سینماسینما، مهرداد احمدپور-تورنتو: خستگی باعث شد که دیشب قید تماشای فیلم اسپیلبرگ را آنهم در اولین نمایش جهانیاش بزنم.
در روزهای آتی (وقتی که فیلم را دیدم) از اسپیلبرگ و از محبوبیت عجیبوغریبش در اینجا بیشتر خواهم نوشت فعلا باید خودم را آماده کنم برای روز سنگینی که در پیش دارم. فستیوال Tiff به نوعی تمام فیلمهای مهم جشنوارهها تا اینوقت سال را جمعآوری و پخش میکند بهمراه تعدادی فیلم جدید که اولین نمایششان در این جشنواره است و همین آن را به جشنوارهای بسیار پربار از جهت تعداد فیلمهای خوب که میشود دید تبدیل کرده و اگر بخواهی برداشت درست و حسابی از آن کنی میبایست ۵۰ تا ۶۰ فیلم ببینی که میشود پنج شش تا در روز.
پسر زمستان، چهاردهمین ساختهی کریستوفر اونوره فیلمساز فرانسوی که نمیدانم چرا در ترجمهی انگلیسی نامش را از «پسر دبیرستانی» به winter boy تغییر دادهاند درباره یک پسر دبیرستانی فرانسوی به نام لوکاس (با تمایلات همجنسخواهانه است) است که پدرش را ( با بازی خود اونوره) در یک تصادف رانندگی از دست میدهد؛ مادر (با بازی ژولیت بینوش) سعی میکند خانواده را جمع و جور کند. فیلم مراحل مختلف سوگواری لوکاس را دنبال میکند، از شوک و انکار اولیه و و خشم و فروپاشی خانواده تا ثبات.
قصه تا حدی اتاق پسر (نانی مورتی) یا موباروسی(اولین فیلم کورئهدا) را به یاد میآورد و فرم فیلم، موریس پیالا را.
پسر زمستانی، البته که فیلم بدی نیست، اما دو دهه بعد از پیالا و فیلیپ گرل، نه از جهت قصه و مایههای داستانی چیز جدیدی رو میکند و نه از جهت کارگردانی به چیزی فراتر از آن میرسد.
ظهر یک فیلم محصول نتفلیکس دیدم با نام سوار پادشاه The king’s horseman ساختهی بیی باندل کارگردان تئاتر و سینما و نویسندهی نیجریهای که متاسفانه او نیز چند هفته قبل از فستیوال به دلیلی که اعلام نشد در لاگوس فوت کرد. چند ماه پیش در استرتفورد (که شهر تئاتر استان اونتاریوی کاناداست) نمایش غریبی دیده بودم با عنوان مرگ و سوار پادشاه (Death and king’s horseman) از وله سوینکا نویسنده،شاعر و نمایشنامه نویس و برنده نوبل ادبیات اهل نیجریه. داستانش در اوایل قرن بیستم میگذشت، پادشاه یوروبالند (نیجریه، بنین و توگوی امروزی) میمیرد و طبق رسوم قوم سوار پادشاه باید خودکشی کند تا روح هر دو به آرامش برسد! و فیلم حکایت روز آخر آن سوار است و قومی که مرگ او را جشن میگیرند و برایش از اطعمه و اشربه و انواع و …فراهم میکنند تا مراسم خودکشی با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود! اما این مسأله با دخالت افسر مستقر انگلیس در آنجا همراه میشود. فیلم سوار پادشاه که بر اساس همان نمایش معروف ساخته شده کماکان مثل فیلم پدر ساختهی فلورین زلر از جهت پردهبندی و محدودیت لوکیشن به ساختار نمایشنامه وفادار مانده اما در عین حال بشدت هم «سینمایی»ست. از آن دست فیلمهای اگزوتیک و غریب که البته محصول هالیوود است. فیلم با تفاوت مفهوم مرگ در دو فرهنگ مختلف کار میکند و هر چند که فاقد عمق و پیچیدگی منبع اقتباسش است اما در مجموع تجربهای خاص، دلچسب و تماشاییست.
بعد از آن یک مستند ایرلندی نه چندان قابل بحث به نام دعا برای گناهکارانمان راجع به تجربههای شخصی زنان ایرلندی در سقط جنین غیر قانونی در دهههای قبل بود از نظر ساختاری چیزی شبیه مستند معروف شواه، ولی در مجموع متوسط.
Walk Up- هونگسانگسو
متاسفانه نتوانستم برای Walk Up ترجمه فارسی درست پیدا کنم. Walk Up در واقع همان «من یه سر برم فلان جا و برگردم» است یک مسیری را که میخواهی سریع پیاده بروی و برگردی. این از این جهت مهم است که این فیلم هم مثل بقیه فیلمهای هونگ سانگسو (که به سنت ازو اصرار دارد فیلمهاش خیلی شبیه هم باشند) پر است از سکانسهای طولانی صحبت کردن آدمها با هم که با دوربین ثابت(و این بار سیاه و سفید) فیلمبرداری شده همراه با موتیفی تکرار شونده که در پایان هر کدام از این سکانسها یکی از شخصیتها میگوید که یک دقیقه میرود فلان جا و برمیگردد. اما وقتی که برمیگردد، چند سال گذشته است. آدمها و زندگی و شرایط عوض شدهاند. همه چیز عوض شده است بهجز مکان که چیزی شبیه یک مسافرخانه است که آدمهای مختلفی در آن میآیند و میروند. بعضیها البته ثابت هستند مثل شخصیت همیشگی فیلمساز (با بازی کئون هایو در نهمین همکاریاش با سانگسو) که او را در مقاطع مختلفی از زندگیاش میبینیم؛ طبعا به شیوهی سانگسو بدون تغییر گریم.
این اما شاید اولین باری بود که از این همه سهل و ممتنع بودن در فیلمی از هونگ سانگسو کمی اذیت شدم؛ چیزی در آن فیلمهای قبلی بود که در این یکی نبود، آدمها و موقعیتها در فیلمهای قبلی او در عین سادگی، پیچیده بودند؛ از آن گذشته فیلم از آن «لحظه»های خاص فیلمهای او را نداشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- انتقاد اسپایک لی از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خواندند
- شروع جشنواره تورنتو با ستاره کمتر، ماسک بیشتر و فیلم آخر میازاکی
- با فیلم زندگینامهای «فابلمنها»؛ اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو را برد
- سینماسینما/ گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از کارتل قانونی مواد مخدر تا چیپ در مغز
- سینماسینما/ گزارشی از چهارمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از نامهای به سینما تا ساعتهای دالی
- سینماسینما/ گزارشی از روز دوم جشنواره تورنتو/ روز تفریق
- سینماسینما- گزارشی از اولین روز جشنواره فیلم تورنتو/ آغاز با «مثلث اندوه»؛ متاثر از مرگ بازیگر
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- جشنواره تورنتو تمام شد/ «بلفاست» کنت برانا برنده بزرگ ۲۰۲۱
- سورپرایز بزرگ سودربرگ برای جشنواره تورنتو
- نمایش «کاغذ پارهها» در جشنواره فیلم تورنتو
- جایزهای دیگر برای «سرزمین آوارهها»؛ برگزیده جشنواره تورنتو / دورخیز برای اسکار
- مارتین اسکورسیزی درباره سینما هشدار داد/ سینما مثل یک غذای دم دستی شده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





