فیلم سینمایی «آواتار: راه آب» در آخرین روزهای سال، گیشه جهانی سینما را به خود اختصاص داده و در فاصله دو هفته از آغاز اکران به فروش ۹۵۰ میلیون دلاری دست یافته است و پیش از پایان سال جاری میلادی از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما، ساخته جدید «جیمز کامرون» در ادامه روند موفق خود در گیشه، ۳۱.۵ میلیون دلار در آمریکا و ۵۲.۲ میلیون دلار در سطح بینالمللی به دست آورد که مجموع فروش خود را به ۲۹۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۶۶۱ میلیون دلار در دیگر کشورها رساند.
تنها در عرض دو هفته، «آواتار: راه آب» از مجموع فروش جهانی «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (۸۰۰ میلیون دلار)، «بتمن» (۷۷۰ میلیون دلار)، «ثور: عشق و تندر» (۷۶۰ دلار) و «مینیونها: ظهور گرو» (۹۳۹ میلیون دلار) عبور کرده است و در حال حاضر به صورت مشترک با فیلم «دکتر استرنج در جهان چندگانه جنون» (۹۵۵.۷ میلیون دلار در سطح جهانی) به عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ شناخته میشوند. انتظار میرود که دنباله «آواتار» در هفته آینده به سلطه خود ادامه دهد، حتی در شرایطی که هوای سخت زمستانی در آمریکا و افزایش موارد کووید و آنفولانزا در سراسر جهان فروش بلیت را محدود کرده است.
در چند روز آینده، فیلم «راه آب» با بودجه ۳۵۰ میلیون دلاری دیزنی و قرن بیستم به مرز یک میلیارد دلار خواهد رسید. این فروشی است که تنها دو فیلم دیگر، «تاپ گان: ماوریک» (۱.۴۸ میلیارد دلار) و «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (۱.۰۰۱ میلیارد دلار) توانستهاند در سال ۲۰۲۲ به آن برسند.
«آواتار ۲» باید همچنان به فروش چشمگیر خود در سینماها ادامه دهد تا بودجه هنگفت ساخت را توجیه کند. «جیمز کامرون» پیش از این تخمین زده بود که این فیلم باید حدود دو میلیارد دلار فروش داشته باشد تا هزینههای ساخت و بازاریابی را تامین کند، اگرچه تحلیلگران معتقدند آستانه سودآوری این فیلم احتمالاً نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار است.
گرچه «آواتار: راه آب» ثابت کرده که یکی دیگر از فیلمهای پرقدرت گیشه روی پرده است، اما راه زیادی برای رسیدن به قلههای بلند نسخه اصلی «آواتار» در سال ۲۰۰۹ که پرفروشترین فیلم تاریخ با ۲.۹۷ میلیارد دلار در سرتاسر جهان است، دارد. این به این دلیل است که گیشه جهانی سینما به طور کامل از همهگیری کرونا نجات پیدا نکرده و بازارهای مهمی مانند چین در حال حاضر با افزایش چشمگیر موارد ابتلا به ویروس کرونا مواجه هستند. علاوه بر این، قسمت دوم «آواتار» در روسیه اکران خواهد شد، جایی که نسخه اصلی این بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته بود.
«آواتار: راه آب» در خارج از آمریکای شمالی با ۱۰۴ میلیون دلار، بهترین عملکرد را در چین داشته است و پس از آن فرانسه با ۶۰ میلیون دلار، کره با ۵۵.۴ میلیون دلار، آلمان با ۴۱.۵ میلیون دلار و هند با ۳۹.۲ میلیون دلار قرار دارند.
این فیلم جدید نیز مانند نسخه اصلیاش محبوبیت زیادی در سینماهای آیمکس دارد و در حال حاضر ۱۰۵.۵ میلیون دلار در این سینماها در سراسر جهان فروش داشته است. تا به امروز، سینماهای آیمکس ۱۱.۴ درصد از فروش جهانی «آواتار: راه آب» را به خود اختصاص داده است.
در «آواتار: راه آب» بازیگرانی چون «سم ورتینگتون»، «زویی سالدانا»، «کیت وینسلت» و «سیگورنی ویور» ایفای نقش میکنند و به داستان بیش از یک دهه پیش از قسمت اول این فیلم میپردازد.
این فیلم روایتگر داستان خانواده سالی (جیک، نیتیری و بچههایشان) و مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم میکنند، تلاشهایی که برای حفظ امنیت یکدیگر انجام میدهند، نبردهایی که برای زنده ماندن انجام میدهند و مصیبتهایی است که متحمل می شوند.
«جیمز کامرون» سالها صرف ساخت و فیلمبرداری دنبالههای «آواتار» کرده است. فیلمبرداری «آواتار: راه آب» در سال ۲۰۱۷ و همزمان با سومین فیلم از این مجموعه که قرار است در سال ۲۰۲۴ اکران شود، آغاز شد. او همچنین در حال کار بر روی فیلم چهارم و پنجم است که به ترتیب برای اکران در سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ برنامهریزی شده است.
گفته میشود ساخت دنبالههای فیلم سینمایی «آوتار» در مجموع بیش از یک میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.
قسمت اول فیلم «آواتار» در سال ۲۰۰۹ به سینما آمد و در نهایت با ۲.۸۴ میلیارد دلار، عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما را بدون احتساب تورم از آن خود کرد و به همراه «انتقام جویان: آخر بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو بیمیخیزد» و «انتقام جویان: جنگ ابدیت» تنها فیلمهایی هستند که تاکنون فروشی بیش از دو میلیارد دلار داشتهاند.
منبع: ایسنا به نقل از واریتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- پس از پایان «آواتار: آتش و خاکستر»؛ جیمز کامرون به دنیای آدمخوارها میرود
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- فوت تهیهکننده «تایتانیک» و «آواتار»/ جان لاندو درگذشت
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- ثبت یک رکورد جدید/ توفان «پاتان» بریتانیا را هم گرفت
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- کاهش چشمگیر فروش سینمای چین؛ آمریکا سینمای چین را کنار زد
- در سال ۲۰۲۲؛ باکس آفیس فرانسه از ریکاوری درآمد/ فروش ۱۵۲ میلیون قطعه بلیت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





