
جین وایلدر بازیگر مشهور آمریکایی فیلمهایی چون «ویلی وانکا و کارخانۀ شکلاتسازی»، «فرانکشتاین جوان» و «زینهای شعلهور» در ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.
به گزارش سینماسینما، پس از انتشار خبر درگذشت این بازیگر مل بروکس نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناس آمریکایی در توییتر نوشت: «جین وایلدر، یکی از استعدادهای حقیقتاً بزرگ دوران ما بود. او با جادوی حضور خود هر فیلمی را گیرا میکرد و دوستیاش برای من مایه خوشبختی بود.»
بهترین کارهای سینمایی این بازیگر سرشناس در همکاری با مل بروکس و ریچارد پریور کمدین مشهور آمریکا شکل گرفته بود.
خانواده این بازیگر در بیانیهای اعلام کردند که وایلدر پس از مدتها درگیری با بیماری آلزایمر، دوشنبه گذشته در منزل شخصی خود در کانتیکت از دنیا رفته است.
از نقشآفرینیهای ماندگار وایلدر در کنار ریچارد پریور میتوان به فیلم «حرکت دیوانهوار» به کارگردانی سیدنی پوآتیه اشاره کرد.
این بازیگر پس از درگذشت همسرش بر اثر بیماری سرطان تخمدان در سال ۱۹۸۹ نقش مهمی در آگاهیرسانی درباره این بیماری ایفا کرده بود.
پدر و مادر وایلدر از روسیه به آمریکا مهاجرت کرده بودند. او با نام جروم سیلبرمن در میلواکی به دنیا آمد و در تئاتر بریستول اولدویک انگلستان درس خواند.
وایلدر نخستین بار سال ۱۹۶۷ در فیلم «بانی و کلاید» به کارگردانی آرتور پن نقش کوتاهی ایفا کرد. او سال بعد در فیلم «تهیهکنندگان» به کارگردانی مل بروکس خوش درخشید و نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این بازیگر در دو فیلم بعدی بروکس «زینهای شعلهور» و «فرانکشتاین جوان» نیز بازی کرد.
او یکی از نویسندگان فیلمنامه «فرانکشتاین جوان» بود و برای آن نامزد اسکار بهترین فیلمنامه هم شد، اما اسکار فیلمنامه آن سال در نهایت به فرانسیس فوردکاپولا و ماریو پوزو خالقان فیلمنامه «پدرخوانده ۲» رسید.
فعالیتهای این بازیگر سرشناس در عرصه سینما به نویسندگی و بازیگری محدود نماند و او سال ۱۹۷۵ نخستین فیلم بلند خود را با عنوان «ماجراهای برادر باهوشتر شرلوک هلمز» کارگردانی کرد.
یکی از به یادماندنیترین فیلمهای جین وایلدر «ویلی وانکا و کارخانۀ شکلاتسازی» بود که نامزد شدن برای جایزه گلدن گلوب سال ۱۹۷۱ را برای او به ارمغان آورد.
وایلدر سال ۲۰۰۳ به عنوان بازیگر مهمان در سریال کمدی «ویل و گریس» حضور پیدا کرد و برای نقشآفرینی خود در این سریال جایزه امی گرفت.
خاطرات این بازیگر سال ۲۰۰۵ در کتابی با عنوان «مرا همانند یک غریبه ببوس: جستجوی من برای عشق و هنر» منتشر شد.
منبع: خبرآنلاین به نقل از رویترز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- سلبریتیها هم به داد «گلدن گلوب» نرسیدند/ افت شدید مخاطبان!
- گلدن گلوب ۲۰۰ منتقد خارجی میپذیرد/ فقط برای رای دادن، نه عضویت
- «سیدنی پوآتیه» درگذشت
- تاریخ برگزاری جوایز بفتا ۲۰۲۲ اعلام شد
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- «تام کروز» جوایز گلدن گلوباش را باز میگرداند
- شبکه انبیسی هم گلدن گلوب را رها کرد/ لغو پخش تلویزیونی مراسم
- بازیگران در صف مخالفان گلدن گلوب/ اسکارلت جوهانسون نامه داد
- درگیری انجمن گلدن گلوب با غولهای استریمینگ آمریکا بالا گرفت
- «گلدن گلوب» دست به اصلاحات میزند/ افزایش ۵۰ درصدی اعضا
- اسکار ۲۰۲۱، کم بینندهترین مراسم تاریخ آکادمی
- بدترینهای هالیوود انتخاب شدند/ وکیل ترامپ ۲ جایزه برد!
- گلدن گلوب ۲۰۲۱ کمترین میزان تماشاگر را داشت
- سخنرانی پرشور جین فوندا در مراسم گلدن گلوب/ داستانها میتوانند مردم را متحول کنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





