سینماسینما، پاریس: رسانههای فرانسوی مثل تلهراما، لوموند، لیبراسیون، فیگارو، به ۱۳ فیلمی که فهرست بخش رسمی جشنواره کن را تشکیل دادهاند، به صورت گسترده پرداختهاند.
آنها همچنین با اشاره به فیلم جدید محمد رسولاف (دانه انجیر مقدس) که در ایران ساخته شده است و به تازگی کمیته انتخاب آنرا دیده، نوشتهاند که مدیر این جشنواره سعی کرده دست به یک انتخاب سیاسی بزند.
ماجرای فیلم محمد رسولاف، ( دانه انجیر مقدس) مربوط به خانواده یک قاضی و دردسرها و درگیریهایش با حکومت است. این کارگردان سرشناس ایرانی برای اولین بار است که فیلمش در بخش مسابقه جشنواره کن پذیرفته شده است. وی قبلا با فیلم «جزیره آهنی» در سال ۲۰۰۵ در «بخش ۱۵ روزکارگردانان» حضور یافته بود و بعد از آن با «به امید دیدار» در ۲۰۱۱ در بخش نوعی نگاه پذیرفته شد که جایزه کارگردانی را هم در این بخش به دست آورد.
او بار دیگر با فیلم «دستنوشتهها نمیسوزند» توانست به بخش نوعی نگاه در سال ۲۰۱۳ راه یابد و جایزه فیپرشی (منتقدین بینالمللی) را نیز به دست آورد.
محمد رسولاف که برای بار سوم با فیلم «لرد» در سال ۲۰۱۷ در همین بخش پذیرفته شده بود، جایزه بهترین فیلم این بخش را به دست آورد. سال گذشته نیز مدیر جشنواره کن از وی برای داوری در همین بخش دعوت کرده بود، اما وی اجازه خروج از کشور را نیافت. حال باید دید امسال که فیلمش در مسابقه اصلی برای نخستین بار پذیرفته شده، میتواند حضور داشته باشد؟
مجله تلهراما درباره انتخاب شدن این فیلم برای مسابقه نوشته که جشنواره یک انتخاب کاملا سیاسی کرده است. البته انتخاب شدن فیلم دیگر کارگردان ایرانی علی عباسی به نام «شاگرد» در بخش مسابقه هم قابل توجه خواهد بود، زیرا درباره رئیسجمهور پیشین امریکا، دونالد ترامپ است و نیز بر مبنای شنیدهها مایههای سیاسی دارد.
با نگاهی به تاریخچه جشنواره کن، برای سومین بار است که در قسمت مسابقه جشنواره کن همزمان آثار دو کارگردان ایرانی انتخاب شدهاند و به رقابت میپردازند. قبلا جعفر پناهی و اصغر فرهادی و یک بار نیز سعید روستایی و علی عباسی همزمان فیلم در بخش مسابقه داشتند و امسال محمد رسولاف و علی عباسی همزمان در مسابقه هستند، رقابت بالا میگیرد و این داوران هستند که روز آخر جشنواره تصمیم خواهند گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





