سینماسینما، نوشته: سینتیا لیتلتن و برایان اشتاینبرگ، مترجم: حمید باباوند؛ توافقنامه ترامپ با برنامه «۶۰ دقیقه»* مسیر فروش پارامونت را هموار کرد. اما به چه قیمتی؟
شبکه خبری CBS در طول تاریخ برنامه «۶۰ دقیقه» با فراز و نشیبهای زیادی مواجه شده است.
گزارشهای این برنامه درباره صنعت تنباکو منجر به یک دعوای حقوقی شد که تقریباً ادغام CBS با شرکت وستینگهاوس در سال ۱۹۹۵ را به خطر انداخت.
در دهه ۱۹۸۰، ژنرال ویلیام وستمورلند (فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام) به اتهام افترا، شبکه CBS و خبرنگار مایک والاس را به دلیل پخش گزارشی مرتبط با جنگ ویتنام مورد پیگرد قرار داد. این پرونده به دادگاه کشیده شد اما در میانه رسیدگی با توافق طرفین پایان یافت. در سال ۲۰۰۴، گزارشی در برنامه کوتاهمدت «۶۰ دقیقه» درباره خدمت سربازی جورج دبلیو بوش (رئیسجمهور وقت آمریکا) در گارد ملی، به یک رسوایی و بررسی توسط نهادهای بیرون از شرکت درباره استانداردهای حرفهای CBS News انجامید.
اما هیچیک از این چالشها به اندازه تأثیر خبر توافق اخیر که درست قبل از نیمهشب اول جولای به وقت شرقی آمریکا منتشر شد، نبود. تحت فشار بیسابقه دونالد ترامپ (رئیسجمهور آمریکا)، شرکت مادر CBS، یعنی پارامونت گلوبال، موافقت کرد ۱۶ میلیون دلار بپردازد تا پرونده شکایت ۲۰ میلیارد دلاری ترامپ علیه «۶۰ دقیقه» بسته شود.
اینکه پارامونت، که تحت کنترل شری رداستون (Shari Redstone) است، حاضر به توافق شد، تعجبآور نبود؛ زیرا دو طرف ماهها در حال مذاکره بودند. با گذشت زمان، فشارها افزایش یافت زیرا این دعوا آخرین مانع برای تکمیل معامله ۸ میلیارد دلاری فروش پارامونت گلوبال به شرکت اسکایدنس مدیا* (Skydance Media) بود.
با این حال، در صبح دوم جولای، تأثیر فوری این تصمیم بر کارکنان CBS News به گفته یک منبع آگاه، «فاجعهبار» بود. بخش خبری به دلیل تعطیلات آخر هفته چهارم جولای (روز استقلال آمریکا) با حداقل نیرو کار میکرد، اما آنهایی که حضور داشتند، شوکه شده بودند. این در حالی بود که CBS و سایر رسانههای خبری آمریکا با واقعیت تلخ موفقیت فشار ترامپ روبهرو شدند.
پارامونت نیاز فوری به تکمیل معامله با اسکایدنس دارد. کسبوکارهای اصلی این شرکت — یعنی تلویزیون و سینما — با چالشهای گسترده در صنعت مواجه هستند. اما پس از حدود یک دهه آشفتگی ساختاری عجیب، پارامونت گلوبال مدتهاست که در وضعیت نامطلوبی به سر میبرد.
درآمد حاصل از تبلیغات و توزیع برنامههای تلویزیونی به کاهش خود ادامه میدهد. این شرکت در سه ماهه اول سال جاری حدود ۴.۶ میلیارد دلار از عملیات سنتی تلویزیونی خود درآمد داشت که کاهش محسوسی نسبت به ۴.۹۷ میلیارد دلار در سه ماهه آخر ۲۰۲۴ نشان میدهد. در واقع، آخرین باری که پارامونت افزایش درآمد سالانه از بخش تلویزیون را تجربه کرد، زمانی بود که سوپربول* LVIII (مسابقه نهایی لیگ فوتبال آمریکایی) را پخش کرد — و تنها ۱٪ رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل داشت.
آینده پارامونت احتمالاً به سرویس استریمینگ Paramount+ گره خورده است. عملیات این سرویس در آمریکا تا ماه مه «در مسیر سودآوری سال ۲۰۲۵» قرار داشت. اما درآمد بخش استریمینگ کمتر از نصف درآمد بخش سنتی تلویزیون پارامونت است.
تنها برنامه مشخص اسکایدنس برای پارامونت گلوبال که یک سال پیش اعلام شد، شامل کاهش هزینهها به میزان حداقل ۲ میلیارد دلار — عمدتاً از شبکههای پخش مستقیم (شبکههای سنتی تلویزیونی که برنامهها را به صورت زنده و زمانبندیشده پخش میکنند) بود.
برخی از افراد کلیدی در حال ترک شرکت هستند، از جمله ناوین چوپرا (مدیر مالی سابق که به روبلاکس پیوست) و تیلور تاملینسون (مجری برنامه «After Midnight» که پیشنهاد CBS برای تمدید برنامه برای سال سوم را رد کرد).
شرکای مهم دیگر نیز مشکلاتی را مطرح کردهاند. تری پارکر و مت استون، خالقان سریال «ساوت پارک» در کمدی سنترال*، معتقدند که این ادغام باعث تأخیر در پخش آثارشان شده است. این دو در ۲ جولای، پس از اعلام تأخیر دو هفتهای فصل جدید سریال توسط پارامونت، در شبکههای اجتماعی نوشتند: «این ادغام یک بینظمی کامل است و دارد «ساوت پارک» را خراب میکند.»
در محافل خبری، توافق پارامونت در پروندهای که خود آن را «بیاساس» خوانده بود، به شهرت «۶۰ دقیقه» آسیب زده است. در دورهای که تبلیغکنندگان بیش از پیش از حمایت مالی برنامههای خبری اجتناب میکنند، این تصمیم شرکتی یکی از ارزشمندترین برندهای خود را تضعیف کرده است. برای کارکنان «۶۰ دقیقه»، فشارها کاهش نیافته است. این برنامه در پاییز امسال بیش از هر زمان دیگری تحت نظر خواهد بود تا مشخص شود آیا تولیدکنندگان میتوانند استانداردهای بالای گزارشگری خود را حفظ کنند یا خیر.
* «۶۰ دقیقه» (۶۰ Minutes) یک برنامه خبری تحلیلی معروف و پرطرفدار در شبکه CBS آمریکاست که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون پخش میشود و به بررسی مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی میپردازد. پارامونت گلوبال (Paramount Global) نیز یک شرکت رسانهای بزرگ است که شبکههایی مانند CBS، MTV و Comedy Central را در اختیار دارد.
* سوپربول (Super Bowl): مسابقه نهایی لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) که یکی از پربینندهترین رویدادهای تلویزیونی جهان است.
* کمدی سنترال (Comedy Central): شبکه تلویزیونی معروف به پخش برنامههای کمدی و انیمیشنهای طنز مانند «ساوت پارک».
* اسکایدنس مدیا (Skydance Media): شرکت تولید فیلم و رسانه که در همکاری با استودیوهای بزرگی مانند پارامونت فعالیت میکند.
منبع: مجله ورایتی شماره ۹ جولای ۲۰۲۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مادیگراها»؛ عشق ناافلاطونی مُثُل افلاطونی
- بهدنبال محدود شدن آزادی در سینما و رسانه؛ جین فوندا، کمیته آزادی بیان علیه دونالد ترامپ را احیا میکند
- تام کروز جایزه معتبر مرکز کندی را رد کرد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- تلاش ترامپ برای توقیف فیلمش در جشنواره کن ادامه دارد
- آیا «فسیل» نامعادلات را آشفتهتر میکند؟/ یادداشتی درباره آینده سینمای ایران
- واکنش غلامرضا موسوی و علی رویین تن به وقایع شب گذشته در آمریکا
- گفتوگوی سینماسینما با داودنژاد: ترامپ صحنه و تماشاچی را میشناسد
- انتقاد شان پن از دولت ترامپ/ داریم خودمان خودمان را میکشیم
- درگیری توئیتری مشاور ارشد ترامپ با مارج انیمیشن «سیمپسونها»!
- واکنش جورج کلونی به رواج نژادپرستی در آمریکا/ بیماری همهگیر در کشور ما نژادپرستی است
- ترامپ به زودی :جانم فدای رهبر /پست اینستاگرامی جالب حبیب احمد زاده
- یک اقتصاد دان آمریکایی : ترامپ تبدیل به دکتر استرنج لاوِ بازارهای جهانی شده است
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





