راجر مور روز سه شنبه در ۸۹ سالگی در سوئیس درگذشت. او مدتی کوتاه در حال مبارزه با بیماری سرطان بود.
به گزارش سینماسینما، راجر مور با نام اصلی راجر جرج مور در ۱۹۲۷ در استاکولِ لندن به دنیا آمد. او در یک مدرسه هنری نقاشی یاد گرفت و در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن تئاتر را آموخت. مور از ۱۹۴۵ روی صحنه رفت و در فیلمهای انگلیسی نقشهای کوتاه ایفاء کرد.
او در اوایل دهه ۱۹۵۰ به آمریکا رفت و در تئاتر، تلویزیون و سینما مشغول فعالیت شد. مور در اواخر دهه پنجاه و سالهای دهه شصت در تلویزیون در سریالهایی چون “آیوانهو”، “ماوریک” و “سینت” بازی کرد، اما با بازی در نقش جیمز باند به شهرت رسید.
او در فاصله سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۵ هفت بار نقش مامور ۰۰۷ را بازی کرد. مور در فیلمهای “زندگی کن و بگذار بمیرد”، “مردی با تپانچه طلایی”، “جاسوسهای که دوستم داشت”، “مونریکر”، “فقط به خاطر چشمان تو”، “اختاپوس” و “چشمانداز یک قتل” در نقش جیمز باند ظاهر شد.
“طلا” (۱۹۷۵)، “غازهای وحشی” (۱۹۷۸)، “فرار به آتن” (۱۹۷۹)، “مسیر کاننبال” (۱۹۸۱) و “نفرین پلنگ صورتی” (۱۹۸۳) از دیگر فیلمهای مطرح مور است.
هرچند مور بیش از همه برای بازی در نقش مامور مخفی بریتانیایی شهرت دارد، اما او خود را “یک لعنتی خوششانس” (One Lucky Bastard) میدانست. این نام کتاب خاطرات بازیگر بریتانیایی است که در آن داستانهایی از سالهای کار در هالیوود و قرار گرفتن در کنار چهرههایی چون تونی کرتیس، شان کانری، مایکل کین، فرانک سیناترا، دیوید نیون، گرگوری پک، پیتر سلرز و خیلیهای دیگر را روایت کرده است.
مور در بخشی از کتاب که دو سال پیش منتشر شد، با مقایسه نسخه خود از جیمز باند با دیگر بازیگران جیمز باند نوشته است: جیمز باند من یک عاشق شوخ است، در حالی که شان (کانری) و اکنون دانیل کریگ مثل قاتلها هستند. اگر حرفی که درباره دانیل کریگ گفتم بد باشد، اصلا دوست ندارم در یک شب تار با او ملاقات کنم! جرج (لارنبی)، تیموتی (دالتن) و پیرس (برازنان)، ما با هم بودیم، هر چهارتای ما، اما شان یک جورهایی دوست نداشت دیگران او را تنها با جیمز باند به خاطر بیاورند. شان بازیگر فوقالعادهای است، اما فکر میکرد مردم فقط او را با باند به یاد میآورند. من شخصا اصلا برایم مهم نیست. من فقط میخواهم به عنوان کسی در یادها بمانم که دِیناش را ادا کرده است.
مور در بخش دیگر کتاب خود نظرش درباره مرگ و زندگی بعدی را اینگونه بیان کرده است: از نگاه من مرگ یعنی رفتن به اتاق بغلی و این اتاقی است که باقی ما نمیتوانیم وارد آن بشویم، برای اینکه کلید آن را نداریم. و وقتی کلید به دستمان رسید، وارد اتاق میشویم و میبینیم یک اتاق دیگر آنجاست. این منطق من درباره زندگی یا زندگی پس از مرگ است. این تفکرات سالها پیش به ذهنم رسید. یک نمایش تلویزیونی پیشنهاد شده بود که فیلمنامه خیلی ترسناکی داشت. برای همین آن را قبول نکردم، اما یکی از دیالوگهای آن با من ماند: مرگ یعنی رفتن به اتاق بغلی.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- ۵ برنده اسکار افتخاری معرفی شدند/ تهیهکنندگان جیمز باند در فهرست
- فوت بازیگر فیلم «جیمز باند»/ پاملا سالم درگذشت
- نولان کارگردان «جیمز باند» نمیشود
- سم مندس پیشنهاد ساخت جیمز باند را رد کرد
- فوت آهنگساز «جیمز باند»/ مانتی نورمن درگذشت
- در شصتمین سال تولید فیلمها؛ تهیهکنندگان ۹ فیلم «جیمزباند» تجلیل میشوند
- «جیمز باند» رکورد گینس را شکست
- جیمز باند گیشه سینماها را به آتش کشید/ استقبال مخاطبان از «زمانی برای مردن نیست»
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- جیمز باند در بخش رقابتی جشنواره فیلم زوریخ
- مالک جدید مترو گلدوین مایر مشخص شد/ سرنوشت فیلم جدید جیمز باند در دستان آمازون
- بازیگر نامزد اسکار به «چاقوکشی ۲» پیوست
- احتمال انتخاب کیلین مورفی برای ایفای نقش جیمز باند
- برخلاف اخبار منتشر شده، بازیگر «جیمز باند» زنده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





