سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس: فرانسه «کمیته انتخاب اسکاری» خود را عوض میکند! وزیر جدید فرهنگ فرانسه تصمیم گرفته که کمیته انتخاب سنتی خود را برای معرفی یک فیلم از این کشور به آکادمی اسکار عوض کند.
در چندین سال گذشته هیچ یک از فیلمهای فرانسوی با وجود مطرح شدن و بردن جایزهای مهمی از جشنواره کن، ونیز و غیره نتوانسته بودند به لیست نهایی نامزدهای اسکار بینالمللی راه یابند، بنابراین مدتهاست کشور فرانسه از جایزه اسکار محروم بوده است با اینکه سینمای قوی و متنوع دارد. افرادی که بطور معمول در این کمیته انتخاب قرار داشتند، مثل تییری فرمو، (مدیر جشنواره کن ) خانم ورونیک کایلا(رییس مراسم سزار) ، سرژ توبیانا ( مدیر یونی فرانس – معادل بنیاد فارابی) وغیره قراراست جای خود را به دیگران بدهند. وزیر جدید فرهنگ فرانسه، خانم ریما عبدول ملک، امروز چهارشنبه ۲۷ ژوییه، بیانیهای در این زمینه صادر کرد. او بدنبال آنست تا بتواند کسانی را در کمیته انتخاب قرار دهد که فیلمی انتخاب کنند تا یک فیلم فرانسوی شانس خوبی برای بدست آوردن اسکار سال آینده داشته باشد . در دو سه سال اخیر فیلمهایی چون تیتان ساخته ژولیا دکورنو (برنده نخل طلا) و حادثه ساخته آدری دیوان، برنده شیرطلا نتوانستند هیچ شانسی برای فرانسه در اسکار بدست آورند، حالا بنظر میآید که تقصیرها به گردن کمیته انتخاب فرانسوی بوده که این آثار را به اسکار معرفی کرده است! البته هر ساله افراد کمیته انتخاب ازسوی وزارت فرهنگ تعیین میشده است که جدا از افراد نامبرده بالا، شخصیتهایی از مرکز ملی سینمای فرانسه، جامعه تهیهکنندگان، جامعه کارگردانان و غیره نیز در گروه هیات انتخاب حضور داشتند. لازم به یادآوری است که آخرین فیلمهای فرانسوی که اسکار بدست آوردند، عشق )ساخته میشائیل هانکه در سال ۲۰۱۲ و آرتیست اثر میشل آزاناویسوس در سال ۲۰۱۱ بوده است. فیلمهای خارجی بایستی قبل از تاریخ ۳۰ سپتامبر به آکادمی معرفی شوند. در چند روز آینده کمیته جدیدی برای انتخاب بهترین فیلم فرانسه معرفی خواهد شد. از هم اکنون ولولهای در نهادهای حرفهای سینمای این کشور بوجود آمده که چه کسانی این کمیته را تشکیل میدهند. جدا از این، از سینمای فرانسه ۴ فیلم در مسابقه جشنواره ونیز خواهد بود و بسیاری چشم انتظار عکس العمل منتقدین و کارشناسان سینمایی در مورد این فیلمها خواهند بود که آیا از بین فیلمهای جدید کدام یک شانس بیشتری برای نامزد شدن خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





