فروش گیشه سینماهای چین با رشد ۸۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۷.۷۳ میلیارد دلار رسید.
به گزارش سینماسینما، در حالی که بهبود وضعیت فروش سینماهای چین پس از سالی که هنوز درگیر کووید بود، به صورت موفقیتآمیزی پیش رفت، اما فیلمهای خارجی نتوانستند جایگاه مهمی در این میان کسب کنند.
فیلمهای تولید چین تمام ۱۰ جایگاه پرفروشترین فیلمهای سال را به خود اختصاص دادند و فروش ناخالص سینماها به مجموع ۵۴.۹ میلیارد یوان یا ۷.۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.
طبق دادههای اداره فیلم چین، این رقم به نسبت سال قبل ۸۳ درصد بیشتر شده، اما هنوز ۱۴.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ یعنی سال پیش از کووید، که فروشی ۶۴.۳ میلیارد یوانی ثبت شده بود، پایینتر است. این نهاد دولتی در عین حال فروش سال ۲۰۲۳ را چهارمین سال پرفروش سینمای چین خواند.
در مقایسه با سال ۲۰۲۲ بهبود فروش سینماهای چین از بسیاری از کشورها بیشتر است زیرا چین در آن سال بدترین وضعیت همهگیری را متحمل شد و سینماها ۸ ماه سال تعطیل بودند یا با محدودیت ظرفیت کار کردند. در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با محدودیتهای کرونا مشغول فعالیت بودند، سینماهای چین تا حد زیادی به صورت عادی کار میکرد و بزرگترین بازار فیلم روی کره زمین را از آن خود کرده بود.
شمار بلیتهای فروخته شده در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان در چهار سال گذشته بود و به ۱.۳ میلیارد بلیت رسید. این مقدار کمی کمتر از یک بلیت سینما برای هر نفر در این کشور بزرگ است.
یک شرکت سینمایی گفته در سال ۲۰۲۳ گرچه بازار تا حد زیادی به روی عناوین وارداتی باز شد، اما فیلمهای ساخت چین ۸۴ درصد از کل بازار فروش سینما را به خود اختصاص دادند. میزان فیلمهای وارداتی هم ۱۶ درصد کل فیلمهای نمایش داده شده بود که تفاوت چندانی با سال ۲۰۲۲ نداشت.
پرفروشترین فیلم خارجی که سال ۲۰۲۳ در چین نمایش داده شد «سریع ایکس» با فروشی ۹۸۵ میلیون یوانی یا ۱۳۹ میلیون دلاری بود. پس از آن ۲ انیمیشن ژاپنی «سوزومی» با فروش ۱۱۴ میلیون دلار و «اولین اسلم دانک» با فروش ۹۳ میلیون دلار جای داشتند.
۲ فیلم داخلی که در سال نوی چینی اکران شدند یعنی «رودخانه سرخ» و «زمین سرگردان ۲» پرفروشترین فیلمهای سال شدند که فروششان از رقم ۴ میلیارد یوان (۵۶۰ میلیون دلار) فراتر رفت.
بهبود فروش سینماها در سال ۲۰۲۳ به دلیل گسترش فعالیتهای سینماها در شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، روند رو به رشد تماشای خانوادگی فیلمها و تغییر سینما از نظر جمعیتشناسی، بهویژه با افزایش تماشاگران زن ۲۵ ساله و بالاتر، رقم خورد.
به گفته اداره فیلم چین، این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ دارای ۸۶۳۰۰ پرده سینما بود که در مقایسه با ۶۹۸۰۰ پرده فعال در سال ۲۰۱۹، که فروش گیشهها نیز بالاتر بود، بالاتر است. فروش هر پرده نمایش از میانگین ۱۲۹ هزار دلار در آن سال، به ۸۹هزار دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
در سال ۲۰۲۳، باکس آفیس فصل تابستان موفقترین فروش تاریخ را تجربه کرد و تقریبا ۴۰ درصد از فروش سال را به خود اختصاص داد. گیشه تعطیلات جشنواره بهار هم با سهم ۱۲.۳ درصدی، در رتبه دوم قرار گرفت.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





