عملکرد ضعیف فیلم «پری دریایی کوچولو» دیزنی در گیشه چین، سوالاتی را در مورد مشکلات روزافزون هالیوود در دومین بازار بزرگ سینمای جهان مطرح کرده است.
به گزارش سینماسینما، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وبسایت فروش گیشه «باکس آفیس موجو» بازسازی لایو اکشن «پری دریایی کوچولو» از زمان اکران در سینماهای چین در ۲۶ می تنها ۳.۶ میلیون دلار فروش داشته است.
این فیلم با بازی «هلی بیلی» در نقش پری دریایی آریل، زمانی در چین اکران میشود که هالیوود تلاش میکند به بازاری که به طور فزایندهای تحت تسلط تولیدات داخلی است بازگردد و مقامات چینی تمایلی به تایید فیلمهای غربی برای اکران نشان ندادهاند.
برخی نژادپرستی را عامل شکست این فیلم در گیشه میدانند. واکنش شدید نژادپرستانه در غرب در سال ۲۰۱۹ و زمانی شکل گرفت که «هلی بیلی» بازیگر آمریکایی آفریقایی تبار برای ایفای نقش اصلی آریل انتخاب شد و و ماه گذشته روزنامه دولتی چینی گلوبال تایمز نیز مقالهای منتشر کرد و دیزنی را به «شمول اجباری اقلیتها» و «داستانگویی کند و غیرمسئولانه» متهم کرد.
«پری دریایی کوچولو» تنها ۲.۵ ستاره در «Douban» یک سایت محبوب بررسی و نقد فیلم در چین دریاقت کرده است. سایت نقد و بررسی آمریکایی «IMDb» هفته گذشته ادعا کرد که این فیلم هدف فعالیت امتیازدهی غیرمعمول از سوی افرادی بوده است که سعی در کاهش رتبه فیلم داشتند.
اما بسیاری از نقدهای منفی فیلم در چین به جای اینکه به طور خاص به انتخاب بازیگران فیلم متمرکز باشد به طرح و اجرای فیلم انتقاد میکنند.
«کریس فنتون» نویسنده کتاب «تغذیه اژدها» در مورد چین و هالیوود، گفت: «مشکلات فیلم در چین نشان دهنده چالش گستردهتری برای کمپانی دیزنی است و هالیوود در دهه گذشته جایگاه بزرگی را در بازار از دست داده است، اما دیزنی بهویژه در سالهای اخیر با مخالفتهای سختی از سوی پکن مواجه شده است».
این شامل تلاشهای «باب ایگر» مدیر اجرایی دیزنی، برای جلب نظر پکن و در عین حال آرام کردن قانونگذاران آمریکایی است که به طور فزایندهای در مورد چین جنگطلب هستند. «ایگر» در نوامبر، کمتر از یک سال پس از کناره گیری از سمت مدیرعاملی دیزنی، به ریاست دیزنی بازگشت.
او پیشتر به بهبود روابط این شرکت با دولت چین و مذاکره برای افتتاح پارکهای موضوعی در شانگهای و هنگ کنگ پرداخته بود و چند روز پس از بازگشت او به کمپانی دیزنی، فیلم «آواتار: راه آب» برای اکران در چین تایید شد.
دیزنی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همکاری با مقامات سین کیانگ (منطقهای در غرب چین که در آن اویغورها و سایر اقلیت ها به شدت تحت ستم قرار دارند) برای فیلمبرداری از بخش هایی از فیلم «مولان» به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته آن با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید و بار دیگر عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را به آمریکا واگذار کرد.
گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریعتر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا دنزل واشینگتن بازمیگردد؟/ دنباله «جزر و مد سرخ» ساخته میشود
- تجدید دیزنی در فیلمهای مارولی؛ اکران «انتقامجویان» به تعویق افتاد
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- با فرارسیدن سال ۲۰۲۴؛ از امروز میکی ماوس متعلق به همه میشود/ تملک عمومی پس از ۹۵ سال
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- باب کرانستون سخنرانی کرد؛ بازیگران علیه «دیزنی»/ اجازه نمیدهیم رباتها جایگزین ما شوند!
- اعتراف آیامدیبی به «رایدهی غیرمعمول»/ «پری» سیاهپوست موفق بود؟
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- «نگهبانان کهکشان» گیشه تابستانی سینما را کلید زد
- مهمترین فیلمهای سال آینده میلادی؛ تقویم پرهیجان سینما در سال ۲۰۲۳
- دیزنی ۱۰۰ سالگیاش را جشن میگیرد/ آغاز دومین قرن خلق جادو
- سناریوی سریال سازی دیزنی به «جنگ ستارگان» رسید
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- برای تکرار نقش جک اسپارو؛ شایعه توافق جانی دپ با دیزنی رد شد/ مذاکره برای برگشت در کار نیست
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





