تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۳/۲۶ - ۲۲:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 197779

سینماسینما، محمد حقیقت:

هر ساله مجله فیلم فرانسه بیلان و تحلیلی از فیلمهای به پرده آمده در فرانسه را منتشر می‌کند و مورد بررسی قرار می‌دهد. در این میان آنچه بیشتر مورد توجه ما است حضور آثار فیلمسازان ایرانی بر پرده سینماهای این کشور است. در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کدام فیلم‌های ایرانی بر پرده سینماهای فرانسه رفته‌اند و آمارها چه می‌گویند؟

۱- از ۱۳ مارس «آیه‌های زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی توسط کمپانی ا .ار . پی  با نام فرانسوی «وقایع تهران» همزمان در سینماهای پایتخت و شهرستان‌ها اکران شد و در هفته اول ۳۳٫۵۷۲ تماشاگر داشت. این اثر بی‌نظیر بعد از سیزده هفته به رقم ۱۰۰٫۵۲۸ تماشاگر دست یافت (تصویر پایین) که برای یک فیلم کم بودجه و از نوع «هنر و تجربه»، به گفته کارشناسان معجزه‌آسا تلقی می شود!

۲- از ۲۷ مارس، «آتش سبز» ساخته محمد رضا اصلانی توسط کمپانی کارلوتا به پرده رفت که در روز اول در پاریس ۱۴۸ تماشاگر داشت. این فیلم داستانی در کل فرانسه بعد از چهار هفته ۲۴۴۶ بیننده داشته است. این دومین فیلم اصلانی بعد از شطرنج باد است که در فرانسه اکران شده است.

۳- از اول ماه مه فیلم «سکوت سی بل» ساخته علی یگانه توسط کمپانی اس . اچ. ار به پرده رفت. این فیلم داستانی در کردستان و درباره دختران ایزدی ساخته شده که توسط داعش ربوده شده بودند. در روز اول در پاریس ۱۴۸ تماشاگر داشت و در کل فرانسه بعد از چهار هفته ۲۴۴۶ بیننده آن‌را تماشاکردند.

۴- از ۸ ماه مه، «بزرگ‌ترین دشمن من» ساخته مهران تمدن با بازی خود او و زر امیرابراهیمی به پرده رفت که در طول سه هفته ۴۸۵ تماشاگر داشت! این فیلم که فرم مستند دارد تجربه جالبی از مهران تمدن است. در فیلم می‌بینیم که مهران تمدن فیلمساز می‌خواهد تجربه‌ای را آزمایش کند، خودش به عنوان فیلمسازی شکنجه شده و زر امیرابراهیمی به عنوان شکنجه‌گر، نقش بازی می‌کنند و تا آنجا که می‌شود، شدت عمل در این بازی به اوج می‌رسد.

۵ – از ۱۵ مه فیلم دیگر مهران تمدن، «جایی که خدا نیست» به پرده آمد.  این فیلم در فرانسه در طول سه هفته ۲۵۰ تماشاگر داشته است. هر دو فیلم مهران تمدن در جشنواره برلین سال گذشته شرکت کرده بودند. در هنگام نمایش هر دو فیلم در پاریس مطبوعات به خوبی درباره آنها مطالبی نوشته‌اند.

لازم به ذکر است که همه آمار داده شده از سوی «باکس آفیس» فرانسه برداشت شده است که می‌توان آن‌را در دفتر مرکز ملی سینما هم بدست آورد.

از خانم مرجان ساتراپی، فیلم فرانسوی «پارادایس پاریس» از ۱۲ ژوئن به پرده رفته که با هنرپیشه‌های سرشناس بسیاری ساخته شده است. در روز اول ۱۹۸۰ تماشاگر در پاریس و حومه به دیدن فیلم رفته‌اند. همچنین فیلم «تاتامی» ساخته گی ناتیو و زر امیرابراهیمی از ۴ سپتامبر به پرده خواهد رفت. این فیلم اکثرا به زبان فارسی با شرکت زر امیرابراهیمی و ارین ماندی درباره خانم جودوکار ایرانی است که باید با ورزشکار اسرائیلی در مسابقه مهمی روبرو شود، اما در آخرین لحظات به او دستور اکید می‌دهند که از شرکت در مسابقه خودداری کند. فیلم بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده و فرم آن بیشتر تلویزیونی و پر تنش با کادر مربع و سیاه و سفید فیلمبرداری شده است.

تاتامی برای اولین بار در بخش افق‌ها در جشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرده بود. همچنین اثر جدید محمد رسول‌اف با نام فرانسوی «دانه‌های درخت انجیر وحشی» از ۱۸ سپتامبر در فرانسه اکران خواهد شد. این اثر در جشنواره کن مورد توجه قرار گرفت و جدا از جایزه منتقدین بین‌المللی، جایزه ویژه داوران بخش مسابقه را به دست آورد. از این کارگردان در گذشته پرفروش‌ترین فیلمش در فرانسه «لرد» بوده که ۱۲۲٫۳۴۴ تماشاگر داشت و «شیطان وجود ندارد» برنده خرس طلا ۹۰۶۸۲ تماشاگر داشت.

جدا از این قرار است به زودی فیلم «شیدا» ساخته نورا نیاسری به پرده بیاید اما هنوز تاریخ آن در جدول پخش‌کنندگان دیده نمی‌شود. همچنین قرار است فیلم «دشمن» ساخته میلاد عالمی با بازی پیمان معادی هم به نمایش عمومی درآید اما هنوز تاریخ آن مشخص نشده است.

از دیگر فیلم‌هایی که قرار بوده به نمایش عمومی درآیند «لولیتاخوانی در تهران» با بازی گلشیفته فراهانی، زر امیرابراهیمی، مینا کاوانی و… است که هنوز تاریخی برای آن مشخص نشده است. باید منتظر نیمه دوم سال ۲۰۲۴ بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها