راجر مور روز سه شنبه در ۸۹ سالگی در سوئیس درگذشت. او مدتی کوتاه در حال مبارزه با بیماری سرطان بود.
به گزارش سینماسینما، راجر مور با نام اصلی راجر جرج مور در ۱۹۲۷ در استاکولِ لندن به دنیا آمد. او در یک مدرسه هنری نقاشی یاد گرفت و در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن تئاتر را آموخت. مور از ۱۹۴۵ روی صحنه رفت و در فیلمهای انگلیسی نقشهای کوتاه ایفاء کرد.
او در اوایل دهه ۱۹۵۰ به آمریکا رفت و در تئاتر، تلویزیون و سینما مشغول فعالیت شد. مور در اواخر دهه پنجاه و سالهای دهه شصت در تلویزیون در سریالهایی چون “آیوانهو”، “ماوریک” و “سینت” بازی کرد، اما با بازی در نقش جیمز باند به شهرت رسید.
او در فاصله سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۵ هفت بار نقش مامور ۰۰۷ را بازی کرد. مور در فیلمهای “زندگی کن و بگذار بمیرد”، “مردی با تپانچه طلایی”، “جاسوسهای که دوستم داشت”، “مونریکر”، “فقط به خاطر چشمان تو”، “اختاپوس” و “چشمانداز یک قتل” در نقش جیمز باند ظاهر شد.
“طلا” (۱۹۷۵)، “غازهای وحشی” (۱۹۷۸)، “فرار به آتن” (۱۹۷۹)، “مسیر کاننبال” (۱۹۸۱) و “نفرین پلنگ صورتی” (۱۹۸۳) از دیگر فیلمهای مطرح مور است.
هرچند مور بیش از همه برای بازی در نقش مامور مخفی بریتانیایی شهرت دارد، اما او خود را “یک لعنتی خوششانس” (One Lucky Bastard) میدانست. این نام کتاب خاطرات بازیگر بریتانیایی است که در آن داستانهایی از سالهای کار در هالیوود و قرار گرفتن در کنار چهرههایی چون تونی کرتیس، شان کانری، مایکل کین، فرانک سیناترا، دیوید نیون، گرگوری پک، پیتر سلرز و خیلیهای دیگر را روایت کرده است.
مور در بخشی از کتاب که دو سال پیش منتشر شد، با مقایسه نسخه خود از جیمز باند با دیگر بازیگران جیمز باند نوشته است: جیمز باند من یک عاشق شوخ است، در حالی که شان (کانری) و اکنون دانیل کریگ مثل قاتلها هستند. اگر حرفی که درباره دانیل کریگ گفتم بد باشد، اصلا دوست ندارم در یک شب تار با او ملاقات کنم! جرج (لارنبی)، تیموتی (دالتن) و پیرس (برازنان)، ما با هم بودیم، هر چهارتای ما، اما شان یک جورهایی دوست نداشت دیگران او را تنها با جیمز باند به خاطر بیاورند. شان بازیگر فوقالعادهای است، اما فکر میکرد مردم فقط او را با باند به یاد میآورند. من شخصا اصلا برایم مهم نیست. من فقط میخواهم به عنوان کسی در یادها بمانم که دِیناش را ادا کرده است.
مور در بخش دیگر کتاب خود نظرش درباره مرگ و زندگی بعدی را اینگونه بیان کرده است: از نگاه من مرگ یعنی رفتن به اتاق بغلی و این اتاقی است که باقی ما نمیتوانیم وارد آن بشویم، برای اینکه کلید آن را نداریم. و وقتی کلید به دستمان رسید، وارد اتاق میشویم و میبینیم یک اتاق دیگر آنجاست. این منطق من درباره زندگی یا زندگی پس از مرگ است. این تفکرات سالها پیش به ذهنم رسید. یک نمایش تلویزیونی پیشنهاد شده بود که فیلمنامه خیلی ترسناکی داشت. برای همین آن را قبول نکردم، اما یکی از دیالوگهای آن با من ماند: مرگ یعنی رفتن به اتاق بغلی.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۵ برنده اسکار افتخاری معرفی شدند/ تهیهکنندگان جیمز باند در فهرست
- فوت بازیگر فیلم «جیمز باند»/ پاملا سالم درگذشت
- نولان کارگردان «جیمز باند» نمیشود
- سم مندس پیشنهاد ساخت جیمز باند را رد کرد
- فوت آهنگساز «جیمز باند»/ مانتی نورمن درگذشت
- در شصتمین سال تولید فیلمها؛ تهیهکنندگان ۹ فیلم «جیمزباند» تجلیل میشوند
- «جیمز باند» رکورد گینس را شکست
- جیمز باند گیشه سینماها را به آتش کشید/ استقبال مخاطبان از «زمانی برای مردن نیست»
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- جیمز باند در بخش رقابتی جشنواره فیلم زوریخ
- مالک جدید مترو گلدوین مایر مشخص شد/ سرنوشت فیلم جدید جیمز باند در دستان آمازون
- بازیگر نامزد اسکار به «چاقوکشی ۲» پیوست
- احتمال انتخاب کیلین مورفی برای ایفای نقش جیمز باند
- برخلاف اخبار منتشر شده، بازیگر «جیمز باند» زنده است
- قدرت یا زور؟/ نگاهی به سریال «خانه امن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار