آنگ لی در مصاحبهای جدید از ساختن فیلم زندگینامهای بروس لی، درس خواندن در مدرسه هنر نیویورک و این که چرا ساختن فیلم هرگز آسانتر نمیشود، حرف زده است.
به گزارش سینماسینما، از یک طرف آنگ لی نمیتواند باور کند که ۴۰ سال از فارغ التحصیلی او از «مدرسه هنر تیش» در نیویورک میگذرد و با خنده میگوید: یادآوری نکن! اما در عین حال میگوید، از زمانی که او در رشته تولید فیلم فارغالتحصیل شد، تغییر چندانی نکرده است.
میگوید: چه ۴۰ سال، چه ۱۵ سال یا حتی ۲ ماه، حرفه من مانند ادامه مدرسه به نظر میرسد. دوست دارم فکر کنم همیشه در مدرسه فیلم هستم، پروژههای مختلف میسازم و چگونگی ساخت فیلم را بررسی می کنم. الان دنیا مدرسه من است.
لی ۶۹ ساله میگوید ساختن فیلمها آسانتر نشده است و اگرچه او برای کارگردانی «کوهستان بروکبک» و «زندگی پی» برنده ۲ جایزه اسکار شده، اما اگر چیزی بخواهد بگوید این است که کار سختتر میشود!
آنگ لی ابتدا از «مدرسه هنرهای ملی» که اکنون به عنوان «دانشگاه ملی هنر تایوان» شناخته میشود در کشور خود و سپس از دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپین فارغالتحصیل شد. وی ابتدا تئاتر خوانده بود و فکر میکرد باید بازیگر شود، اما بعد به فیلمسازی روی آورد.
وی میگوید در آن زمان، تنها ۴ مدرسه در زمینه تولید فیلم و مطالعه سینما وجود داشت: کلمبیا، نیویورک، UCLA و USC . او برای همه آنها درخواست داد و درنهایت تیش را انتخاب کرد زیرا: آنجا تنها جایی بود که مرا پذیرفت.
اولین کسی که او در دانشگاه ملاقات کرد اسپایک لی بود که او را در اتاق تجهیزات مدرسه ملاقات کرد و بعدها به عنوان یکی از اعضای گروه سازنده فیلم پایان نامه لی با عنوان «آرایشگاه مطالعاتی جو: ما سرها را بریدیم» کار کرد.
لی از همان ابتدا استعداد کار با بازیگران را داشت که شاید دلیلش آرزوهای اولیهاش برای بازیگر شدن باشد. او خاطرنشان میکند: میتوانستم احساس آنها را درک کنم و با آنها به همان زبان صحبت کنم. برای من، کار با بازیگران آسان بود. زمان زیادی طول کشید تا مهارتهای بصری را به دست بیاورم، اما کارگردانی بازیگران برایم طبیعی بود.
این کارگردان پیش از کسب اولین نامزدی اسکار خود، کارگردانی چندین بازیگر مطرح مانند کیت وینسلت و هیث لجر در فیلمهای «عقل و احساس» و «کوهستان بروکبک» را انجام داده بود. او همچنین قدرت خوبی برای کشف استعدادهای جدید دارد و با فیلمش «توفان یخ» در سال ۱۹۹۷ از بازیگران جوانی چون توبی مگوایر، الیجا وود و کیتی هلمز بهره گرفته بود.
وی قدر کار کردن با مدیران بزرگ بازیگری را میداند و بهویژه از اوی کافمن برای اکتشاف جوانان در «توفان یخ» و «زندگی پی» یاد میکند. اما او همچنین میگوید میتواند با بازیگران در یک مجموعه ارتباط برقرار کند. میگوید: گاهی اوقات به جای این که به آنها جهت بدهم، از آنها سوال میکنم. این به آنها انگیزه میدهد فکر کنند و شخصیت خود را شکل دهند. آنها میدرخشند.
اما لی به یقین متوجه جنبههای بصری و فنی هم هست و از این بابت توجه زیادی را به خود جلب کرده است. وی اغلب مرزها را جابهجا می کند و فنآوری جدید را در آثارش به کار میگیرد. او برای «زندگی پی» با هنرمندان جلوههای بصری کار کرد تا حیواناتی را که توسط CGI به شکلی واقعگرایانه خلق شده بودند را ارایه و فیلمش را سهبعدی نمایش دهد.
درام سال ۲۰۱۶ او با عنوان «پیادهروی طولانی بیلی لین بین دو نیمه» نخستین فیلمی است که از فریم ریت بالای ۱۲۰ فریم در ثانیه استفاده کرد؛ دستاوردی که به دلیل این واقعیت که تنها ۵ سینما در جهان میتوانند آن را به درستی نمایش دهند، پیچیده شد. لی میگوید هنوز هم به فریم بالا علاقه دارد، اما نه در آینده نزدیک. او در پاسخ به این سوال که فکر میکند آیا مخاطبان اکنون برای آن آماده هستند یا خیر، به طعنه گفت: خیلی سخت دریافتم که نیستند.
لی با وجود این که رسانه تئاتر را دوست دارد و شروع کارش با آن بود، میگوید هیچ جاهطلبی برای کارگردانی نمایش ندارد. او میگوید: وقتی پشت دوربین رفتم، متوجه شدم جایی است که میخواستم باشم.
وی درباره اجرای نمایشی «زندگی پی» یا اپرای «کوهستان بروکبک» هم به طور کلی میگوید نمیخواهد مطالب قبلی را دوباره مرور کند و یادآوری میکند که هرگز دنباله یا بازسازی فیلمی را کارگردانی نکرده است.
اما او امیدوار است در مرحله بعد بالاخره فیلم دیرینه بروس لی را بسازد؛ فیلمی که بیوه رزمی کار و دخترش سالها پیش پیشنهادش را برای فیلمساز آورده بودند. لی یادآور میشود: سالها صرف این شد تا به راهی فکر کنم تا به آن متصل شوم. وی افزود شباهتهایی بین خود و لی پیدا کرده است و میگوید: از نظر شخصیت، متفاوتتر از من به بروس لی پیدا نمیشود، اما جنبههایی وجود دارد که با آنها ارتباط دارم. او مشکلات هویتی داشت. او در آرزوی تعلق داشتن، یافتن جای خود بود. من این را واقعا درک میکنم.
برنامه این است که پسر فیلمساز، بازیگر میسون لی، در نقش بروس بازی کند. او یادآوری میکند: هیچ یک از ما جوانتر نمیشویم. بنابراین امیدوارم به زودی این فیلم را بسازم.
آنگ لی به زودی به مدرسه بازخواهد گشت تا در مراسم جشن «تیش» ۲۰۲۴ که ۸ آوریل برگزار میشود، تجلیل شود. این جایزه توسط ژان تسین تهیهکننده و تدوینکننده نامزد جایزه اسکار و امی که در بخش صدابرداری «ببر خیزان، اژدهای پنهان» لی با وی کار کرد، به وی اهدا خواهد شد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- برگزیدگان بخش فنی «بفتا» معرفی شدند
- فیلمنامهای به جا مانده از بروس لی سریال میشود
- ماجرای خندهدار کتک خوردن جکی چان از بروس!
- انتقاد دختر «بروس لی» از شکل نمایش پدرش در «روزی روزگاری در هالیوود»
- کاشف بروسلی در ۹۱ سالگی درگذشت
- ستاره سینمای هنگ کنگ ثروت خود را میبخشد/ مردی که اهل تجملات نیست
- تارانتینو بروسلی مدنظرش را برای «روزی روزگاری هالیوود» پیدا کرد + عکس
- دیوید لیتچ فیلم مشهور «اژدها وارد میشود» را میسازد
- تعویق ساخت سریال زندگینامه بروس لی به دلیل ناتمام ماندن فیلمنامه
- «آنگ لی» در تدارک پروژه ۲۰ ساله هالیوود
- داد هواداران بروس لی درآمد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





