فیلمسازان و سینماگران اوکراینی که پیش از این در جشنوارهها و بازارهای فیلم شرکت میکردند حالا برای دفاع از کشورشان دست به اسلحه شددند.
به گزارش سینماسینما، «ولودیمیر یاتسنکو» رئیس انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) که تا همین اواخر به نمایندگی از کشورش در جلسات «Eurimages» شرکت می کرد، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین با همسر باردار و فرزندانش شهر کییف را ترک کرده بود و حالا اعلام کرده برای مبارزه به کییف بازخواهد گشت.
این تهیهکننده درباره شرایط کنونی کشورش گفت: «همه ما میدانیم که روسیه دیگر نیات خود را پنهان نمیکند و آنها در پی پس گرفتن سرزمینهای خود هستند. میدانم که بسیاری از اروپایی ها آن را درک نمیکنند، اما اوکراین قطعا هدف نهایی روسیه نیست و در صورت سقوط اوکراین، نوبت به لهستان و کشورهای بالتیک خواهد رسید».
وی ادامه داد: «آنچه ما واقعاً از اروپا انتظار داریم کمک یا فراهم کردن سلاح است. ما نمیتوانیم از خود محافظت کنیم و از نگاه ما به نظر میرسد که تمام اروپا خود را درگیر این ماجرا نمیکند و فقط به این نگاه می کند که چگونه آنها [روس ها] ما را می کشند. آنها عمیق ترین تسلیتها را ابراز میکنند اما این حرفها مزخرف است. اگر واقعاً میخواهید به ما کمک کنید، چیزی به ما بدهید تا از خود محافظت کنیم».
«یاتسنکو» ۴۴ ساله هیچ آموزش نظامی ندیده اما میگوید که چارهای جز گرفتن سلاح ندارد و اکنون مردم فقط کلاشینکف را در خیابان به هر کسی که میخواهد از کشور محافظت کند، میدهند.
او تخمین زد ۲۵ درصد از اعضای انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) به جنگ علیه روسیه بپیوندند، در حالی که مستندسازان نیز در حال ثبت و ضبط آن چیزی هستند که این روزها در جریان این اشغال در خیابانهای اوکراین میگذرد.
«اولگ سنتسف» فیلمساز اوکراینی که پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، پنج سال را در زندان روسیه سپری کرد نیز به مبارزه علیه روسیه پیوسته است”.
«سرگئی لوزنیتسا» دیگر فیلمساز اوکراینی که هم اکنون در لیتوانی حضور دارد به نشریه اسکرین گفته که مقامات اوکراینی به هر کسی که مایل باشد سلاح میدهند… هرکسی که مایل باشد، می تواند مسلح شود. آنها می توانند مهمات دریافت کنند و تاکنون میلیون ها اسلحه داده شده است»
از سوی دیگر در روسیه اگرچه اتحادیه سینماگران و سازمان ها و انجمن های سینمایی حرفه ای روسیه (معروف به KinoSoyuz) خواستار پایان فوری تهاجم به اوکراین شدهاند اما دیگر فیلمسازان تاکنون در این زمینه سکوت کردهاند و به گفته یکی از منابع روسی، سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانههای جمعی روسیه با ارسال نامهای مبنی بر اینکه تنها «اطلاعات رسمی» از «منابع رسمی روسیه» را میتوان صحیح و دقیق دانست، سینماگران و هنرمندان روس را دعوت به سکوت در این باره کرده است.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیمان خازنی، «خسرو و شیرین» را به روسیه میبرد
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- روسیه اسکار را تحریم کرد
- اظهارات سازنده «محاکمه کییف» در جشنواره ونیز/ تاریخ زمانی تکرار میشود که از آن درس نگیریم
- آخرین مستند فیلمسازی که در اوکراین کشته شد در کن رونمایی میشود
- گزارشی از زندگی ۱۰روزه یک زن و شوهر چرنیهیوی در خندقی با دمای منفی ۱۰ درجه/ پس از هر بمباران در جستجوی چشمان یکدیگر بودیم
- گزارشی از ادامه زندگی در پایتخت کشور جنگزده اوکراین/ نغمههای پیروزی در دژ کییف
- جنگ در کشور من کاش پناهنده نبود*/ گفتگو با پناهجوی اوکراینی در ورشو
- کارگردان مستند «ماریوپل» در اوکراین کشته شد
- درخواست شان پن؛ یک میلیاردر برای اوکراین جت جنگی بخرد
- ماراتن خیریه تلویزیونی بینالمللی در حمایت از اوکراین
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
- کارگردان اوکراینی جنگ را مستند میکند
- در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین؛ حمید فرخنژاد جایزه جشنواره مسکو را پس داد + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش