سینماسینما، پاریس
اگر چه به طور غیررسمی برخی از افراد در جشنواره کن، شروع به دیدن فیلمهایی کرده اند، اما از حالا به بعد به طور رسمی همه فیلمسازان، تهیه کنندگان، و پخش کنندگان جهانی می توانند فیلمهای خود را برای بخش رسمی، ثبت نام کنند. این بخش شامل مسابقه آثار بلند، و مسابقه فیلم کوتاه، نوعی نگاه، بخش فیلمهای دانشجویان سینما (که کوتاه یا نیمه بلند باشد و مسابقه ای هم هست و با اسم کوتاه شده cinef نامگذاری شده)، و همچنین بخش کن کلاسیک (که رقابتی نیست) است. برای «دوربین طلایی» بخش جداگانه ای وجود ندارد و هر فیلم اول بلند کارگردانی که در بخش اصلی و موازی مثل هفته منتقدین، و ۱۵ روز کارگردان پذیرفته شده باشد به طور اتوماتیک کاندیدای این جایزه خواهد شد. سایت های این دو بخش موازی با هییت انتخاب جداگانه دارند. آنها کاملا مجزا از بخش رسمی عمل می کنند، این دو بخش چند هفته زودتر سایت ثبت نام خود را راه اندازی کرده بودند. سه سینماگر ایرانی جعفر پناهی، بهمن قبادی و حسن یکتا پناه تاکنون موفق شده اند دوربین طلایی بدست آورند، و برای نخل طلا تنها عباس کیارستمی از ایران آن را بدست آورده است.
در مورد تاریخ ثبت نام ها، آخرین فرصت برای فیلمهای دانشجویی cinef بیست و پنجم فوریه است و باید حتما فیلم از سوی یک مدرسه یا دانشگاه سینمایی معتبر ارایه شده باشد. برای بخش فیلمهای کوتاه مسابقه تا ۱۳ مارس و برای فیلمهای بلند تا ۱۴ مارس فرصت ثبت نام تعیین شده است.
کلیه فیلمها ی شرکت کننده بایستی طی ۱۲ ماه گذشته ساخته شده باشد، در هیچ جایی نباید به نمایش در آمده باشد (مگر استثنا در کشور مبدا)، در هیچ فستیوالی نباید قبل از کن به نمایش در آمده باشد. و همچنین نباید روی اینترنت بهنمایش گذاشته شده باشد.
مدت زمان فیلم کوتاه نباید، با احتساب تیتراژ، بیش از ۱۵ دقیقه باشد، در صورتی که فیلم کوتاه پذیرفته شود قبل از کنفرانس مطبوعاتی کن به دارنده فیلم خبر داده خواهد شد. فیلم های بلند می بایستی از ۶۰ دقیقه بیشتر باشد. همه فیلمهای پذیرفته شده باید لوگو جشنواره کن را بعدا به فیلم خود اضافه کنند. بخش رسمی شامل فیلم افتتاحیه و اختتامیه، مسابقه، نوعی نگاه، کن پرمیر (غیررقابتی)، سانس های ویژه (غیررقابتی) و کن کلاسیک هستند. برای همه فیلم های انتخاب شده در کن، باید نسخه اورجینال و با زیرنویس فرانسه باشد (ولی برای معرفی اولیه به کمیته انتخاب، فیلمها می توانند زیرنویس انگلیسی یا فرانسه داشته باشند) در بخش مسابقه هییت داوران موظف هستند حتما این جوایز را اهدا کنند:
نخل طلا، جایزه بزرگ، جایزه کارگردانی، جایزه داوران، جایزه سناریو، جایزه بازیگر زن، جایزه بازیگر مرد، (گاه پیش می اید که به فیلم جایزه ویژه داوران هم داده شود). در آیین نامه آمده است که یک فیلم میتواند حداکثر دو جایزه (مشترک با فیلم دیگری) دریافت کند، البته برای نخل طلا جایزه مشترک وجود نخواهد داشت.
از سال ۱۹۹۷ بعد از برنده شدن نخل طلا به طور مشترک بین «طعم گیلاس» عباس کیارستمی و «مار ماهی» ساخته ایمامورا، جشنواره کن قانونی وضع کرد که از این به بعد «فقط یک فیلم » حق دریافت نخل طلا دارد، و در این صورت هم این فیلم نمی تواند جایزه دیگری بدست آورد. این قانون را ژیل ژاکوب دبیر کل جشنواره به اجرا درآورد.
سال گذشته از آمریکا فیلم «انورا» برنده نخل طلا شد، چه کسی و از کدام کشور ، برنده نخل طلای کن ۲۰۲۵ خواهد شد؟ راه طولانی، و صف مشتاقان بسیار است.
هفتاد و هشتمین جشنواره کن از ۱۳ ماه مه ۲۰۲۵ شروع خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری





