فیلم سینمایی «آواتار: راه آب» در آخرین روزهای سال، گیشه جهانی سینما را به خود اختصاص داده و در فاصله دو هفته از آغاز اکران به فروش ۹۵۰ میلیون دلاری دست یافته است و پیش از پایان سال جاری میلادی از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما، ساخته جدید «جیمز کامرون» در ادامه روند موفق خود در گیشه، ۳۱.۵ میلیون دلار در آمریکا و ۵۲.۲ میلیون دلار در سطح بینالمللی به دست آورد که مجموع فروش خود را به ۲۹۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۶۶۱ میلیون دلار در دیگر کشورها رساند.
تنها در عرض دو هفته، «آواتار: راه آب» از مجموع فروش جهانی «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (۸۰۰ میلیون دلار)، «بتمن» (۷۷۰ میلیون دلار)، «ثور: عشق و تندر» (۷۶۰ دلار) و «مینیونها: ظهور گرو» (۹۳۹ میلیون دلار) عبور کرده است و در حال حاضر به صورت مشترک با فیلم «دکتر استرنج در جهان چندگانه جنون» (۹۵۵.۷ میلیون دلار در سطح جهانی) به عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ شناخته میشوند. انتظار میرود که دنباله «آواتار» در هفته آینده به سلطه خود ادامه دهد، حتی در شرایطی که هوای سخت زمستانی در آمریکا و افزایش موارد کووید و آنفولانزا در سراسر جهان فروش بلیت را محدود کرده است.
در چند روز آینده، فیلم «راه آب» با بودجه ۳۵۰ میلیون دلاری دیزنی و قرن بیستم به مرز یک میلیارد دلار خواهد رسید. این فروشی است که تنها دو فیلم دیگر، «تاپ گان: ماوریک» (۱.۴۸ میلیارد دلار) و «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (۱.۰۰۱ میلیارد دلار) توانستهاند در سال ۲۰۲۲ به آن برسند.
«آواتار ۲» باید همچنان به فروش چشمگیر خود در سینماها ادامه دهد تا بودجه هنگفت ساخت را توجیه کند. «جیمز کامرون» پیش از این تخمین زده بود که این فیلم باید حدود دو میلیارد دلار فروش داشته باشد تا هزینههای ساخت و بازاریابی را تامین کند، اگرچه تحلیلگران معتقدند آستانه سودآوری این فیلم احتمالاً نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار است.
گرچه «آواتار: راه آب» ثابت کرده که یکی دیگر از فیلمهای پرقدرت گیشه روی پرده است، اما راه زیادی برای رسیدن به قلههای بلند نسخه اصلی «آواتار» در سال ۲۰۰۹ که پرفروشترین فیلم تاریخ با ۲.۹۷ میلیارد دلار در سرتاسر جهان است، دارد. این به این دلیل است که گیشه جهانی سینما به طور کامل از همهگیری کرونا نجات پیدا نکرده و بازارهای مهمی مانند چین در حال حاضر با افزایش چشمگیر موارد ابتلا به ویروس کرونا مواجه هستند. علاوه بر این، قسمت دوم «آواتار» در روسیه اکران خواهد شد، جایی که نسخه اصلی این بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته بود.
«آواتار: راه آب» در خارج از آمریکای شمالی با ۱۰۴ میلیون دلار، بهترین عملکرد را در چین داشته است و پس از آن فرانسه با ۶۰ میلیون دلار، کره با ۵۵.۴ میلیون دلار، آلمان با ۴۱.۵ میلیون دلار و هند با ۳۹.۲ میلیون دلار قرار دارند.
این فیلم جدید نیز مانند نسخه اصلیاش محبوبیت زیادی در سینماهای آیمکس دارد و در حال حاضر ۱۰۵.۵ میلیون دلار در این سینماها در سراسر جهان فروش داشته است. تا به امروز، سینماهای آیمکس ۱۱.۴ درصد از فروش جهانی «آواتار: راه آب» را به خود اختصاص داده است.
در «آواتار: راه آب» بازیگرانی چون «سم ورتینگتون»، «زویی سالدانا»، «کیت وینسلت» و «سیگورنی ویور» ایفای نقش میکنند و به داستان بیش از یک دهه پیش از قسمت اول این فیلم میپردازد.
این فیلم روایتگر داستان خانواده سالی (جیک، نیتیری و بچههایشان) و مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم میکنند، تلاشهایی که برای حفظ امنیت یکدیگر انجام میدهند، نبردهایی که برای زنده ماندن انجام میدهند و مصیبتهایی است که متحمل می شوند.
«جیمز کامرون» سالها صرف ساخت و فیلمبرداری دنبالههای «آواتار» کرده است. فیلمبرداری «آواتار: راه آب» در سال ۲۰۱۷ و همزمان با سومین فیلم از این مجموعه که قرار است در سال ۲۰۲۴ اکران شود، آغاز شد. او همچنین در حال کار بر روی فیلم چهارم و پنجم است که به ترتیب برای اکران در سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ برنامهریزی شده است.
گفته میشود ساخت دنبالههای فیلم سینمایی «آوتار» در مجموع بیش از یک میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.
قسمت اول فیلم «آواتار» در سال ۲۰۰۹ به سینما آمد و در نهایت با ۲.۸۴ میلیارد دلار، عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را بدون احتساب تورم از آن خود کرد و به همراه «انتقام جویان: آخر بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو بیمیخیزد» و «انتقام جویان: جنگ ابدیت» تنها فیلمهایی هستند که تاکنون فروشی بیش از دو میلیارد دلار داشتهاند.
منبع: ایسنا به نقل از واریتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- پس از پایان «آواتار: آتش و خاکستر»؛ جیمز کامرون به دنیای آدمخوارها میرود
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- فوت تهیهکننده «تایتانیک» و «آواتار»/ جان لاندو درگذشت
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- ثبت یک رکورد جدید/ توفان «پاتان» بریتانیا را هم گرفت
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- کاهش چشمگیر فروش سینمای چین؛ آمریکا سینمای چین را کنار زد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





