جسیکا چستین بازیگر امریکایی نامزد اسکار که امسال به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه در هفتادمین جشنواره فیلم کن حضور داشت، از شیوه به تصویر کشیدن زنان در سینما گلایه کرد.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر ۴۰ ساله تماشای چنین تصویری از شخصیتهای زن را تجربهای «آزاردهنده» خواند و گفت: «این اولینبار است که در مدت ۱۰ روز به تماشای ۲۰ فیلم نشستهام. و مهمترین چیزی که از خلال چنین تجربهای دستگیرم شد این بود که با تماشای شخصیتهای زن به نمایش درآمده در فیلمها متوجه شدم دنیا چگونه به زنها نگاه میکند.»
به گزارش «گاردین»، چستین در ادامه صحبتهای خود که در نشست اختتامیه جشنواره کن مطرح شد، یادآور شد: «صادقانه بگویم تماشای این موضوع برایم بسیار آزاردهنده بود – هر چند، موارد استثنایی هم وجود داشت.» بازیگر فیلمهای «مریخی» و «بین ستارهای» همچنین اضافه کرد: «امیدوارم وقتی روایتی را از منظری زنانه به تصویر میکشیم، شخصیتشان به زنانی که من در زندگی روزمرهام میبینیم شباهت بیشتری داشته باشد. زنانی که من با آنها سر و کار دارم، افرادی تاثیرگذار و صاحبنظر هستند و شخصیتشان در واکنش نشان دادن به مردان دور و برشان خلاصه نمیشود.»
سالهاست که جشنواره کن به دلیل رویکردش در قبال فیلمسازان زن با انتقادهای فراوانی روبهرو بوده است. در مدت ۷۰ سالی که از آغاز برگزاری این رویداد سینمایی میگذرد، تنها یک کارگردان زن – جین کمپیون با فیلم «پیانو» (۱۹۹۳) – موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شده است؛ آماری که خود کمپیون در یکی از گفتوگوهای اخیرش آن را «احمقانه» توصیف کرده است.
این در حالی است که در هفتادمین سالگرد جشنواره کن، دو فیلمساز زن شامل لین رمزی برای نگارش فیلمنامه «تو هیچوقت واقعا اینجا نبودی» و سوفیا کاپولا برای کارگردانی نسخه جدید «فریبخورده» تقدیر شدند. تا امروز، کاپولا دومین فیلمساز زنی است که موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شده است. در گذشته، یولیا سولنتسوا در سال ۱۹۶۱ موفق به دریافت این جایزه شده بود.
این اولینبار نیست که چستین درباره نابرابری جنسیتی در صنعت سینما اظهار نظر میکند. پارسال، او در گفتوگوی خود با «گاردین» در رابطه با کمبود منتقدان زن در حوزه سینما انتقادهایی را مطرح کرده بود. بازیگر ۴۰ ساله هالیوود گفته بود: «منتقدان کسانی هستند که به مخاطب میگویند کدام قصهها ارزشمند و مهم هستند. وقتی ۹۰ درصد منتقدان فیلم را مردان تشکیل میدهند و احتمالا قادر نیستند بیطرفانه و بدون تعصبات جنسیتی فیلمها را نقد کنند، پس ضرورت دارد درک کنیم به منتقدان زن بیشتری نیاز داریم.»
علاوه بر چستین، ویل اسمیت یکی دیگر از اعضای هیات داوران نیز نسبت به غیاب رنگینپوستان در فیلمهای بخش رقابتی کن انتقاد کرده بود: «به کسی بر نمیخورد اگر سال دیگر، به سیاهپوستان هم کمی بیشتر توجه شود.»
هفتادمین جشنواره فیلم کن یکشنبه گذشته (۲۸ مه) با اهدای جایزه نخل طلای دوره هفتادم به فیلم «مربع» ساخته روبن اوستلوند فیلمساز سوئدی به کار خود پایان داد.
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیوید فینچر از هالیوود خواست زودتر به کار برگردد/ سینما نمیمیرد
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- روایت سینمایی از زن نویسندهای که نام مردانه داشت
- چهره زخمی جسیکا چستین در یک فیلم اکشن + عکس
- جسیکا چستین هم تهیه کننده شد/ بازی در یک فیلم اکشن
- زنان اسکاری در تریلر جاسوسی گردهم میآیند
- استقبال از فیلم های پولانسکی و رمزی در جشنواره فیلم کن+ تصاویر
- پیش بینی منتقدان برتر سینما درباره نخل طلای جشنواره فیلم کن
- نظر پولانسکی درباره آینده سینما چیست؟
- بهترینهای جشنواره کن به روایت گروهی از منتقدان
- جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن در دستان محمد رسولاف
- دایان کروگر، فاتح آکین و ژاکلین بیسه در جشنواره فیلم کن+ عکس
- فیلم کوتاه ایرانی برگزیده کن شد
- برگزیدگان بخش «دو هفته کارگردانان» جشنواره کن معرفی شدند
- حمایت نیکول کیدمن از فیلمسازان زن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





