فیلمسازان و سینماگران اوکراینی که پیش از این در جشنوارهها و بازارهای فیلم شرکت میکردند حالا برای دفاع از کشورشان دست به اسلحه شددند.
به گزارش سینماسینما، «ولودیمیر یاتسنکو» رئیس انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) که تا همین اواخر به نمایندگی از کشورش در جلسات «Eurimages» شرکت می کرد، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین با همسر باردار و فرزندانش شهر کییف را ترک کرده بود و حالا اعلام کرده برای مبارزه به کییف بازخواهد گشت.
این تهیهکننده درباره شرایط کنونی کشورش گفت: «همه ما میدانیم که روسیه دیگر نیات خود را پنهان نمیکند و آنها در پی پس گرفتن سرزمینهای خود هستند. میدانم که بسیاری از اروپایی ها آن را درک نمیکنند، اما اوکراین قطعا هدف نهایی روسیه نیست و در صورت سقوط اوکراین، نوبت به لهستان و کشورهای بالتیک خواهد رسید».
وی ادامه داد: «آنچه ما واقعاً از اروپا انتظار داریم کمک یا فراهم کردن سلاح است. ما نمیتوانیم از خود محافظت کنیم و از نگاه ما به نظر میرسد که تمام اروپا خود را درگیر این ماجرا نمیکند و فقط به این نگاه می کند که چگونه آنها [روس ها] ما را می کشند. آنها عمیق ترین تسلیتها را ابراز میکنند اما این حرفها مزخرف است. اگر واقعاً میخواهید به ما کمک کنید، چیزی به ما بدهید تا از خود محافظت کنیم».
«یاتسنکو» ۴۴ ساله هیچ آموزش نظامی ندیده اما میگوید که چارهای جز گرفتن سلاح ندارد و اکنون مردم فقط کلاشینکف را در خیابان به هر کسی که میخواهد از کشور محافظت کند، میدهند.
او تخمین زد ۲۵ درصد از اعضای انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) به جنگ علیه روسیه بپیوندند، در حالی که مستندسازان نیز در حال ثبت و ضبط آن چیزی هستند که این روزها در جریان این اشغال در خیابانهای اوکراین میگذرد.
«اولگ سنتسف» فیلمساز اوکراینی که پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، پنج سال را در زندان روسیه سپری کرد نیز به مبارزه علیه روسیه پیوسته است”.
«سرگئی لوزنیتسا» دیگر فیلمساز اوکراینی که هم اکنون در لیتوانی حضور دارد به نشریه اسکرین گفته که مقامات اوکراینی به هر کسی که مایل باشد سلاح میدهند… هرکسی که مایل باشد، می تواند مسلح شود. آنها می توانند مهمات دریافت کنند و تاکنون میلیون ها اسلحه داده شده است»
از سوی دیگر در روسیه اگرچه اتحادیه سینماگران و سازمان ها و انجمن های سینمایی حرفه ای روسیه (معروف به KinoSoyuz) خواستار پایان فوری تهاجم به اوکراین شدهاند اما دیگر فیلمسازان تاکنون در این زمینه سکوت کردهاند و به گفته یکی از منابع روسی، سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانههای جمعی روسیه با ارسال نامهای مبنی بر اینکه تنها «اطلاعات رسمی» از «منابع رسمی روسیه» را میتوان صحیح و دقیق دانست، سینماگران و هنرمندان روس را دعوت به سکوت در این باره کرده است.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دوازده روز جنگ
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- پیمان خازنی، «خسرو و شیرین» را به روسیه میبرد
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- روسیه اسکار را تحریم کرد
- اظهارات سازنده «محاکمه کییف» در جشنواره ونیز/ تاریخ زمانی تکرار میشود که از آن درس نگیریم
- آخرین مستند فیلمسازی که در اوکراین کشته شد در کن رونمایی میشود
- گزارشی از زندگی ۱۰روزه یک زن و شوهر چرنیهیوی در خندقی با دمای منفی ۱۰ درجه/ پس از هر بمباران در جستجوی چشمان یکدیگر بودیم
- گزارشی از ادامه زندگی در پایتخت کشور جنگزده اوکراین/ نغمههای پیروزی در دژ کییف
- جنگ در کشور من کاش پناهنده نبود*/ گفتگو با پناهجوی اوکراینی در ورشو
- کارگردان مستند «ماریوپل» در اوکراین کشته شد
- درخواست شان پن؛ یک میلیاردر برای اوکراین جت جنگی بخرد
- ماراتن خیریه تلویزیونی بینالمللی در حمایت از اوکراین
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





