سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
ساموئل ال. جکسون، یکی از برجستهترین بازیگران سینمای جهان، در گفتوگویی با AP Entertainment هنگام تبلیغ فیلم جدیدش «درس پیانو» که از شبکه نتفلیکس پخش میشود، دیدگاه صریح خود را درباره نامزدی جوایز اسکار بیان کرد. او که تنها یکبار در دوران حرفهای خود برای فیلم «داستان عامهپسند» (Pulp Fiction) در سال ۱۹۹۵ نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شد و همان سال این جایزه را برد، نامزدی اسکار را چندان مهم نمیداند. البته جکسون در سال ۲۰۲۱ جایزه افتخاری آکادمی اسکار را نیز دریافت کرد.
او در این مصاحبه با خنده گفت: «ما به اندازه کافی در این حرفه بودهایم که وقتی مردم میگویند: «نامزد شدن افتخار بزرگی است»، بدانیم این حرف درست نیست. نه، برنده شدن افتخار است. وقتی نامزد میشوید، مردم ممکن است بگویند: «آره، یادمه!» یا شاید هم بیشتر افراد فراموش کنند. معمولاً این یک رقابت است که شما داوطلبانه واردش نشدهاید.»
او افزود: «وقتی نامزد میشوید، مردم ممکن است بپرسند: «اون فیلمی که برایش نامزد شدی چی بود؟ اسمش چی بود؟» و بعد از پایان مراسم، حتی یادآوری اینکه چه کسی برنده شد برای خیلیها سخت میشود.»
نگاه جکسون به اسکار؛ از نقد تا پذیرش مسیر شخصی
ساموئل ال. جکسون سال گذشته در گفتوگویی با The Times اشاره کرد که معتقد است باید در سال ۱۹۹۵ جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برای «داستان عامهپسند» میبرد، نه مارتین لاندو برای فیلم «اد وود». او همچنین در مصاحبهای با Vulture اشاره کرد که در سال ۱۹۹۶ و برای بازی در درام حقوقی «زمانی برای کشتن» (A Time to Kill) به کارگردانی جوئل شوماخر، از فرصت کسب نامزدی اسکار محروم شده است.
او در این باره گفت: «هرگز اجازه نمیدهم اسکار معیاری برای موفقیت یا شکست من بهعنوان یک بازیگر باشد. معیار موفقیت من، خوشحالی من است: آیا از کاری که انجام میدهم راضی هستم؟ من برای گرفتن مجسمهها فیلم بازی نمیکنم. وقتی به من میگویند: «اگه این فیلم رو بازی کنی، اسکار میبری»، جوابم اینه: نه، مرسی. ترجیح میدم نیک فیوری باشم یا نقش میس ویندو رو بازی کنم و یک شمشیر لیزری دستم بگیرم.»
اولویتهای جکسون؛ فیلمهایی برای مردم، نه اسکار
جکسون تأکید کرد از این که نقشهایی را کنار گذاشته که ممکن بود برایش اسکار بیاورد، پشیمان نیست. او ترجیح میدهد در فیلمهایی بازی کند که مردم از دیدنشان لذت ببرند و بهواسطه آنها از روزمرگیهایشان فاصله بگیرند. او افزود: «من کسی هستم که مردم برای دیدن دیوانگیام یا برای شنیدن اینکه چند بار کلمه مادر… را به کار میبرم، به سینما میآیند. هر چیزی که آنها را به سینما بکشاند، خوب است.»
ساموئل ال. جکسون در ادامه گفت: «من از این که نقش کسی را بازی کنم که دیالوگهایش روی تیشرتها چاپ شود، راضی هستم. بازیگرانی هستند که در تمام دوران حرفهایشان هیچکس حتی یک دیالوگ از آنها را به خاطر نمیآورد. اما مردم برای دیدن فیلمهای من میآیند تا ببینند چقدر دیوانه بازی در میآورم.»
«درس پیانو»: اثر جدید جکسون
جدیدترین فیلم ساموئل ال. جکسون با عنوان «درس پیانو» هماکنون از نتفلیکس در دسترس است. این اثر، فرصتی دیگر برای جکسون است تا بار دیگر مهارتهای بازیگریاش را به نمایش بگذارد، هرچند خودش تأکید دارد که مسیر حرفهایاش را بر اساس معیارهای شخصی و رضایت خود پیش میبرد، نه دنبال کردن جوایز و افتخارات.
منبع: Variety

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ادای احترامی شایسته با اقتباس نتفلیکس به گابریل گارسیا مارکز
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «درس پیانو»؛ اثری خانوادگی بر پرده سینما و تاریخ
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- بزرگداشت ۲ مستندساز در اختتامیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران