فیلمسازی که ویلیام فریدکین از وی به عنوان «بزرگترین کارگردان زنده» یاد کرد، فیلم پنجاه و یکم خود را با حمایت شهر مادرید و در این شهر میسازد.
به گزارش سینماسینما، طبق قراردادی که ۲۴ اکتبر منعقد و در پورتال تدارکات عمومی مادرید منتشر شده، مادرید، به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی برای پایتخت اسپانیا، ۱.۵ میلیون یورو به عنوان حامی مالی فیلم جدید وودی آلن پرداخت خواهد کرد. برمبنای این سند، این فیلم در مادرید فیلمبرداری میشود و عنوان موقت آن «زنبور عسل ۲۰۲۶» است.
هرچند در این توافقنامه قید شده نام مادرید باید در عنوان فیلم ذکر شود، در عنوان موقت این امر رعایت نشده است. مبلغ حمایتی در ۳ بخش پرداخت خواهد شد: ۱۵۰ هزار یورو در سال ۲۰۲۵؛ ۶۰۰ هزار یورو در سال ۲۰۲۶؛ و ۷۵۰ هزار یورو در سال ۲۰۲۷.
در یادداشت توضیحی قرارداد آمده است: وودی آلن یکی از چندوجهیترین هنرمندان معاصر در صحنه سینما است که یکی از اصیلترین و قابل توجهترین سبکهای فیلمسازی را شکل داده است.
در این سند همچنین آمده است: تبلیغ و ترویج از طریق سینما، ابزاری برای برندسازی در طول تاریخ بوده است. این سند همچنین به فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» محصول ۲۰۰۸ اشاره میکند که آلن آن را با بازی اسکارلت جوهانسون، پنهلوپه کروز و خاویر باردم در کاتالونیا فیلمبرداری کرد و فیلم با کمک ۱.۵ میلیون یورویی شورای شهر و دولت کاتالونیا ساخته شد. آلن بخشی از آن فیلم را هم در اویدو و آویلس فیلمبرداری کرده بود. وی برای ساخت فیلم «جشنواره ریفکین» در سن سباستین در سال ۲۰۲۰ دوباره به اسپانیا بازگشت. وی برخی از صحنههای داخلی فیلم «تو با غریبهای قدبلند و تیره ملاقات خواهی کرد» محصول ۲۰۱۰ را هم در اسپانیا فیلمبرداری کرد. هرچند بیشتر آن فیلم در لندن فیلمبرداری شده بود، اما شرکت تولید اسپانیایی مدیاپرو در تأمین مالی آن همراهی کرده بود.
در مواد قرارداد درباره اولین پرداخت گفته شده ۱۰ درصد، پرداخت پس از اعلام بینالمللی فیلمبرداری در مادرید انجام میشود، ۱۰ درصد دیگر در قالب سومین پرداخت پس از بازدید رسمی از محل فیلمبرداری، ۱۵ درصد دیگر در قالب پنجمین قسط پرداخت، پس از اولین نمایش در یک جشنواره بینالمللی (جشنواره فیلم برلین یا جشنوارهای با اعتبار بینالمللی مشابه)، ششمین پرداخت شامل ۲۰ درصد پس از نمایش فیلم در مادرید با حضور بازیگران اصلی انجام خواهد شد. بقیه پرداختیها هم طی ۳ قسط آخر پس از اولین نمایش فیلم در حداقل ۳ شهر بینالمللی پرداخت خواهد شد.
این توافقنامه شامل یک بازه زمانی ۲۶ ماهه برای تکمیل است و فیلم باید قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۷ به پایان برسد.
وودی آلن در مصاحبه اخیر خود با این روزنامه اسپانیایی زبان درباره اولین رمان خود، «درباره باوم چطور؟»، به سوالی درباره احتمال ساخته شدن یک فیلم جدید پاسخ داده و گفته بود: فقط در صورتی فیلم میسازم که کسی با پول پیش من بیاید. من همیشه برای تأمین مالی مشکل دارم، زیرا آنها میخواهند بدانند که فیلم درباره چیست و کدام بازیگر قرار است در آن بازی کند و من نمیخواهم در مورد هیچیک از این موارد بحث کنم.
در یادداشت توضیحی این توافق آمده است: این توافق به منظور تقویت گردشگری منعقد شده زیرا حضور در فیلمها یا سریالها یک ابزار اساسی بازاریابی است. فیلمبرداری یک فیلم در یک منطقه میتواند منجر به رشد چشمگیر محبوبیت، وجهه بینالمللی و جذابیت توریستی و همچنین افزایش درآمد شود و آنجا را برای بینندگان خاطرهانگیز کند.
بر اساس آمار شهرداری، مادرید بالاترین رکورد بازدیدکنندگان بینالمللی را تابستان امسال به دست آورد و برای اولین بار از ۴ میلیون اقامت شبانه عبور کرد و افزایشی ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۴ را ثبت کرد.
آلن یکی از مهمترین فیلمسازان دهههای اخیر است و تاکنون ۵۰ فیلم کارگردانی کرده و شهرهایی مانند نیویورک، رم، پاریس، بارسلونا، اویدو و لندن لوکیشنهای وی بودهاند. آخرین فیلم او «ضربه شانس» سال ۲۰۲۳ در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.این فیلم به زبان فرانسوی فیلمبرداری و به یکی از بهترین فیلمهای او در ۱۰ سال گذشته بدل شد و با استقبال منتقدان، امتیاز ۸۴ درصد را در «راتن تومیتوز» کسب کرد.
وودی آلن مدتی است گفته هنوز یک فیلم عالی دیگر در کارنامهاش دارد و حتی از آن به عنوان «یکی از بهترین ایدههای» خود یاد کرد.
آلن، ۸۹ ساله، قرار بود تابستان امسال فیلم جدیدی را در ایتالیا فیلمبرداری کند، اما تأمین مالی به نتیجه نرسید و کل تولید لغو شد. چند ماه بعد، رسانههای اسپانیایی گزارش کردند وی فیلم بعدی خود را در بارسلونا فیلمبرداری خواهد کرد. آن پروژه نیز منتفی شد و حالا با سرمایهگذاری دولت مادرید، این معامله به انجام رسیده است.
این کارگردان چندی پیش گفته بود امیدوار است فیلم دیگری در نیویورک بسازد، اما برای تأمین بودجه «واقعاً مشکل» دارد. او از زمانی جنبش «می تو» بار دیگر با ادعای میا و رونان فارو روبه رو شد و از همین رو در طول ۷ سال گذشته، داستانهایش را در پاریس و سن سباستین روایت کرده است.
فیلمهای عالی زیادی در کارنامه آلن وجود دارد و او هنرمندی است که ویلیام فریدکین از وی به عنوان «بزرگترین کارگردان زنده» یاد کرد. «آنی هال»، «منهتن»، «برادوی دنی رز»، «هانا و خواهرانش» و «یاسمین آبی» از فیلمهای مطرح وی هستند.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ال پائیس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وودی الن در سوگ دایان کیتون/ دنیای بدون کیتون؛ دنیایی غمگینتر
- وودی آلن صداپیشه انیمیشن «صندلی آقای فیشر» میشود
- هم زمان با اکران جدیدترین فیلمش؛ وودی آلن: عشق فیلمسازی از بین رفته است
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- فوت خالق «جنگیر»/ ویلیام فریدکین درگذشت
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن اعلام شد/ لیست احتمالی فیلمها
- نام فیلم جدید وودی آلن اعلام شد/ «کودتای شانس» در بازار برلین
- نسخه ویژه نابینایان «نیمه شب در پاریس» با صدای داریوش کاردان منتشر میشود
- وودی آلن: هیجان فیلمسازی از بین رفته است
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- نگاهی به ۲ کتاب خواندنی از «وودی آلن» در ۸۶ سالگی اش
- چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران میکند
- حمله وودی آلن به یک مستند
- دنیایی عاری از اخلاق و وجدان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





