سینماسینما، پاریس: رسانههای فرانسوی مثل تلهراما، لوموند، لیبراسیون، فیگارو، به ۱۳ فیلمی که فهرست بخش رسمی جشنواره کن را تشکیل دادهاند، به صورت گسترده پرداختهاند.
آنها همچنین با اشاره به فیلم جدید محمد رسولاف (دانه انجیر مقدس) که در ایران ساخته شده است و به تازگی کمیته انتخاب آنرا دیده، نوشتهاند که مدیر این جشنواره سعی کرده دست به یک انتخاب سیاسی بزند.
ماجرای فیلم محمد رسولاف، ( دانه انجیر مقدس) مربوط به خانواده یک قاضی و دردسرها و درگیریهایش با حکومت است. این کارگردان سرشناس ایرانی برای اولین بار است که فیلمش در بخش مسابقه جشنواره کن پذیرفته شده است. وی قبلا با فیلم «جزیره آهنی» در سال ۲۰۰۵ در «بخش ۱۵ روزکارگردانان» حضور یافته بود و بعد از آن با «به امید دیدار» در ۲۰۱۱ در بخش نوعی نگاه پذیرفته شد که جایزه کارگردانی را هم در این بخش به دست آورد.
او بار دیگر با فیلم «دستنوشتهها نمیسوزند» توانست به بخش نوعی نگاه در سال ۲۰۱۳ راه یابد و جایزه فیپرشی (منتقدین بینالمللی) را نیز به دست آورد.
محمد رسولاف که برای بار سوم با فیلم «لرد» در سال ۲۰۱۷ در همین بخش پذیرفته شده بود، جایزه بهترین فیلم این بخش را به دست آورد. سال گذشته نیز مدیر جشنواره کن از وی برای داوری در همین بخش دعوت کرده بود، اما وی اجازه خروج از کشور را نیافت. حال باید دید امسال که فیلمش در مسابقه اصلی برای نخستین بار پذیرفته شده، میتواند حضور داشته باشد؟
مجله تلهراما درباره انتخاب شدن این فیلم برای مسابقه نوشته که جشنواره یک انتخاب کاملا سیاسی کرده است. البته انتخاب شدن فیلم دیگر کارگردان ایرانی علی عباسی به نام «شاگرد» در بخش مسابقه هم قابل توجه خواهد بود، زیرا درباره رئیسجمهور پیشین امریکا، دونالد ترامپ است و نیز بر مبنای شنیدهها مایههای سیاسی دارد.
با نگاهی به تاریخچه جشنواره کن، برای سومین بار است که در قسمت مسابقه جشنواره کن همزمان آثار دو کارگردان ایرانی انتخاب شدهاند و به رقابت میپردازند. قبلا جعفر پناهی و اصغر فرهادی و یک بار نیز سعید روستایی و علی عباسی همزمان فیلم در بخش مسابقه داشتند و امسال محمد رسولاف و علی عباسی همزمان در مسابقه هستند، رقابت بالا میگیرد و این داوران هستند که روز آخر جشنواره تصمیم خواهند گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت