«روبن اوستلوند» فیلمساز سوئدی برنده دو نخل طلا، به عنوان رئیس هیات داوران هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در ماه آینده میلادی، انتخاب شد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان که بهخاطر طنزهای اجتماعی تاریکش شناخته میشود، سال گذشته برای فیلم «مثلث غم» برنده نخل طلای جشنواره کن شده بود و در سال ۲۰۱۷ نیز برای نخستین بار با فیلم «مربع» این جایزه را کسب کرده بود.
این سینماگر سوئدی در طول این سالها یکی از اعضای ثابت کن بوده است و دو بار نیز در بخش نوعینگاه جشنواره حضور داشته که بار نخست آن به سال ۲۰۰۸ و فیلم «غیرداوطلبانه» و بار دیگر به سال ۲۰۱۴ و فیلم سینمایی «فورس ماژور» بازمیگردد که برنده جایزه هیات داوران شد.
فیلم سینمایی «بازی» او نیز در سال ۲۰۱۱ در بخش دوهفته کارگردانان جشنواره کن رونمایی شد.
«مثلث غم» ساخته جدید «روبن اوستلوند» در شاخههای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اصلی در نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار نامزد دریافت جایزه است.
«اوستلوند» پس از «فرانسیس فورد کاپولا» و «امیر کوستوریکا» سومین سینماگری است که تاکنون دو بار برنده نخل طلای جشنواره کن شده است و نخستین فردی است که پس از دریافت این جایزه بلافاصله ریاست داوران این رویداد سینمایی را بر عهده میگیرد.
حضور او در راس هیات داوران جشنواره کن درست ۵۰ سال پس از «اینگرید برگمان» دیگر سینماگر مطرح سوئدی رقم میخورد که در سال ۱۹۷۳ ریاست هیئت داوران کن را برعهده داشت.
«اوستلوند» در این باره اظهار کرد: «خوشحال و مفتخرم که برای این جایگاه به من اعتماد شد. هیچ جای دنیا، انتظار برای تماشای فیلم به اندازه بخش رقابتی در جشنواره کن بالا نیست. این یک افتخار است که با بخشی از مخاطبان خبره آن همراه هستم. صادقانه می گویم که فرهنگ سینما در مهمترین دوره خود قرار دارد».
کن در بیانیهای اعلام کرد که «روبن اوستلوند» را برای ادای احترام به فیلمهای سازش ناپذیر و صریح که مدام از تماشاگران میخواهند که خود را به چالش بکشند، برای حضور در راس داوران جشنواره انتخاب کرده است.
«اوستلوند» افزود: «من به عنوان رئیس داوران، کارکرد اجتماعی سینما را به همکارانم در هیات داوران یادآوری خواهم کرد. یک فیلم خوب به تجربه جمعی مربوط می شود، ما را تحریک می کند تا فکر کنیم و ما را به بحث در مورد آنچه دیده ایم برمیانگیزد، پس بیایید با هم تماشا کنیم!».
هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار میشود.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





