تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۲۲:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 191398

سینماسینما، پاریس: آکادمی هنر ‌و تکنیک‌های سینما که آن‌را آکادمی سزار می‌نامند، دارای ۴۷۰۰ رای دهنده از بین حرفه‌ای‌های سینما در رشته‌های گوناگون است.

اگرچه هنوز به طور رسمی از سوی این آکادمی لیست اولیه نامزدها اعلام نشده، اما پخش‌کنندگان، در تب و تاب تبلیغات اولیه برای بهتر جلوه دادن آثار خود هستند تا توجه رای دهندگان را به این آثار جلب کنند. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا اواسط ماه نوامبر بیش از ۲۵۰ فیلم بلند سینمایی فرانسوی به پرده سینماها آمده‌اند.

آکادمی سزار در سال ۱۹۷۵ توسط ژرژ کراون، پایه گذاری شد و در حال حاضر ریاست آن‌را خانم ورونیک کایلا به عهده دارد که قبلا رئیس کانال فرهنگی آرته بود، و قبل‌تر هم در سمت یکی از مدیران جشنواره کن در کنار تی‌یری فرمو و به ریاست ژیل ژاکوب کار می‌کرد.

آکادمی سزار هر ساله در بیش از ۲۰ رشته به فیلم‌های فرانسوی جایزه می‌دهد و جدا از آن یک جایزه نیز به بهترین فیلم خارجی(غیر فرانسه زبان) نیز اهدا می‌کند. قرار است در ۱۵ نوامبر اسامی استعدادهای جوان، شامل هنرپیشه های زن و مرد را اعلام کنند. در دهم دسامبر اسامی نامزدهای فیلم کوتاه. از دوم ژانویه آینده رای دهندگان شروع به دادن آرای خود در زمینه‌های گوناگون خواهند کرد.

در ۲۴ ژانویه نامزدهای اولیه اعلام خواهد شد. دور دوم رای گیری در اول فوریه خواهد بود و پنجم فوریه نامزدهای نهایی اعلام می‌شوند. مراسم چهل و نهمین دوره جوایز سزار، عصر جمعه ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ در پاریس با حضور خانم وزیر فرهنگ برپا خواهد شد که همزمان از تلویزیون کانال ۲ فرانسه نیز قرار است پخش شود.

ازبین بیش از ۲۵۰ فیلم فرانسوی بنمایش در آمده، آثار زیر تا کنون از سوی منتقدین و تماشاگران توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند: دومین دور (آلبرت دوپونتل)، آناتومی یک سقوط(ژوستین تریه) برنده نخل طلا،  نامزد شاعر (یولاند مورو) و همچنین فیلمهای برنادت، بدن های ما، محاکمه گلدمن، تابستان گذشته، یانیک، سندیکالیست، در جاده های سیاه، وغیره.

نکته جالب اینکه در بین آثار بنمایش در آمده، نام دو کارگردان ایرانی نیز دیده می‌شود که فیلمشان محصول مشتر ک با فرانسه هستند، اولی «پری آبادان »(سپیده فارسی) که بشکل کارتون ساخته شده است، و دیگری «شوالیه سیاه » ساخته عماد آل ابراهیم دهکردی، که اولین فیلم این کارگردان جوان است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها