سینماسینما، محمد حقیقت، پاریس: طبق سنت مجله انگلیسی زبان معتبر «سایت اند ساند» هر ده سال یکبار مدیریت آن از تعدادی از منتقدین بین المللی و همچنین درلیستی جدا گانه، از تعدادی کارگردانان جهان درخواست میکند که ده بهترین فیلم تاریخ سینما را به سلیقه خود انتخاب کنند.
امسال این لیست در روز پنج شنبه اول دسامبر ۲۰۲۲ در نشریه سایت اند ساند منتشر شد و تعجب بسیاری را برانگیخت زیر ا فیلم اول «ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته شانتال آکرمن فیلمساز بلژیکی در سال ۱۹۷۵ است. این فیلم بمدت زمان سه ساعت و ۱۸ دقیقه در زمان خودش بسیار مورد توجه منتقدین سخت پسند اروپایی قرار گرفته بود اما از نظر فروش طبیعتا چندان مورد استقبال تماشاگران واقع نشد. درطول نظرسنجی هایی که همین ماهنامه سینمایی ده سال پیش و حتی قبل تر هم انجام شده بود، این فیلم هرگز موقعیت بالایی بدست نیاورده بود ولی یک بار در رده ۳۵ جدول قرار گرفته بود. فیلمهای بسیار باارزش و مهم تاریخ سینما که براحتی میتوان «صد شاهکار درجه یک» از آنها نام برد، کم نیستند. در همین دوره رای گیری سایت اند ساند، فیلم سرگیجه (آلفرد هیچکاک)، همشهری کین (اورسن ولز) دوم و سوم شدند و در رده بعدی، داستان توکیو(اُزو) ، درحال و هوای عشق ( وونگ کاروای) ادیسه فضایی ۲۰۰۱ (استنلی کوبریک) کار زیبا (کلر دنی) جاده مالهالند (دیوید لینچ) مردی با دوربین (ژیگا ورتوف) ، آواز زیر باران (استنلی دان) در رده ده فیلم اول قرار دارند. وقتی این لیست را تا رده بیست فیلم برتر دنبال میکنیم، کلوزاپ شاهکار عباس کیارستمی در رده ۱۷ قرارد دارد که نسبت به ده سال پیش به جایگاه بالاتری رسیده است. مجموعا ۱۶۰۰ منتقد و سینمایی نویس در این رای گیری شرکت کرده اند که تعداد زنان و همچنین منتقدینی از آسیاییها و آفریقاییها بیشتری برای این دوره دعوت به رای دادن شده بودند. در ضمن برای نخستین بار است که یک فیلمساز زن (شانتال آکرمن) به رده اول جدول رسیده است. باید یادآوری کرد که طی بویژه در پنج / شش سال اخیر حضور زنان در جشنواره های جهانی چه بعنوان فیلمساز وچه بعنوان رییس هییت داوران و چه بویژه بدست آوردن جایزه های بزرگ مثل نخل طلا، شیر طلا، خرس طلا و اسکار و غیره چشمگیر شده و توجه ها به سینماگران زن بسیار و به حق، بیشتر شده است. لذا انتخاب فیلمی از شانتال آکرمن به عنوان فیلم برتر تاریخ سینما را حالا (شاید به خاطر مد روز شدن) نباید زیاد تعجب برانگیز دانست! البته این فیلم بعنوان یک اثر با ارزش و متفاوت در زمان خودش، ۱۹۷۵، جای ویژه ای داشته است. یادم است در اوایل سالهای ۱۹۸۰ یک بار با شادروان سهراب شهید ثالث انرا دیده بودیم و بسیار درباره آن صحبت کرده بودیم؛ ولی همین دیروز، با دوباره دیدن آن همچنان آنرا فیلم خوبی میدانم اما اعتقاد دارم که جای آن در لیست مثلا ۲۰ فیلم برترین آثار تاریخ سینما قرار نمی گیرد. تا نظر شما چه باشد؟ جای بحث باز است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمنامهای که ساخته نشد/ همه چیز درباره «شب ضبط نشده»ی لینچ
- تجلیل از بازیگر «سرگیجه»/ کیم نواک شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را دریافت میکند
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- صیدِ کارگردان بزرگ
- دیوید لینچ درگذشت
- دیوید لینج: همه هنرمندان بزرگ عاشق کار بودند/ برای نشان دادن رنج، لازم نیست رنج بکشید
- دیوید لینچ خانه نشین شد/ لینچ: بیمارم اما قصد ندارم بازنشسته شوم
- از ارادت تا نفرت/ نگاهی به فیلم «مرد سوم»
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- «یک میخ و چند کت» در مستندات یکشنبه و نسخه مرمت شده «دردسر هَری» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معرفی ۵ فیلم از فهرست ۳۰۰ تایی منتخب دانشگاه هاروارد برای پرورش ذهن
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





