نیکول کیدمن، بازیگر برنده اسکار و یکی از تأثیرگذارترین چهرههای زن در سینمای معاصر، در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ با دریافت جایزه ویژهای مورد تقدیر قرار میگیرد.
به گزارش سینماسینما، نیکول کیدمن در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ با دریافت جایزه ویژه «زنان در حرکت» (Women in Motion) مورد تجلیل قرار میگیرد؛ افتخاری که به زنانی اعطا میشود که با فعالیتهای هنری و اجتماعی خود به ارتقای جایگاه زنان در سینما و جامعه کمک کردهاند.
این بازیگر سرشناس که سال ۲۰۲۴ را با حضور پررنگ در آثاری چون «بیبی گرل»، «هولاند» و… پشت سر گذاشته، به عنوان برنده بعدی جایزه «زنان در حرکت» معرفی شده است.
این جایزه که توسط جشنواره کن و شریک بلندمدتش«Kering» اعطا میشود، در تاریخ ۱۸ ماه می ۲۰۲۵ طی مراسمی رسمی و مجلل به کیدمن اعطا خواهد شد؛ جشنی که معمولاً با حضور اعضای هیات داوران، ستارگان بزرگ، کارگردانان برجسته و چهرههای صنعت سینما برگزار میشود.
نیکول کیدمن دهمین برنده این جایزه معتبر خواهد بود و در کنار چهرههایی چون دونا لنگلی، جین فوندا، پتی جنکینز، جینا دیویس، سوزان ساراندون، ویولا دیویس، میشل یئو، گونگ لی و سلما هایک پینو قرار میگیرد.
این جایزه به زنانی اهدا میشود که از طریق حرفه و تعهد خود، نقش مهمی در ارتقای جایگاه زنان در سینما و جامعه ایفا کردهاند. کیدمن با ایفای این نقش، بویژه از سال ۲۰۱۷ که متعهد شد هر ۱۸ ماه با دستکم یک کارگردان زن همکاری کند، به این هدف پایبند ماند و حتی از آن فراتر رفت؛ او تاکنون با نزدیک به ۲۰ زن کارگردان همکاری کرده است.
آخرین حضور نیکول کیدمن در جشنواره کن به سال ۲۰۱۷ بازمیگردد؛ زمانی که به مناسبت هفتادمین سالگرد این جشنواره، جایزه ویژهای به او اهدا شد.
کیدمن در واکنش به دریافت جایزه «زنان در حرکت» گفت: «دریافت این جایزه مایه افتخار واقعی برای من است. پیوستن به فهرست زنانی الهامبخش که پیش از من این جایزه را دریافت کردهاند، جایگاه ویژهای در قلبم دارد. جشنواره کن بیش از ۳۰ سال بخشی از زندگی من بوده و خوشحالم که میتوانم این افتخار را به خاطرات ارزشمندم از این جشنواره اضافه کنم.»
تیری فرمو، مدیر جشنواره کن نیز گفت: «نیکول کیدمن بازیگری با استعدادی بینظیر است. کارنامه هنری گستردهاش و بازیهای مسلط و تأثیرگذارش، جایگاه ویژهای در تاریخ سینمای معاصر یافتهاند.»
همچنین آیریس کنوبلوخ رئیس جشنواره کن اظهار کرد: «وقتی یک بازیگر بزرگ در طول چند سال با نزدیک به ۲۰ کارگردان زن همکاری میکند، نشان میدهد که چقدر استعداد زنان در سینما زنده و پویاست. کیدمن با این همکاریها و همچنین از طریق شرکت تولیدیاش، به زنان فیلمساز فرصتی واقعی برای درخشش داده است.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





