تهیهکننده برنده اسکار «تایتانیک» و «آواتار» در ۶۳ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، جان لاندو، تهیهکننده برنده اسکار برای «تایتانیک» و هر ۲ فیلم «آواتار»، بر اثر سرطان درگذشت. او ۶۳ ساله بود.
در حالی که پدر و مادر لاندو هر ۲ تهیه کننده فیلم بودند و وی در مدرسه هنرهای سینمایی USC تحصیل کرده بود، به عنوان شریک قدیمی جیمز کامرون در تهیه کنندگی فیلمهای وی، از عوامل ساخته شدن ۳ فیلم از ۴ فیلم پرفروش تاریخ بود. وی با «تایتانیک» به عنوان نخستین فیلمی که از مرز یک میلیارد دلار در سطح جهانی فراتر رفت، تاریخ سازی کرد و ۲ بار با «آواتار» در سال ۲۰۰۹ و دنبالهاش «آواتار: راه آب» ۲۰۲۲، رکوردها را شکست.
این تهیه کننده در سالهای اخیر به شدت درگیر ساخت دنبالههای «آواتار» بود. این در حالی است که کامرون قصد دارد شمار «آواتار» را به ۵ فیلم برساند که پنجمین فیلم آن سال ۲۰۳۱ اکران خواهد شد.
لاندو وقتی ۲۹ ساله بود معاون اجرایی تولید فیلم بلند در کمپانی فاکس قرن بیستم شد و نظارت بر ساخت فیلمهایی مانند «جان سخت ۲»، «پاور رنجرز»، «آخرین موهیکان» و «دروغهای واقعی» را بر عهده گرفت. وقتی لاندو فاکس را ترک کرد، کامرون به او پیشنهاد کرد تا فیلمنامه پروژهای با نام رمزی «سیاره یخ» را بخواند، پروژهای که لاندو آن را پذیرفت و در نهایت به «تایتانیک» ۱۹۹۷ بدل شد.
لاندو تا پایان عمر با کامرون کار کرد و مدیر اجرایی کمپانی لایت استورم کامرون شد. او همچنین شکل دهنده پروژههای جانبی این کمپانی از جمله کمیکهای «اسب سیاه» و نسخههای چاپی متفاوت «آواتار» در پنگوئن رندوم هاوس بود.
از دیگر فیلمهایی که لاندو آنها را تهیه کرد «کمپوس من» ۱۹۸۷، «سولاریس» ۲۰۰۲ و «آلیتا: فرشته نبرد» سال ۲۰۱۹ هستند.
پیتر جکسون و فرن والش که شرکت «وتا اف ایکس» آنها خالق جلوههای بصری فیلمهای «آواتار» است، در بیانیهای گفتند: جان شور و اشتیاق بینظیری را به پروژههایی که روی آنها کار میکرد، تزریق میکرد.
جو لتری ناظر جلوههای ویژه فیلمهای «آواتار» از وی به عنوان فردی شگفتانگیز و سخاوتمند و فیلمسازی در سطح جهانی یاد کرد که میراثش برای نسلها باقی میماند و استیون ریوکین، تدوینگر فیلمهای «آواتار» از وی به عنوان چراغ راهنمای خانواده «آواتار» یاد کرد. رابرت لگاتو، ناظر تهیه «تایتانیک» از وی به عنوان شخصیت افسانهای یاد کرد و فرانسیس فیشر بازیگر «تایتانیک» به وی ادای احترام کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از پایان «آواتار: آتش و خاکستر»؛ جیمز کامرون به دنیای آدمخوارها میرود
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- آیا فروش «آواتار۲» تا پیش از سال نو میلیارد دلاری میشود؟
- واکنش جیمز کامرون به ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری مت دیمون/ بیخیالش شو!
- اعتراف عجیب جیمز کامرون درباره «آواتار ۲»
- بازیگر «آواتار» با دیدن قسمت جدید آن گریه کرد/ ۸ دقیقه حبس نفس!
- مستند چینی حادثه «تایتانیک» اکران می شود/ همکاری با جیمز کامرون
- جیمز کامرون از جلوههای ویژه دنبالههای «آواتار» شگفتزده شد!
- تغییراتی که شیوع کرونا بر دیزنی تحمیل کرد/ «مولان» از برنامه اکران خارج شد
- جیمز کامرون وارد نیوزیلند شد/ شروع فیلمبرداری «آواتار» پس از پایان قرنطینه اجباری
- حقه سینمایی برای دور زدن محدودیتهای فیلمبرداری در فاصلهگذاری اجتماعی
- از سرگیری تولید فیلم و سریال در نیوزیلند/ راه برای «آواتار» و «ارباب حلقهها» هموار شد
- فیلمهایی که ما را عاشق کردند/ تایتانیک
- از پدرخوانده تا هفت سامورایی/ اهالی هالیوود صد فیلم برتر سینما را انتخاب کردند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





