در جشنواره فیلم مونیخ ۲۰۲۳ فیلم ترکیبی مستند-درام کوثر بنهنیه جایزه بهترین فیلم بینالمللی را به خود اختصاص داد.
به گزارش سینماسینما، مستند دلخراش «چهار دختر» ساخته کوثر بنهنیه فیلمساز مشهور تونسی برنده جایزه بهترین فیلم بینالمللی جشنواره فیلم مونیخ ۲۰۲۳ شد.
این فیلم داستان اولفا حمرونی مادری تونسی را تصویر میکند که ۲ دختر بزرگش کشور را ترک کردند تا به دولت اسلامی داعش در لیبی بپیوندند و دیگر هرگز دیده نشدند. بنهنیه با کاوش در داستان این زن ۲ بازیگر را برای بازی در نقش دختران گم شده اولفا استخدام میکند. این مستند-درام ترکیبی برای اولین بار در کن نمایش داده شد و جایزه چشم طلایی بهترین مستند را به صورت مشترک با اسما المودیر برای «مادر همه دروغ ها» دریافت کرد.
یکی دیگر از فیلمهای کن، «گل بوریتی» جایزه«سینه ویژن» مونیخ را برای بهترین کارگردان نوظهور بینالمللی برای ژوائو سالاویزا و رنه نادر مسورا دریافت کرد. این فیلم که با همکاری نزدیک مردم کراهو برزیل ساخته شده تلفیقی از قومنگاری و روایت شاعرانه است که خاطرات قبیلهای را بررسی میکند.
«فال» اولین فیلم بالوجی رپر بلژیکی-کنگویی در مقام یک کارگردان از دیگر فیلمهای کن بود که در مونیخ جایزه «سینه ریبلز» را برد و مستند «شهبانویی» ساخته آگنیا گالدانووا درباره ماروین هنرمند پیشرو روسی، تقدیر ویژه جشنواره را دریافت کرد.
جایزه فیپرشی منتقدان بینالمللی فیلم به «فسیل» ساخته هنینگ بکهوف تعلق گرفت که درامی آلمانی درباره یک معدنچی زغالسنگ سالخورده و دختر محیطبانش است.
جایزه تماشاگران جشنواره با رای ۵۸ هزار تماشاگر جشنواره مونیخ به «برگهای افتاده» آکی کائوریسماکی رسید. این فیلم نخستین فیلم این استاد فنلاندی در ۶ سال اخیر است و در جشنواره کن هم موفق به کسب جایزه هیات داوران جشنواره شد.
چهلمین جشنواره فیلم مونیخ که بزرگترین جشنواره سینمایی تابستانی آلمان است و هر سال بیش از ۲۰۰ فیلم به نمایش درمیآورد، دیشب یکم جولای (۱۰ تیر) به کار خود پایان داد.
منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- «برگهای افتاده» در سینماتک برج آزادی
- پالم اسپرینگز جایزه داد/ معرفی برندگان فیپرشی
- آیا «فسیل» نامعادلات را آشفتهتر میکند؟/ یادداشتی درباره آینده سینمای ایران
- به «شهر هرت» پای مگذار/ نگاهی به فیلم «شهر هرت»
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- تقدیر ویژه جشنواره مونیخ از «برادران لیلا»
- آکی کائوریسماکی پروژه جدیدش را معرفی کرد؛ کمدی تراژدی «برگهای مرده»
- پروانه ساخت سه فیلم صادر شد
- اختصاصی سینماسینما/ جایزه بزرگ جشنواره مونیخ برای فیلمساز ایرانی
- مستند «مسافران» به جشنواره مونیخ راه پیدا کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





