سینماسینما، محمد حقیقت، پاریس: طبق سنت مجله انگلیسی زبان معتبر «سایت اند ساند» هر ده سال یکبار مدیریت آن از تعدادی از منتقدین بین المللی و همچنین درلیستی جدا گانه، از تعدادی کارگردانان جهان درخواست میکند که ده بهترین فیلم تاریخ سینما را به سلیقه خود انتخاب کنند.
امسال این لیست در روز پنج شنبه اول دسامبر ۲۰۲۲ در نشریه سایت اند ساند منتشر شد و تعجب بسیاری را برانگیخت زیر ا فیلم اول «ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن فیلمساز بلژیکی در سال ۱۹۷۵ است. این فیلم بمدت زمان سه ساعت و ۱۸ دقیقه در زمان خودش بسیار مورد توجه منتقدین سخت پسند اروپایی قرار گرفته بود اما از نظر فروش طبیعتا چندان مورد استقبال تماشاگران واقع نشد. درطول نظرسنجی هایی که همین ماهنامه سینمایی ده سال پیش و حتی قبل تر هم انجام شده بود، این فیلم هرگز موقعیت بالایی بدست نیاورده بود ولی یک بار در رده ۳۵ جدول قرار گرفته بود. فیلمهای بسیار باارزش و مهم تاریخ سینما که براحتی میتوان «صد شاهکار درجه یک» از آنها نام برد، کم نیستند. در همین دوره رای گیری سایت اند ساند، فیلم سرگیجه (آلفرد هیچکاک)، همشهری کین (اورسن ولز) دوم و سوم شدند و در رده بعدی، داستان توکیو(اُزو) ، درحال و هوای عشق ( وونگ کاروای) ادیسه فضایی ۲۰۰۱ (استنلی کوبریک) کار زیبا (کلر دنی) جاده مالهالند (دیوید لینچ) مردی با دوربین (ژیگا ورتوف) ، آواز زیر باران (استنلی دان) در رده ده فیلم اول قرار دارند. وقتی این لیست را تا رده بیست فیلم برتر دنبال میکنیم، کلوزاپ شاهکار عباس کیارستمی در رده ۱۷ قرارد دارد که نسبت به ده سال پیش به جایگاه بالاتری رسیده است. مجموعا ۱۶۰۰ منتقد و سینمایی نویس در این رای گیری شرکت کرده اند که تعداد زنان و همچنین منتقدینی از آسیاییها و آفریقاییها بیشتری برای این دوره دعوت به رای دادن شده بودند. در ضمن برای نخستین بار است که یک فیلمساز زن (شانتال آکرمن) به رده اول جدول رسیده است. باید یادآوری کرد که طی بویژه در پنج / شش سال اخیر حضور زنان در جشنواره های جهانی چه بعنوان فیلمساز وچه بعنوان رییس هییت داوران و چه بویژه بدست آوردن جایزه های بزرگ مثل نخل طلا، شیر طلا، خرس طلا و اسکار و غیره چشمگیر شده و توجه ها به سینماگران زن بسیار و به حق، بیشتر شده است. لذا انتخاب فیلمی از شانتال آکرمن به عنوان فیلم برتر تاریخ سینما را حالا (شاید به خاطر مد روز شدن) نباید زیاد تعجب برانگیز دانست! البته این فیلم بعنوان یک اثر با ارزش و متفاوت در زمان خودش، ۱۹۷۵، جای ویژه ای داشته است. یادم است در اوایل سالهای ۱۹۸۰ یک بار با شادروان سهراب شهید ثالث انرا دیده بودیم و بسیار درباره آن صحبت کرده بودیم؛ ولی همین دیروز، با دوباره دیدن آن همچنان آنرا فیلم خوبی میدانم اما اعتقاد دارم که جای آن در لیست مثلا ۲۰ فیلم برترین آثار تاریخ سینما قرار نمی گیرد. تا نظر شما چه باشد؟ جای بحث باز است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیوید لینچ خانه نشین شد/ لینچ: بیمارم اما قصد ندارم بازنشسته شوم
- از ارادت تا نفرت/ نگاهی به فیلم «مرد سوم»
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- «یک میخ و چند کت» در مستندات یکشنبه و نسخه مرمت شده «دردسر هَری» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معرفی ۵ فیلم از فهرست ۳۰۰ تایی منتخب دانشگاه هاروارد برای پرورش ذهن
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- فوت آهنگساز فیلمهای دیوید لینچ/ آنجلو بادالامنتی درگذشت
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- ایدفا برندگانش را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت