ولفگانگ پترسن سازنده فیلمهایی چون «زیردریایی» و «تروی» در ۸۱ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، ولفگانگ پترسن که با فیلم تحسین شده و آلمانی زبان «زیردریایی» وارد دنیای فیلمهای پرفروش هالیوودی مانند «ایر فورس وان»، «توفان کامل» و «تروی» شد، در ۸۱ سالگی از دنیا رفت.
«زیردریایی» در سال ۱۹۸۱ داستان دلخراش زندگی در یک زیردریایی آلمانی در جنگ جهان دوم را تصویر میکرد. نبوغ فیلم در این نهفته بود که پترسن توانست حس مردم را نسبت به مردانی معمولی که در زیردریایی خدمت میکردند هرچند در خدمت اهداف نازی بودند برانگیزاند. این فیلم با تعلیق و تراژدی که تصویر کرد موفق به کسب ۶ نامزدی اسکار شد که برای یک فیلم خارجی بسیار زیاد است که ۲ جایزه آن برای کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی برای خود پترسن بودند. در فهرست آیامدی بی از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ، «زیر دریایی» در رده ۷۱ جای دارد. تدوین کارگردان از این فیلم در ۲۹۳ دقیقه در قالب یک مینی سریال آلمانی در سال ۱۹۸۵ منتشر شد.
اولین فیلم پترسن در هالیوود، فیلم ماجراجویی فانتزی «داستان بیپایان» در سال ۱۹۸۴ بود که کارگردانی و فیلمنامهاش متعلق به خود وی بود و راجر ایبرت از آن به خاطر ایدهای که در دل فیلم نهفته بود و نشان دهنده ایمان یک کودک برای تغییر مسیر سرنوشت بود، تجلیل کرده بود.
فیلم بعدی که «دشمن من» نام داشت و درباره فضانوردی بود که در یک سیاره بیگانه با یک مارمولک دوست میشود، نه با اقبال منتقدان روبهرو شد و نه فروش خوبی کرد و موجب شد تا این کارگردان ۶ سال به سراغ ساخت فیلمی نرود.
او سال ۱۹۹۱ با فیلم رازآلود «متلاشی شده» با بازی تام برنگر و باب هاسکینز بازگشت که درباره مرد ثروتمندی بود که دچرا فراموشی شده، اما فیلمنامه با اقبال منتقدان روبهرو نشد.
پترسن با فیلم تحسین شده «در خط آتش» کلینت ایستوود در سال ۱۹۹۳ یک بازگشت خلاقانه فوقالعاده انجام داد. در آن فیلم ایستوود در نقش یک مامور سرویس مخفی بازی میکرد که در جلوگیری از ترور جان اف کندی در سه دهه قبل ناموفق بود و حالا دوباره رییس جمهوری در معرض خطر بود. این فیلم فروش موفق ۱۷۷ میلیون دلاری را ثبت کرد و با تحسین منتقدان روبهرو شد.
وی سال ۱۹۹۵ با «شیوع» با بازی داستین هافمن و مورگان فریمن با فیلمی با موضوع یک ویروس کشنده فروشی ۱۹۰ میلیون دلاری را به دست آورد و سال ۱۹۹۷ با «ایر فورس وان» هریسون فورد را در نقش رییس جمهوری گذاشت که در معرض خطر بود و در میانه یک توطئه تروریستی در هواپیمای ریاست جمهوری باید خودش وارد عمل میشد. این فیلم با فروش ۳۱۵ میلیون دلار در باکس آفیس جهانی موفقیت بزرگی را برای این کارگردان رقم زد.
«توفان کامل» در سال ۲۰۰۰ با بازی جورج کلونی و مارک والبرگ در نقش خدمه یک کشتی ماهیگیری که در توفان گیر کردهاند منتقدان را تحت تاثیر قرار نداد اما مخاطبان برای تماشای آن ۳۲۹ میلیون دلار پرداختند.
پروژه بعدی پترسن «تروی» با بازی برد پیت، اریک بانا و اورلاندو بلوم بود که هرچند منتقدان آن را نپسندیدند اما منتقد «نیویوکر» از آن به عنوان فیلمی خشن، جدی، هیجانانگیز، تراژیک و لحنی مناسب برای ارایه هومر یاد کرد.
«پوزئیدون» در سال ۲۰۰۶ که با بودجه ۱۶۰ میلیون دلاری تولید شد و تنها ۱۸۲ میلیون دلار فروخت و با محاسبه هزینههای تبلیغاتی ضرر بزرگی برای برادران وارنر بود، آخرین فیلم پترسن برای هالیوود شد.
هرچند به نظر میرسید وی بازنشسته شده اما یک دهه بعد فیلمی در آلمان با عنوان «۴ نفر علیه بانک» ساخت.
پترسن در آلمان به دنیا آمده بود و در دهه ۱۹۶۰ کارش را با کارگردانی نمایشهایی در هامبورگ شروع کرد و پس از تحصیل در رشته نمایش در برلین و هامبورگ به عضویت در آکادمی فیلم و تلویزیون برلین درآمد. وی در دهه ۱۹۷۰ مشغول ساخت فیلمهای تلویزیونی بود و اولین فیلم بلند وی تریلر روانشناختی «یکی یا دیگری از ما» در سال ۱۹۷۴ بود که یورگن پروچنو در آن بازی کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راجر پرَت درگذشت
- با احتمال حضور «قهرمان» از ایران؛ رقابت اسکار بینالمللی ۲۰۲۲ با ثبت نخستین فیلم آغاز شد
- شفافیت، لیاقت و واقعیت/ تجربه تماشای دوبارۀ «شیوع»
- هالیوود برای ما نسخه میپیچد/ نگاهی به فیلم شیوع ساخته استیون سودربرگ
- فیلمهایی با مضمون شیوع ویروس + ویدئو
- «شیوع» سودربرگ چیزی بیشتر از یک اثر سفارشی نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛