سینماسینما، مترجم: فریبا جمور؛
در تاریخ تقریباً یکقرنی جوایز اسکار، تنها سه بار اتفاق افتاده که یک بازیگر زن برای به تصویر کشیدن ملکهای برنده جایزه بهترین بازیگر زن شده باشد. فیلمهایی که در آنها ملکهای تاریخی در مرکز توجه قرار میگیرد، دهههاست که بهطور مداوم توسط هالیوود مورد توجه قرار گرفتهاند.
در طول سالها، فیلمهای هالیوود بارها داستانهایی از کاترین کبیر، کلئوپاترا، الینور آکیتن، ملکه ویکتوریا و بسیاری دیگر را بازگو کردهاند. اگرچه این روند همچنان در صنعت سینما ادامه دارد، اما فهرست بازیگرانی که برای چنین نقشآفرینیهایی بالاترین افتخار را دریافت کردهاند، بهطور قابل توجهی کوتاه است. جالب اینکه در تاریخ جوایز اسکار، تنها سه بار اتفاق افتاده که یک بازیگر زن برای به تصویر کشیدن ملکهای مشهور برنده جایزه بهترین بازیگر زن شده باشد.
کاترین هیپبورن در سال ۱۹۶۸ برای به تصویر کشیدن النور آکیتن
در یکی از بهترین فیلمهای دوران حرفهای خود، کاترین هیپبورن نقش باشکوه النور آکیتن را در درام تاریخی «شیر در زمستان» محصول سال ۱۹۶۸ ایفا کرد. این فیلم به کارگردانی آنتونی هاروی، دوران حکومت هنری دوم انگلستان و تلاشهای او برای تعیین جانشینی برای تاجوتخت در کریسمس سال ۱۱۸۳ را به تصویر میکشد. هیپبورن در کنار پیتر اوتول بازی کرد که برای بازی در نقش هنری دوم، سومین نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. این فیلم رابطه پرتنش هنری و النور و برنامههای متفاوت آنها برای انتخاب وارث تاجوتخت را به نمایش میگذارد.
فیلم «شیر در زمستان» با تحسین گسترده منتقدان روبرو شد و به دلیل داستان، دقت تاریخی و بازیهای بازیگران مورد ستایش قرار گرفت. این فیلم در سال ۱۹۶۸ هفت نامزدی جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم، را دریافت کرد و موفق به کسب سه جایزه شد. بازی کاترین هیپبورن در نقش النور آکیتن یکی از بهترین بازیهای دوران حرفهای او محسوب شد و او برای این نقش سومین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.
در یکی از لحظات شگفتانگیز تاریخ ۹۶ساله اسکار، کاترین هیپبورن در جایزه بهترین بازیگر زن با باربارا استرایسند مساوی شد؛ استرایسند نیز این جایزه را برای نقشآفرینیاش در فیلم «دختر شوخ» دریافت کرد. این تنها باری است که در تاریخ اسکار چنین تساوی رخ داده است. با پیروزی برای فیلم «شیر در زمستان»، هیپبورن اولین بازیگری شد که سه جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورد و در سال ۱۹۸۱ چهارمین و آخرین جایزه خود را کسب کرد. او همچنان تنها بازیگری است که در تاریخ اسکار موفق به دریافت چهار جایزه بهترین بازیگر زن شده است.
هلن میرن در سال ۲۰۰۶ برای ایفای نقش الیزابت دوم
هلن میرن حرفه خود را در سال ۱۹۶۵ با بازی در نقش ملکه مصر، کلئوپاترا، در تراژدی شکسپیری «آنتونی و کلئوپاترا» روی صحنه آغاز کرد. او در ادامه، به موفقیت¬هایی در سینما و تلویزیون دست یافت و در فیلم درام تاریخی «ملکه» محصول سال ۲۰۰۶، نقش ملکه وقت انگلستان، الیزابت دوم، را ایفا کرد. فیلم «ملکه» در سال ۱۹۹۷ روایت میشود و به تلاشهای الیزابت دوم در مواجهه با پیامدهای مرگ پرنسس دایانا و تأثیر آن بر خانواده سلطنتی بریتانیا میپردازد. در حالی که افکار عمومی علیه او تغییر میکند، الیزابت باید تصمیم بگیرد چگونه به این تراژدی پاسخ دهد و متوجه میشود که کشورش در حال تغییر است.
برای ایفای این نقش، هلن میرن به تماشای فیلمهای آرشیوی از الیزابت دوم پرداخت و در کلاسهای آموزش صدا شرکت کرد تا سخنرانیهای ملکه را بهدقت بازسازی کند (به نقل از امانوئل لوی). فیلم «ملکه» با استقبال مثبت منتقدان و خانواده سلطنتی بریتانیا مواجه شد و بهعنوان یکی از بهترین آثار هلن میرن شناخته میشود. این فیلم در سال ۲۰۰۷ در شش بخش نامزد جایزه اسکار شد و هلن میرن جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد؛ او در سخنرانی خود این افتخار را «بزرگترین و بهترین ستاره طلایی» دوران حرفهایاش نامید. میرن همچنین برای ایفای نقش الیزابت دوم، جوایز بفتا، گلدن گلوب، SAG و منتقدان را نیز به دست آورد.
اولیویا کولمن در سال ۲۰۱۸ برای بازی در نقش ملکه آن
فیلم «سوگلی» که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، دوران سلطنت ملکه آن در انگلستان در قرن هجدهم را به تصویر میکشد. این فیلم به رقابت میان دو دخترخاله، سارا چرچیل (با بازی ریچل وایس) و ابیگیل هیل (با بازی اما استون) میپردازد که برای جلب توجه و تبدیل شدن به محبوبترین فرد نزد ملکه آن با یکدیگر مبارزه میکنند. اولیویا کولمن نقش ملکه آن را به تصویر میکشد؛ ملکهای که از بیماریهای جسمی و روانی رنج میبرد و در طول فیلم برای حمایت و آرامش به سارا و بعدها به ابیگیل وابسته است. سوگلی فیلمی است که زنان شرور را به تصویر میکشد، با نشان دادن چگونگی استفاده این دو زن از ملکه برای رسیدن به موفقیت.
فیلم سوگلی که از سال ۱۹۹۸ در دست تولید بود، با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و بهخاطر بازیها، موسیقی متن، طراحی لباس و فضای تاریخیاش مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم جوایز متعددی کسب کرد و جایزه بزرگ هیئت داوران را در هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز از آن خود کرد. سوگلی در سال ۲۰۱۹ در ۱۰ بخش مختلف از جمله بهترین فیلم در جوایز اسکار نامزد شد و از آن زمان بهعنوان یکی از بهترین فیلمهای کمدی سیاه تاریخ شناخته میشود.
اولیویا کولمن برای بازی در نقش ملکه آن در فیلم سوگلی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد، که از آن زمان بهعنوان یکی از بهترین نقشآفرینیهای دوران حرفهای او شناخته میشود. او همچنین برای ایفای نقش ملکه الیزابت دوم در سریال «تاج» تحسین بیشتری بهدست آورد و برای نقشآفرینیهایش در فیلمهای پدر (۲۰۲۱) و دختر گمشده(۲۰۲۲) نیز نامزد جایزه اسکار شد. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، اگرچه بازیگرانی جوایز متعددی برای به تصویر کشیدن شخصیتهای حقیقی دریافت کردهاند، اما هیچ بازیگر دیگری در اسکار برای بازی در نقش ملکههای تاریخی برنده نشده است.
منبع: نوشته: ایدنه گلگر/ اسکرین رانت

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»