فیلمسازان و سینماگران اوکراینی که پیش از این در جشنوارهها و بازارهای فیلم شرکت میکردند حالا برای دفاع از کشورشان دست به اسلحه شددند.
به گزارش سینماسینما، «ولودیمیر یاتسنکو» رئیس انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) که تا همین اواخر به نمایندگی از کشورش در جلسات «Eurimages» شرکت می کرد، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین با همسر باردار و فرزندانش شهر کییف را ترک کرده بود و حالا اعلام کرده برای مبارزه به کییف بازخواهد گشت.
این تهیهکننده درباره شرایط کنونی کشورش گفت: «همه ما میدانیم که روسیه دیگر نیات خود را پنهان نمیکند و آنها در پی پس گرفتن سرزمینهای خود هستند. میدانم که بسیاری از اروپایی ها آن را درک نمیکنند، اما اوکراین قطعا هدف نهایی روسیه نیست و در صورت سقوط اوکراین، نوبت به لهستان و کشورهای بالتیک خواهد رسید».
وی ادامه داد: «آنچه ما واقعاً از اروپا انتظار داریم کمک یا فراهم کردن سلاح است. ما نمیتوانیم از خود محافظت کنیم و از نگاه ما به نظر میرسد که تمام اروپا خود را درگیر این ماجرا نمیکند و فقط به این نگاه می کند که چگونه آنها [روس ها] ما را می کشند. آنها عمیق ترین تسلیتها را ابراز میکنند اما این حرفها مزخرف است. اگر واقعاً میخواهید به ما کمک کنید، چیزی به ما بدهید تا از خود محافظت کنیم».
«یاتسنکو» ۴۴ ساله هیچ آموزش نظامی ندیده اما میگوید که چارهای جز گرفتن سلاح ندارد و اکنون مردم فقط کلاشینکف را در خیابان به هر کسی که میخواهد از کشور محافظت کند، میدهند.
او تخمین زد ۲۵ درصد از اعضای انجمن صنعت فیلم اوکراین (FIAU) به جنگ علیه روسیه بپیوندند، در حالی که مستندسازان نیز در حال ثبت و ضبط آن چیزی هستند که این روزها در جریان این اشغال در خیابانهای اوکراین میگذرد.
«اولگ سنتسف» فیلمساز اوکراینی که پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، پنج سال را در زندان روسیه سپری کرد نیز به مبارزه علیه روسیه پیوسته است”.
«سرگئی لوزنیتسا» دیگر فیلمساز اوکراینی که هم اکنون در لیتوانی حضور دارد به نشریه اسکرین گفته که مقامات اوکراینی به هر کسی که مایل باشد سلاح میدهند… هرکسی که مایل باشد، می تواند مسلح شود. آنها می توانند مهمات دریافت کنند و تاکنون میلیون ها اسلحه داده شده است»
از سوی دیگر در روسیه اگرچه اتحادیه سینماگران و سازمان ها و انجمن های سینمایی حرفه ای روسیه (معروف به KinoSoyuz) خواستار پایان فوری تهاجم به اوکراین شدهاند اما دیگر فیلمسازان تاکنون در این زمینه سکوت کردهاند و به گفته یکی از منابع روسی، سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانههای جمعی روسیه با ارسال نامهای مبنی بر اینکه تنها «اطلاعات رسمی» از «منابع رسمی روسیه» را میتوان صحیح و دقیق دانست، سینماگران و هنرمندان روس را دعوت به سکوت در این باره کرده است.
منبع: ایسنا به نقل از اسکرین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دوازده روز جنگ
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- پیمان خازنی، «خسرو و شیرین» را به روسیه میبرد
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- روسیه اسکار را تحریم کرد
- اظهارات سازنده «محاکمه کییف» در جشنواره ونیز/ تاریخ زمانی تکرار میشود که از آن درس نگیریم
- آخرین مستند فیلمسازی که در اوکراین کشته شد در کن رونمایی میشود
- گزارشی از زندگی ۱۰روزه یک زن و شوهر چرنیهیوی در خندقی با دمای منفی ۱۰ درجه/ پس از هر بمباران در جستجوی چشمان یکدیگر بودیم
- گزارشی از ادامه زندگی در پایتخت کشور جنگزده اوکراین/ نغمههای پیروزی در دژ کییف
- جنگ در کشور من کاش پناهنده نبود*/ گفتگو با پناهجوی اوکراینی در ورشو
- کارگردان مستند «ماریوپل» در اوکراین کشته شد
- درخواست شان پن؛ یک میلیاردر برای اوکراین جت جنگی بخرد
- ماراتن خیریه تلویزیونی بینالمللی در حمایت از اوکراین
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





