در حالی که دیزنی بر باکس آفیس ۲۰۲۴ ایتالیا تسلط داشت، اما فیلمهای داخلی مانند «پسری با شلوار صورتی» بازار را پررونق نگه داشت.
به گزارش سینماسینما، فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴ تقریبا ثابت ماند و در مجموع به ۴۹۴ میلیون یورو (۵۱۳ میلیون دلار) رسید و موفق شد تا ۷۰ میلیون قطعه بلیت بفروشد. این رقم اندکی کمتر از فروش ۵۱۴ میلیون دلاری این کشور در سال ۲۰۲۳ است.
در این میان کمپانی دیزنی با «درون بیرون ۲» که فروشی ۴۸.۳ میلیون دلاری داشت، «موآنا ۲» که ۲۰ میلیون دلار فروخت و «ددپول و ولورین» با فروش ۱۸.۷ میلیون دلار، ۳ فیلم پرفروش سال را در اختیار داشت.
اما با وجود کمبود فیلمهای پرفروش هالیوودی که از اعتصابهای سال پیش بازیگران و نویسندگان آمریکا ناشی شد، این فیلمهای داخلی مانند فیلم موفق ایتالیایی «پسری با شلوار صورتی» بودند که بازار را گرم نگه داشتند. «پسری با شلوار صورتی»، یک درام نوجوانانه که یک کارگردان نسبتا ناشناس به نام مارگریتا فری آن را ساخت، داستان واقعی و ناراحت کننده پسر ۱۵ سالهای را تصویر کرد که قلدری دانشآموزان در مدرسه و خشونت آنلاین به وی، موجب شد تا جانش را از دست بدهد. این فیلم برنده غافلگیرکننده سال شد و بیش از ۹ میلیون دلار فروخت و از فیلمهای مطرح هالیوودی مانند «شرور» و «ونوم ۳» جلو افتاد تا پدیدهای مشابه فرانسه را رقم بزند که ۲ فیلم برتر سال ۲۰۲۴، یعنی فیلمهای فرانسوی «یک چیز اضافی» و «کنت مونت کریستو» موفق شدند فیلمهای پرفروش هالیوود را شکست دهند.
«شلوار صورتی» از جشنواره فیلم رم کارش را شروع کرد و به مدد یک کمپین قوی در رسانههای اجتماعی، به پدیدهای فرهنگی تبدیل شد و نامه عاشقانه پائولو سورنتینو درباره ناپل را هم تحت شعاع قرار داد. «پارتنوب» با فروش حدود ۸ میلیون دلار در حالی به دومین فیلم پرفروش ایتالیایی سال بدل شد که دهمین فیلم سورنتینو و فیلمی شخصی از این کارگردان مولف محسوب میشود. وی سال ۲۰۱۳ برای «زیبایی بزرگ» اسکار بینالمللی را به دست آورد.
بندتو حبیب، رئیس اتحادیه تهیهکنندگان ایتالیایی، در بیانیهای که دیروز (سهشنبه) منتشر شد، گفت: حال سینمای ایتالیا نه فقط برای کیفیت تولیداتش، بلکه بهطور قابلتوجهی برای رابطه تازهای که با مردم ایجاد کرده، خوب است.
وی افزود: ۴ تولید ملی در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ جای دارد.
تولیدات ایتالیایی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۵ درصد از فروش بلیت را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با سهم بازار داخلی ۴۴.۴ درصدی فرانسه در سال گذشته، بسیار پایینتر است، اما به طور قابل توجهی از سهم ۱۹ درصدی فروش فیلمهای داخلی در اسپانیا بالاتر است.
اگرچه صنعت ایتالیا از نتایج به دست آمده در گیشهها برای سال ۲۰۲۴ راضی است و خوش بینانه به آن نگاه میکند، اما پیش از کرونا، معیار یک سال خوب فروش ۱۰۰ میلیون قطعه بلیت بود که ۷۰ میلیون قطعه فعلی هنوز فاصله زیادی با آن نقطه عطف دارد.
فروش در فصل تابستان هنوز اهمیت خود را دارد و بهترین فروش گیشه بین ماههای ژوئن و آگوست (خرداد تا مرداد) و در طول تعطیلات کریسمس به ثبت رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۲۳، فروش فیلمهای داخلی در این بازه ۲۸ درصد افزایش یافته است. در مجموع، ۷ ماه از ۱۲ ماه سال ۲۰۲۴ فروش بلیت و درآمد، بالاتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ بود.
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- جشنواره جیفونی ایتالیا با سه فیلم ایرانی
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- اعلام اسامی آثار راهیافته به سومین جشنواره فیلم نوستالژیا
- مرور آثار فرهادی در منطقه تاریخی فلورانس/ ایتالیاییها جایزه «استاد سینما» را به اصغر فرهادی میدهند
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- کارگردان «پدرخوانده» در پیادهروی مشاهیر هالیوود ستارهدار شد
- پایان محدودیتهای سینمایی در هالیوود
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه