و بینالمللی، این کار معنی جز خلع سلاح کردن نظام از ابزارهایش ندارد. هر چند ضروریست تمام سرویسهای پخش آنلاین فیلم( VODها) توجه دقیقتری به فرهنگ و آداب مردم عزیزمان داشته باشند.
او ادامه داده است: «به استحضار میرسانم در آشفتگی ناشی از عملکرد بیقانون ساترا در این حوزه و با لحاظ ابهامات فوقالذکر، مجلس شورای اسلامی که عطف به فرموده حضرت امام(ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری در رأس همه امور کشور است موظف به انجام اقدامات لازم جهت تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز در زمینه صوت و تصویر فراگیر است که ان شاء الله با همکاری همه ارکان تصمیمساز و تصمیمگیر این حوزه در نظام این مهم به انجام خواهد رسید.»
بر این اساس و پس از گذشت نزدیک به یک سال باید این پرسش را مطرح کرد که با توجه به پیگیریهای صورت گرفته، آیا موضعگیری مدیران سینمایی و ارشاد همچنان مانند گذشته است یا تغییری در آن رخ داده؟ طرح این پرسش از آنجایی اهمیت بیشتر پیدا میکند که بیشتر فعالان شبکه نمایش خانگی از اهالی سینما هستند و ترجیح میدهند وقتی قرار است آثارشان از فیلترهای مختلفی رد شود، این فیلترها در شوراهای سازمان سینمایی باشد نه صدا و سیما.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه وزارت فرهنگ درباره جزییات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران به دلیل آلودگی هوا
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





