سینماسینما، پاریس: امروز شنبه دهم دسامبر مراسم جوایز آکادمی فیلم اروپا (معادل اسکار) در کشور ایسلند برپا خواهد شد.
طبق سنت هرساله در یک کشور اروپایی این مراسم انرا برگزار میشود که ابتدا در برلین و تحت ریاست ویم وندرس آغاز بکار کرده بود. امسال یکی از این جوایز پیش از این مراسم، مشخص شده است زیرا با پیشنهاد این آکادمی فیلم اروپا، مجموعه ای از دانشجویان دانشگاه های این قاره یک فیلم برتر سال را انتخاب می کنند که امسال این جایزه به فیلم لهستانی E O ساخته بسیار خوب یرژی اسکولیموفسکی تعلق گرفته است. این فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۲ نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و به کمیته اسکار ۲۰۲۳ نیز پیشنهاد شده است و همچنین جزو نامزدهای جوایز اروپا نیز است. آنچه امسال برای سینما دوستان ایرانی جالب توجه شده اینکه در بخش نامزدهای نهایی این جوایز ، فیلم علی عباسی (عنکبوت مقدس) که به زبان فارسی است و سوژه آن مربوط به ایران بوده و هنرپیشه های ایرانی در آن بازی میکنند، در چهار رشته، بهترین فیلم، بهترین سناریو، بهترین بازیگر زن (زهرا امیرابراهیمی) و بهترین کارگردانی، بعنوان فیلمی از دانمارک نامزد شده است! این فیلم همچنین از سوی همین کشور به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ پیشنهاد شده تا شانس خود را برای بهترین فیلم بین المللی ( غیرانگلیسی زبان) بیازماید. کارگردان فیلم عنکبوت مقدس به همراه بازیگر زن آن، در مراسم حضورخواهند داشت. این مراسم از ساعت هشت شب به وقت اروپا در کانالهای تلویزیون پخش نیز پخش خواهد شد. جدا از اطلاعات بالا باید اضافه کرد که در این دوره از مراسم آکادمی فیلم اروپا از مارکو بلوکیو، فیلمساز سرشناس ایتالیایی تقدیر خواهد شد و جایزه افتخاری به وی خواهند داد.
همچنین از آلیا سلیمان، کارگردان فلسطینی که تمامی فیلمهایش با بودجه های کشورهای اروپایی ساخته شده، نیز تقدیر میشود. و در ضمن از مجمع آثار مارگریت ون تروتا، کارگردان آلمانی نیز تقدیر به عمل خواهد آمد. امسال سی وپنجمین دوره این مراسم است. هیات داوری این جایزه همچون جایزه اسکار، ترکیبی از حرفه ای های سینمای اروپا در رشته ها مختلف هستند که بیش از چهار هزار نفر عضو آن هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- پنج جایزه کانادایی برای «کارآموز»
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





