سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی؛
در دوران اوج کمپینهای انتخاباتی آمریکا، فیلمی غیرمنتظره درباره یک نوع رأیگیری محرمانه دیگر به پرده سینماها آمد: «مجمع کاردینالها» (Conclave)، یک تریلر جذاب به کارگردانی ادوارد برگر درباره گردهمایی کاردینالهای کاتولیک در واتیکان برای انتخاب پاپ جدید. این فیلم که محصول انگلستان است، از رمانی با همین نام نوشتهی رابرت هریس اقتباس شده است. هریس، که به خاطر رمانهای تاریخی و تریلرهای سیاسیاش شهرت دارد، در این اثر دنیایی پر از تنش و جاهطلبیهای پنهان را به تصویر کشیده است.
داستان و استقبال اولیه
به نوشتهی وبسایت رادیوی ملی عمومی آمریکا (انپیآر)، «مجمع کاردینالها» با بازیگرانی مانند استنلی توچی، رالف فاینز و ایزابلا روسلینی، توانسته ترکیبی از هوشمندی و جذابیت ارائه دهد که برای مخاطبان مسنتر بسیار جذاب است. داستان فیلم، در حالی که آیینهای مذهبی انتخاب پاپ را به تصویر میکشد، جاهطلبیهای دنیوی کاردینالها را نیز بررسی میکند.
در چهار هفته نخست اکران، این فیلم بیش از ۲۵ میلیون دلار فروش داشته و انتظار میرود درآمد آن به بیش از ۳۰ میلیون دلار برسد. این دستاورد، بهویژه برای فیلمهایی که مخاطبان بالای ۵۵ سال را هدف قرار دادهاند، بسیار چشمگیر است؛ چرا که چنین موفقیتهایی از زمان پاندمی کووید-۱۹ کمسابقه بوده است.
چرا این فیلم برای مخاطبان مسنتر جذاب است؟
«مجمع کاردینالها» فیلمی است که نه بیش از حد هنری است و نه ساده و سطحی. این تعادل باعث شده تا برای تماشاگرانی که به دنبال فیلمهای دراماتیک و تفکر برانگیز هستند، جذاب باشد. بازیگران برجسته و نقدهای مثبت نیز نقش کلیدی در موفقیت فیلم داشتهاند. علاوه بر این، بازاریابی دهانبهدهان تأثیر بسزایی داشته است. تماشاگران پس از دیدن فیلم، آن را به دیگران توصیه کردهاند، که این امر باعث افزایش فروش بلیتها شده است.
موفقیت بیسابقه در جذب مخاطبان بالای ۵۵ سال
بر اساس آمارها، بیش از نیمی از خریداران بلیتهای این فیلم، افراد بالای ۵۵ سال هستند. این دستاورد یادآور دوران پیش از پاندمی کووید-۱۹ است، زمانی که فیلمهایی با محوریت درامهای هوشمندانه برای این گروه سنی معمولتر بود. با بازگشت جوانان به سینماها برای فیلمهای پرطرفداری مانند ژانر ابرقهرمانی یا فیلمهایی چون «باربی»، این موفقیت «مجمع کاردینالها» برای جذب مخاطبان مسنتر، نشاندهنده نیاز به تولید محتواهایی برای این گروه است.
نقش رسانهها و شوخیهای اینترنتی
فیلم «مجمع کاردینالها» تنها در سینماها توجهها را جلب نکرده، بلکه در فضای آنلاین نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شوخیها و میمهای مرتبط با فیلم، به ویژه یکی که آن را «فیلمی برای افراد فضول» توصیف کرده، نشاندهنده جذابیت خاص فیلم است. این حس که مخاطب همچون مگسی روی دیوار به گفتوگوهای پشت پرده گوش میدهد، یکی از عوامل جذابیت آن است.
درسهایی برای استودیوهای فیلمسازی
موفقیت این فیلم به استودیوها نشان میدهد که درامهای هوشمندانه و داستانهایی که به بزرگسالان انگیزهای برای ترک خانه و تماشای فیلم در سینماها میدهند، همچنان پتانسیل موفقیت دارند. در دورانی که گزینههای تماشای آنلاین بهراحتی در دسترس هستند، فیلمها باید چیزی خاص و متمایز ارائه دهند تا مخاطب را به سینما بکشند.
نتیجهگیری «مجمع کاردینالها» اثبات کرد که درامی جذاب و هوشمندانه میتواند مخاطبان خاصی را جذب کرده و در گیشه موفق عمل کند. بازیهای درخشان، داستانی گیرا و استفاده از بازاریابی قوی، این فیلم را به یکی از موفقترین آثار فصل جوایز بدل کرده است. موفقیتی که ممکن است الهامبخش بازگشت درامهای مشابه به سینما باشد و همچنین ارزش آثار اقتباسی از رمانهایی همچون آثار رابرت هریس را بیش از پیش نمایان میکند.
منبع: انپیآر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- برگزیدگان بفتا ۲۰۲۵ اعلام شد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





