سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی
۲۴ سال پس از آنکه ماکسیموس، قهرمان اصلی فیلم «گلادیاتور»، در کُلُسیوم روم باستان جنگید و جان باخت، ریدلی اسکات با فیلمی حماسی دیگر به این عرصه بازگشته است. «گلادیاتور ۲» داستان لوکیوس، پسر ماکسیموس، با بازی پاول مسکال را روایت میکند که همچون پدرش در مسیر مبارزات خونین و سرنوشتساز در روم باستان قرار گرفته است.
به نوشتهی وبسایت رادیوی ملی عمومی آمریکا (انپیآر)، این فیلم که پیش از اکران در آمریکا توانسته حدود ۱۰۰ میلیون دلار در بازارهای بینالمللی فروش کند، نشاندهنده قدرت بیبدیل اسکات در خلق آثار عظیم و دیدنی است. داستان فیلم از آفریقای شمالی آغاز میشود، جایی که لوکیوس در شهر ساحلی زندگی میکند که هدف حمله ناوگانهای جنگی روم قرار گرفته است. نبردی خیرهکننده با آتش، جنگاوران و صحنههایی پرشکوه از قهرمانی به تصویر کشیده میشود که مخاطب را در جای خود میخکوب میکند.
پاول مسکال در این فیلم، نقشی مشابه پدرش ماکسیموس را برعهده دارد. او پس از اسارت و فروخته شدن به عنوان برده، سفری مشابه قهرمان فیلم اول را آغاز میکند. اما این بار، دنزل واشینگتن در نقشی متفاوت و تماشایی به عنوان یک بردهفروش حیلهگر ظاهر میشود که نقشههای بزرگی برای فروپاشی روم در سر دارد. واشینگتن با دیالوگهای قدرتمند و اجرای جذاب خود، جاذبه ویژهای به فیلم میبخشد.
صحنههای مبارزات در کُلُسیوم، از نبرد با بابونهای خونخوار تا جنگ با یک کرگدن غولپیکر، بهشکلی نفسگیر طراحی شدهاند. اسکات که استاد بیچونوچرای صحنههای بزرگ است، حتی مبارزات دریایی را نیز به کُلُسیوم آورده و از آبهای مملو از کوسه برای ایجاد هیجان بیشتر استفاده کرده است.
یکی از نکات برجسته این فیلم، تمرکز اسکات بر استفاده از جمعیتهای واقعی و فیلمبرداری در مکانهای حقیقی، به جای جلوههای کامپیوتری است. این تصمیم، به فیلم حالوهوای حماسی و واقعگرایانهای بخشیده که یادآور دوران طلایی سینمای هالیوود است.
اگرچه «گلادیاتور ۲» بیشتر بر جلوههای بصری و صحنههای اکشن تمرکز دارد، اما ردپای پیامهای سیاسی نیز در داستان دیده میشود. از جمله دیالوگهایی درباره نیاز به تغذیه مردم در مقابل پاسخ امپراتور: «آنها میتوانند جنگ بخورند.»
فیلم با تمام فراز و نشیبهای خود، یادآور لحظه معروف فیلم اول است، زمانی که ماکسیموس پس از شکست حریفانش به جمعیت گفت: «آیا سرگرم نشدید؟ آیا این همان چیزی نیست که برایش آمدهاید؟» پاسخ فیلم جدید این است: بله، ما همچنان سرگرم هستیم.
ریدلی اسکات، با وجود ۸۶ سال سن، همچنان استاد خلق آثار باشکوه و حماسی است. «گلادیاتور ۲» با بهرهگیری از خاطرات فیلم اول و در عین حال خلق لحظاتی جدید، نشان میدهد که چرا هنوز هم این ژانر و این کارگردان مخاطبان را شیفته خود میکنند.
منبع: انپیآر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- «ناپلئون»؛ سه بیماری امپراتور
- ریدلی اسکات وسترنش را نمیسازد/ برف نیست
- نظر راسل کرو درباره ساخت قسمت دوم «گلادیاتور»؛ ناراحتم!
- علاوه بر تهیه کنندگی؛ ریدلی اسکات زندگی گروه بیجیز را فیلم میکند
- قهرمان دیوانهی شکست خورده/ نگاهی به فیلم «ناپلئون»
- انتقاد اروپاییها از بازی آمریکاییها در نقش آنها/ تصاحب فرهنگ
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- «ناپلئون» ریدلی اسکات گیشه فرانسه را فتح کرد/ نقد منفی اثر نکرد
- حادثه سر صحنه فیلم «گلادیاتور۲»/ ۶ مصدوم
- کوین اسپیسی تبرئه شد
- «خاندان گوچی»؛ ضیافت تصویری و صوتی تمامعیار / اسکات خطاب به نوه آلدو گوچی: خیلی هم دلتان بخواهد!
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد