سینماسینما، محمد حقیقت، ونیز: چه کسی مدیر جشنواره ونیز ۲۰۲۴ خواهد شد؟
در آخرین روزهای هشتادمین دوره این جشنواره این پرسش از سوی محافل سینمایی در لیدو، مطرح است که سال آینده چه کسی جایگزین، آلبرتو باربرا مدیر کنونی، که در دوره های مختلفت پرستیژ بالایی برای ونیز به ارمغان آورد، خواهد شد؟ وی فردا شب، ۹ سپتامبر به کار خود به پایان خواهد داد.
از سوی دیگر، امروز جمعه هشتم سپتامبر آخرین فیلمهای بخش مسابقه برای منتقدین و سایر شرکت کنندگان بنمایش در آمد و گمانهزنیها درباره برنده شیر طلا بالا گرفته است. در بین ۲۳ اثر مسابقه، اگر چه فیلم واقعا شاهکاری که همه را شگفتزده کند، وجود نداشت، اما بنظر من و جمعی از منتقدین حداقل ۵ فیلم خیلی خوب را میتوان نام برد که در جدول منتقدین، امتیازات زیادتری به آنها داده شده.
فردا، بعد از ظهر شنبه، نهم سپتامبر، کلیه جوایز بخش روزهای مولفین و همچنین افقها داده میشود که در این بخش برمبنای شنیدهها فیلم «تاتامی» درباره مسابقات بینالمللی جودو که از ایران نیز یک قهرمان زن در آن شرکت کرده، ساخته مشترک گای ناتیو و زر امیر ابراهیمی شانسی برای بردن جایزه دارد.
همچنین در بخش مسابقه اصلی که مراسم پایانی آن در کاخ جشنواره برگزار خواهد شد حدس و گمانهزنی بسیار رواج دارد. آیا نظر هیئت داوران همسو با نظر منتقدین درباره شیر طلا و سایر جوایز خواهد بود؟ باید منتظر ماند و دید! در هر حال منتقدین بینالمللی شیر طلای خود را به فیلم «بیچارگان» ساخته لانتیموس، با امتیاز ۴٫۵۰ که در صدر جدول قرار دارد، دادهاند.
به نظر اینجانب دو فیلم «استاد» ساخته برادلی کوپر و «قاتل» اثر دیوید فینچر شایستگی بیشتری برای بردن جوایز مهم از جمله شیر طلا و جایزه بهترین کارگردانی را دارند.
باید اضافه کرد که آقای آلبرتو باربرا مدیر بسیار توانا و شایسته ونیز امسال آخرین مسئولیت خود را به عهده داشت. تا چند ماه دیگر قرار است مدیر اجرایی کل بینال ونیز که سینما، یکی از بخشهای آن محسوب میشود، جای خود را به شخص دیگری بدهد و به این ترتیب هم اوست که مدیر بخش سینمایی سال ۲۰۲۴ را انتخاب خواهد کرد، زمزمههایی شنیده میشود که مارکو مولر، از مدیران قبلی یکی از گزینهها خواهد بود و خود آلبرتو باربرا، نیز میتواند دوره مسئولیتش در این مقام تمدید شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- آینهی استاد!
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





