عملکرد ضعیف فیلم «پری دریایی کوچولو» دیزنی در گیشه چین، سوالاتی را در مورد مشکلات روزافزون هالیوود در دومین بازار بزرگ سینمای جهان مطرح کرده است.
به گزارش سینماسینما، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وبسایت فروش گیشه «باکس آفیس موجو» بازسازی لایو اکشن «پری دریایی کوچولو» از زمان اکران در سینماهای چین در ۲۶ می تنها ۳.۶ میلیون دلار فروش داشته است.
این فیلم با بازی «هلی بیلی» در نقش پری دریایی آریل، زمانی در چین اکران میشود که هالیوود تلاش میکند به بازاری که به طور فزایندهای تحت تسلط تولیدات داخلی است بازگردد و مقامات چینی تمایلی به تایید فیلمهای غربی برای اکران نشان ندادهاند.
برخی نژادپرستی را عامل شکست این فیلم در گیشه میدانند. واکنش شدید نژادپرستانه در غرب در سال ۲۰۱۹ و زمانی شکل گرفت که «هلی بیلی» بازیگر آمریکایی آفریقایی تبار برای ایفای نقش اصلی آریل انتخاب شد و و ماه گذشته روزنامه دولتی چینی گلوبال تایمز نیز مقالهای منتشر کرد و دیزنی را به «شمول اجباری اقلیتها» و «داستانگویی کند و غیرمسئولانه» متهم کرد.
«پری دریایی کوچولو» تنها ۲.۵ ستاره در «Douban» یک سایت محبوب بررسی و نقد فیلم در چین دریاقت کرده است. سایت نقد و بررسی آمریکایی «IMDb» هفته گذشته ادعا کرد که این فیلم هدف فعالیت امتیازدهی غیرمعمول از سوی افرادی بوده است که سعی در کاهش رتبه فیلم داشتند.
اما بسیاری از نقدهای منفی فیلم در چین به جای اینکه به طور خاص به انتخاب بازیگران فیلم متمرکز باشد به طرح و اجرای فیلم انتقاد میکنند.
«کریس فنتون» نویسنده کتاب «تغذیه اژدها» در مورد چین و هالیوود، گفت: «مشکلات فیلم در چین نشان دهنده چالش گستردهتری برای کمپانی دیزنی است و هالیوود در دهه گذشته جایگاه بزرگی را در بازار از دست داده است، اما دیزنی بهویژه در سالهای اخیر با مخالفتهای سختی از سوی پکن مواجه شده است».
این شامل تلاشهای «باب ایگر» مدیر اجرایی دیزنی، برای جلب نظر پکن و در عین حال آرام کردن قانونگذاران آمریکایی است که به طور فزایندهای در مورد چین جنگطلب هستند. «ایگر» در نوامبر، کمتر از یک سال پس از کناره گیری از سمت مدیرعاملی دیزنی، به ریاست دیزنی بازگشت.
او پیشتر به بهبود روابط این شرکت با دولت چین و مذاکره برای افتتاح پارکهای موضوعی در شانگهای و هنگ کنگ پرداخته بود و چند روز پس از بازگشت او به کمپانی دیزنی، فیلم «آواتار: راه آب» برای اکران در چین تایید شد.
دیزنی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همکاری با مقامات سین کیانگ (منطقهای در غرب چین که در آن اویغورها و سایر اقلیت ها به شدت تحت ستم قرار دارند) برای فیلمبرداری از بخش هایی از فیلم «مولان» به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته آن با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید و بار دیگر عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را به آمریکا واگذار کرد.
گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریعتر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- با فرارسیدن سال ۲۰۲۴؛ از امروز میکی ماوس متعلق به همه میشود/ تملک عمومی پس از ۹۵ سال
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- باب کرانستون سخنرانی کرد؛ بازیگران علیه «دیزنی»/ اجازه نمیدهیم رباتها جایگزین ما شوند!
- اعتراف آیامدیبی به «رایدهی غیرمعمول»/ «پری» سیاهپوست موفق بود؟
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- «نگهبانان کهکشان» گیشه تابستانی سینما را کلید زد
- مهمترین فیلمهای سال آینده میلادی؛ تقویم پرهیجان سینما در سال ۲۰۲۳
- دیزنی ۱۰۰ سالگیاش را جشن میگیرد/ آغاز دومین قرن خلق جادو
- سناریوی سریال سازی دیزنی به «جنگ ستارگان» رسید
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- برای تکرار نقش جک اسپارو؛ شایعه توافق جانی دپ با دیزنی رد شد/ مذاکره برای برگشت در کار نیست
- نتفلیکس و ادامه بحران کاهش ارزش سهام/ دور دوم اخراجها شروع شد!
- بزم رنگ و آواز و افسون
- دیزنی ریسک کرد/ نمایش اختصاصی فیلم جدید رایان رینولدز در سینماها
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس