چهل و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو کار خود را با نمایش انیمیشن «پسر و مرغماهیخوار» شروع کرد.
به گزارش سینماسینما، جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو ۲۰۲۳ با اولین نمایش فیلم انیمیشن هایائو میازاکی در آمریکای شمالی که احتمالاً آواز قوی سینمایی این انیمیشنساز بزرگ است، شروع شد.
این فیلمساز ۸۲ ساله که هیچ تبلیغی برای این فیلم انجام نداده پنجشنبه هم در سالن تئاتر پرنسس ولز حضور نداشت تا در کنار انبوه دوستدارانی باشد که نام و کار او را تشویق میکردند. در نهایت این فیلم با داستانی فوقالعاده از غم و اندوه و بزرگشدن به گرمی با استقبال روبرو شد.
کامرون بیلی مدیر جشنواره تورنتو، اندکی قبل از تاریک شدن سالن سینما به تماشاگران گفت: برای من هیچ فیلمی قدرت سینما را بهعنوان یک شکل هنری که هم شخصی و هم جهانی است، بیشتر از آنچه شما اکنون میبینید، ارایه نمیکند.
وی در ادامه از فیلم «پسر و مرغماهیخوار» میازاکی بهعنوان بالغترین و خیرهکنندهترین اثر در بیان دیدگاههای وی یاد کرد.
استودیوها و چهرههای درجه یک معمولاً تورنتو را ایستگاه اصلی کمپینهای خود در فصل جوایز میدانند، اما این رویداد امسال در سایه ۲ اعتصاب صنفی فیلمنامهنویسان و بازیگران برگزار میشود و بیشتر ستارهها راهی کانادا نمیشوند وتنها چند تنی که از سوی انجمن بازیگران سینما مجوز دریافت کردهاند، در این رویداد حضور خواهند داشت. به این ترتیب جشنواره شاهد فرش قرمز کمتر و روزنامهنگاران سینمایی کمتر خواهد بود. با این حال شب پیش جمعیت همچنان خیابان کینگ را که مرکز اصلی جشنواره است، پر کرده بودند و وقتی ویگو مورتنسن که به عنوان کارگردان «مردگان صدمه نمیزنند» در تورنتو حضور دارد در حال ورود به یک رستوران محلی دیده شد، با اقبال وسیع مردم روبرو شد.
از سوی دیگر در حالی که جشنواره میخواهد از کووید عبور کند، اما افزایش شمار مبتلایان جدید به این ویروس موجب شد تا شمار بیشتری از مخاطبان با ماسک وارد جشنواره شوند.
داستان «پسر و مرغماهیخوار» در طول جنگ جهانی دوم رخ میدهد و درباره پسربچهای است که در سوگ مادر مردهاش تلاش میکند تا با پدر و همسر جدیدش همراه باشد. ولی او در دنیایی موازی باید با طوطیهای ترسناک و با یک جادوگر قدرتمند مبارزه کند.
پیتر دبروژ از ورایتی درباره فیلم نوشت: با این فیلم میازاکی کارنامه فیلمسازیاش را تضعیف نکرده اما آن را به روش «شهر اشباح» هم گسترش نداده است.
چهل و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) ادامه دارد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- پس از «پسر و مرغ ماهیخوار»؛ هایائو میازاکی در حال ساخت یک فیلم جدید است
- انتقاد اسپایک لی از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خواندند
- میازاکی جشنواره سنسباستین را افتتاح میکند
- زندگی استالونه روی پرده جشنواره تورنتو
- رکوردشکنی فیلم بیتبلیغ میازاکی در اکران/ اولین واکنش منتقدها
- با فیلم زندگینامهای «فابلمنها»؛ اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو را برد
- سینماسینما/ گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از کارتل قانونی مواد مخدر تا چیپ در مغز
- سینماسینما/ گزارشی از چهارمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از نامهای به سینما تا ساعتهای دالی
- سینماسینما/ گزارشی از سومین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از سوگواری تا مفهوم مرگ و زمان
- سینماسینما/ گزارشی از روز دوم جشنواره تورنتو/ روز تفریق
- سینماسینما- گزارشی از اولین روز جشنواره فیلم تورنتو/ آغاز با «مثلث اندوه»؛ متاثر از مرگ بازیگر
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





