چهل و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو کار خود را با نمایش انیمیشن «پسر و مرغماهیخوار» شروع کرد.
به گزارش سینماسینما، جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو ۲۰۲۳ با اولین نمایش فیلم انیمیشن هایائو میازاکی در آمریکای شمالی که احتمالاً آواز قوی سینمایی این انیمیشنساز بزرگ است، شروع شد.
این فیلمساز ۸۲ ساله که هیچ تبلیغی برای این فیلم انجام نداده پنجشنبه هم در سالن تئاتر پرنسس ولز حضور نداشت تا در کنار انبوه دوستدارانی باشد که نام و کار او را تشویق میکردند. در نهایت این فیلم با داستانی فوقالعاده از غم و اندوه و بزرگشدن به گرمی با استقبال روبرو شد.
کامرون بیلی مدیر جشنواره تورنتو، اندکی قبل از تاریک شدن سالن سینما به تماشاگران گفت: برای من هیچ فیلمی قدرت سینما را بهعنوان یک شکل هنری که هم شخصی و هم جهانی است، بیشتر از آنچه شما اکنون میبینید، ارایه نمیکند.
وی در ادامه از فیلم «پسر و مرغماهیخوار» میازاکی بهعنوان بالغترین و خیرهکنندهترین اثر در بیان دیدگاههای وی یاد کرد.
استودیوها و چهرههای درجه یک معمولاً تورنتو را ایستگاه اصلی کمپینهای خود در فصل جوایز میدانند، اما این رویداد امسال در سایه ۲ اعتصاب صنفی فیلمنامهنویسان و بازیگران برگزار میشود و بیشتر ستارهها راهی کانادا نمیشوند وتنها چند تنی که از سوی انجمن بازیگران سینما مجوز دریافت کردهاند، در این رویداد حضور خواهند داشت. به این ترتیب جشنواره شاهد فرش قرمز کمتر و روزنامهنگاران سینمایی کمتر خواهد بود. با این حال شب پیش جمعیت همچنان خیابان کینگ را که مرکز اصلی جشنواره است، پر کرده بودند و وقتی ویگو مورتنسن که به عنوان کارگردان «مردگان صدمه نمیزنند» در تورنتو حضور دارد در حال ورود به یک رستوران محلی دیده شد، با اقبال وسیع مردم روبرو شد.
از سوی دیگر در حالی که جشنواره میخواهد از کووید عبور کند، اما افزایش شمار مبتلایان جدید به این ویروس موجب شد تا شمار بیشتری از مخاطبان با ماسک وارد جشنواره شوند.
داستان «پسر و مرغماهیخوار» در طول جنگ جهانی دوم رخ میدهد و درباره پسربچهای است که در سوگ مادر مردهاش تلاش میکند تا با پدر و همسر جدیدش همراه باشد. ولی او در دنیایی موازی باید با طوطیهای ترسناک و با یک جادوگر قدرتمند مبارزه کند.
پیتر دبروژ از ورایتی درباره فیلم نوشت: با این فیلم میازاکی کارنامه فیلمسازیاش را تضعیف نکرده اما آن را به روش «شهر اشباح» هم گسترش نداده است.
چهل و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) ادامه دارد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- پس از «پسر و مرغ ماهیخوار»؛ هایائو میازاکی در حال ساخت یک فیلم جدید است
- انتقاد اسپایک لی از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خواندند
- میازاکی جشنواره سنسباستین را افتتاح میکند
- زندگی استالونه روی پرده جشنواره تورنتو
- رکوردشکنی فیلم بیتبلیغ میازاکی در اکران/ اولین واکنش منتقدها
- با فیلم زندگینامهای «فابلمنها»؛ اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو را برد
- سینماسینما/ گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از کارتل قانونی مواد مخدر تا چیپ در مغز
- سینماسینما/ گزارشی از چهارمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از نامهای به سینما تا ساعتهای دالی
- سینماسینما/ گزارشی از سومین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از سوگواری تا مفهوم مرگ و زمان
- سینماسینما/ گزارشی از روز دوم جشنواره تورنتو/ روز تفریق
- سینماسینما- گزارشی از اولین روز جشنواره فیلم تورنتو/ آغاز با «مثلث اندوه»؛ متاثر از مرگ بازیگر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





