سینماسینما، محمد حقیقت:
هر ساله مجله فیلم فرانسه بیلان و تحلیلی از فیلمهای به پرده آمده در فرانسه را منتشر میکند و مورد بررسی قرار میدهد. در این میان آنچه بیشتر مورد توجه ما است حضور آثار فیلمسازان ایرانی بر پرده سینماهای این کشور است. در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کدام فیلمهای ایرانی بر پرده سینماهای فرانسه رفتهاند و آمارها چه میگویند؟
۱- از ۱۳ مارس «آیههای زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی توسط کمپانی ا .ار . پی با نام فرانسوی «وقایع تهران» همزمان در سینماهای پایتخت و شهرستانها اکران شد و در هفته اول ۳۳٫۵۷۲ تماشاگر داشت. این اثر بینظیر بعد از سیزده هفته به رقم ۱۰۰٫۵۲۸ تماشاگر دست یافت (تصویر پایین) که برای یک فیلم کم بودجه و از نوع «هنر و تجربه»، به گفته کارشناسان معجزهآسا تلقی می شود!
۲- از ۲۷ مارس، «آتش سبز» ساخته محمد رضا اصلانی توسط کمپانی کارلوتا به پرده رفت که در روز اول در پاریس ۱۴۸ تماشاگر داشت. این فیلم داستانی در کل فرانسه بعد از چهار هفته ۲۴۴۶ بیننده داشته است. این دومین فیلم اصلانی بعد از شطرنج باد است که در فرانسه اکران شده است.
۳- از اول ماه مه فیلم «سکوت سی بل» ساخته علی یگانه توسط کمپانی اس . اچ. ار به پرده رفت. این فیلم داستانی در کردستان و درباره دختران ایزدی ساخته شده که توسط داعش ربوده شده بودند. در روز اول در پاریس ۱۴۸ تماشاگر داشت و در کل فرانسه بعد از چهار هفته ۲۴۴۶ بیننده آنرا تماشاکردند.
۴- از ۸ ماه مه، «بزرگترین دشمن من» ساخته مهران تمدن با بازی خود او و زر امیرابراهیمی به پرده رفت که در طول سه هفته ۴۸۵ تماشاگر داشت! این فیلم که فرم مستند دارد تجربه جالبی از مهران تمدن است. در فیلم میبینیم که مهران تمدن فیلمساز میخواهد تجربهای را آزمایش کند، خودش به عنوان فیلمسازی شکنجه شده و زر امیرابراهیمی به عنوان شکنجهگر، نقش بازی میکنند و تا آنجا که میشود، شدت عمل در این بازی به اوج میرسد.
۵ – از ۱۵ مه فیلم دیگر مهران تمدن، «جایی که خدا نیست» به پرده آمد. این فیلم در فرانسه در طول سه هفته ۲۵۰ تماشاگر داشته است. هر دو فیلم مهران تمدن در جشنواره برلین سال گذشته شرکت کرده بودند. در هنگام نمایش هر دو فیلم در پاریس مطبوعات به خوبی درباره آنها مطالبی نوشتهاند.
لازم به ذکر است که همه آمار داده شده از سوی «باکس آفیس» فرانسه برداشت شده است که میتوان آنرا در دفتر مرکز ملی سینما هم بدست آورد.
از خانم مرجان ساتراپی، فیلم فرانسوی «پارادایس پاریس» از ۱۲ ژوئن به پرده رفته که با هنرپیشههای سرشناس بسیاری ساخته شده است. در روز اول ۱۹۸۰ تماشاگر در پاریس و حومه به دیدن فیلم رفتهاند. همچنین فیلم «تاتامی» ساخته گی ناتیو و زر امیرابراهیمی از ۴ سپتامبر به پرده خواهد رفت. این فیلم اکثرا به زبان فارسی با شرکت زر امیرابراهیمی و ارین ماندی درباره خانم جودوکار ایرانی است که باید با ورزشکار اسرائیلی در مسابقه مهمی روبرو شود، اما در آخرین لحظات به او دستور اکید میدهند که از شرکت در مسابقه خودداری کند. فیلم بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده و فرم آن بیشتر تلویزیونی و پر تنش با کادر مربع و سیاه و سفید فیلمبرداری شده است.
تاتامی برای اولین بار در بخش افقها در جشنواره ونیز سال گذشته شرکت کرده بود. همچنین اثر جدید محمد رسولاف با نام فرانسوی «دانههای درخت انجیر وحشی» از ۱۸ سپتامبر در فرانسه اکران خواهد شد. این اثر در جشنواره کن مورد توجه قرار گرفت و جدا از جایزه منتقدین بینالمللی، جایزه ویژه داوران بخش مسابقه را به دست آورد. از این کارگردان در گذشته پرفروشترین فیلمش در فرانسه «لرد» بوده که ۱۲۲٫۳۴۴ تماشاگر داشت و «شیطان وجود ندارد» برنده خرس طلا ۹۰۶۸۲ تماشاگر داشت.
جدا از این قرار است به زودی فیلم «شیدا» ساخته نورا نیاسری به پرده بیاید اما هنوز تاریخ آن در جدول پخشکنندگان دیده نمیشود. همچنین قرار است فیلم «دشمن» ساخته میلاد عالمی با بازی پیمان معادی هم به نمایش عمومی درآید اما هنوز تاریخ آن مشخص نشده است.
از دیگر فیلمهایی که قرار بوده به نمایش عمومی درآیند «لولیتاخوانی در تهران» با بازی گلشیفته فراهانی، زر امیرابراهیمی، مینا کاوانی و… است که هنوز تاریخی برای آن مشخص نشده است. باید منتظر نیمه دوم سال ۲۰۲۴ بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- جشنواره فیلم قاهره ۲۰۲۵؛ درخشش سینمای فلسطین در مصر/ دو جایزه برای علیرضا خاتمی
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





