«زندگیهای گذشته» که در بیشتر فهرستهای امسال جای داشت، در حالی به عنوان بهترین فیلم مستقل از جوایز اسپریت انتخاب شد که شعار هواداران فلسطین توجه همه را معطوف خود کرده بود.
به گزارش سینماسینما، جوایز ایندیپندنت اسپریت ۲۰۲۴ یکشنبه در محل سنتی خود در سانتا مونیکا برگزار شد و «زندگیهای گذشته» سلین سانگ را با اهدای جایزه بهترین فیلم بلند به خانه فرستاد.
«همه ما غریبه ها»، «داستان آمریکایی»، «می دسامبر»، «گذرگاه ها»، «ما اکنون بزرگ شدهایم» دیگر مدعیان این جایزه بودند.
جایزه بهترین بازیگری به جفری رایت برای «داستان آمریکایی» رسید که رقبایی چون جسیکا چستین برای «خاطره» و ناتالی پورتمن برای «می دسامبر» را پشت سر گذاشت و داوین جوی راندولف هم برای «جاماندگان» به عنوان بهریتن بازیگر نقش مکمل انتخاب شد.
در حالی که جایزه بهترین کارگردانی به سلین سانگ کارگردان «زندگیهای گذشته» اهدا شد، جایزه بهترین فیلم اول به «هزار و یک» ساخته ای.وی راکول رسید و جایزه رابرت آلتمن که به کارگردان یک فیلم، کارگردان بازیگران و گروه بازیگران اهدا میشود به «نمایش» کلی ریچارد اهدا شد.
دومینیک سسا برای «جاماندگان» هم جایزه بهترین اجرای تاثیرگذار را برد.
جایزه جان کاساویتس که به بهترین فیلم ساخته شده با بودجه کمتر از یک میلیون دلار اهدا میشود نصیب «فریمونت» به کارگردانی و نویسندگی بابک جلالی شد.
در این مراسم ایگیل بریلد برای «جاماندگان» جایزه بهترین فیلمبرداری را برد و جایزه بهترین تدوین هم به دانیل گاربر برای «چگونه یک خط لوله را منفجر کنیم» اهدا شد.
در بخش تلویزیونی «بیف» به عنوان بهترین سریال تلویزیونی انتخاب شد و الی وانگ بازیگر آن هم عنوان بهترین بازیگر را از آن خود کرد.
جایزه بهترین فیلم بینالمللی هم نصیب «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه محصول فرانسه شد.
اما آنچه بیش از اهدای جوایز سروصدا کرد، صدای هواداران فلسطین بود که شعار «فلسطین آزاد» سرداده بودند. هنگام اهدای جوایز معترضان طرفدار فلسطین با شعارهای خود توجه مراسم را به خود جلب کردند و با پخش یک پیام از پیش ضبط شده، توجه بسیاری از مجریان و برندگان را معطوف خود ساختند.
پخش این صدا در مراسم غوغایی در بین حاضران ایجاد کرد، زیرا صدای آن از خود نمایش بلندتر بود و عدهای از برنامه خارج شدند تا ببینند این هیاهو چیست. چند نفر از جمله مسؤولان حراست به سراغ معترضان رفتند، اما اعتراض متوقف نشد. سپس نیروهای امنیتی یک اتوبوس شاتل را در مقابل معترضان حرکت دادند و به جلو و عقب حرکت کردند تا مانع از نزدیک شدن آن ها شوند و سعی کردند صدا را خفه کنند.
دلیل این اختلال چندین بار در طول مراسم توضیح داده شد و آیدی برایان مجری برنامه گفت: ببینید، ما در ساحل هستیم و مردم در حال تمرین آزادی بیان هستند.
بعد از وی جیمی او. یانگ گفت: ما انبوهی از آدمهایی هستیم که فیلمهای مستقل میسازیم،عادت داریم سر ما فریاد بزنند. آرامش بخش است، مثل دوران کودکی من است.
بابک جلالی کارگردان «فریمونت» هم که در حین دریافت جایزه جان کاساوتیس از شنیدن صدای اعتراض حواسش پرت شد، گفت: مردم آن بیرون هستند. نمیدانم آنها چه میگویند، اما هر چه آنها میگویند احتمالاً بسیار مهم تر از چیزی است که من میخواهم بگویم. من آن قدر از آنچه آن ها در خارج می گویند الهام گرفته ام که نمی توانم به این فکر کنم که چه بگویم.
قبل از مراسم هم معترضان در هنگام ورود هواداران در میان جمعیت بودند و فریاد میزدند: فعلا آتش بس! فلسطین آزاد شود.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- یک جایزه برای ژان لوک گدار؛ انتخاب متفاوت انجمن ملی منتقدان فیلم/ «زندگیهای گذشته» بهترین شد
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- یک ایده ناب همه چیز یک فیلم نیست/ نگاهی به فیلم «زندگیهای گذشته»
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
- «همه جا همه چیز یکباره» جوایز اسپریت را هم درو کرد
- معرفی نامزدهای سی و ششمین دوره جوایز فیلم مستقل اسپریت
- کرونا پای برنامههای تلویزیونی را به جوایز اسپریت باز کرد
- اعلام زمان برگزاری مراسم جوایز فیلم مستقل اسپریت/ یک روز قبل از مراسم اسکار
- فیلم ترسناک پرفروش، جوایز اسپریت را درو کرد/ خیز بلند یک کارگردان برای اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





