اسپایک لی دلش میخواست «اوپنهایمر» بلایی را که سر ژاپنیها آمد نشان میداد؛ چون مردم بخار شدند.
به گزارش سینماسینما، اسپایک لی درباره فیلم «اوپنهایمر» صحبت کرد و در حالی که فیلم پرفروش کریستوفر نولان درباره بمب اتمی را فیلمی عالی خواند، گفت کاش فیلم نشان میداد چه بر سر مردم ژاپن آمد.
این فیلمساز در گفتگو با واشنگتن پست گفت: نولان یک فیلمساز بزرگ است … و این انتقاد به او نیست، یک ابراز نظر است. اگر «اوپنهایمر» ۳ ساعته است، دلم میخواست چند دقیقه دیگر هم اضافه میکرد و به اتفاقی که برای مردم ژاپن افتاد میپرداخت. مردم تبخیر شدند و سالها بعد هنوز رادیواکتیوی هستند. اینطور نیست که نولان قدرت این کار را نداشته باشد؛ او به استودیوها میگوید چه کار انجام دهند. دوست داشتم پایان فیلم نشان دهد که وقتی دو بمب هستهای را روی ژاپن انداختند، چه رخ داد.
تمرکز فیلم نولان بر زندگی فیزیکدان نظری جی رابرت اوپنهایمر است که رهبری تلاشهای آمریکا برای ساخت بمب اتمی را برعهده داشت. آمریکا در سال ۱۹۴۵ دو بمب اتمی روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخت و صدها هزار غیرنظامی ژاپنی را کشت.
فیلم نولان بر اساس کتاب زندگینامهای کای برد و مارتین جی شروین که سال ۲۰۰۵ منتشر شد و بر زندگی پر فراز و نشیب و کشمکش درونی این دانشمند پس از حمله متمرکز است، ساخته شده است. با این حال فیلم «اوپنهایمر» به انداختن بمبها یا پیامدهای آن در ژاپن نمیپردازد و بیشتر بر دیدگاه قهرمان داستان متمرکز است.
این حذف به بحث انتقادی پیرامون فیلم هم منجر شده و پاسخ جاستین چانگ، منتقد لسآنجلس تایمز این بود که نولان «بهعنوان یک کیفرخواست از طریق سکوت» این موضوع را در نظر گرفته است.
اسپایک لی در ادامه نظراتش افزود: همه اینها عشق است و شرط میبندم نولان هم کلی حرف دارد که به من بگوید از اینکه اگر میخواست «کار درست را انجام بده» و «مالکوم ایکس» را بسازد چه تغییراتی در آنها میداد.
این کارگردان به تمجید نولان پرداخت و در مصاحبهاش گفت که «دانکرک» نولان را سر کلاس فیلم دانشگاه نیویورک برای دانشجویانش نمایش داد.
«اوپنهایمر» بیش از ۹۳۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته و هنوز در حال اکران است. این درام سه ساعته پس از «شوالیه تاریکی» سال ۲۰۰۸ و «شوالیه تاریکی برمیخیزد» سال ۲۰۱۲ به سومین فیلم پرفروش نولان بدل شده و البته در ژاپن اکران نشده است.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از هفت ماه؛ فیلمبرداری «اودیسه»ی نولان به پایان رسید
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- آیا «اودیسه»ی نولان موفقیت «اوپنهایمر» را تکرار خواهد کرد؟
- فیلمی با بودجه حدودی ۲۵۰ میلیون دلار؛ «اودیسه» نولان به نیمه راه رسید
- یک غافلگیری در کن؛ دنزل واشنگتن نخل طلای افتخاری گرفت
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- ژاپنیها سرانجام «اوپنهایمر» را تماشا کردند/ واکنشهای متفاوت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





