هیئت ملی نقد در آمریکا فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» به کارگردانی جرج میلر را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۵ انتخاب کرد.
به گزارش «سینماسینما»، برندگان این دوره جوایز هیئت ملی نقد (NBR) سهشنبه شب معرفی شدند و «مکس دیوانه: جاده خشم» (Max Max: Fury Road) با بازی تام هاردی و چارلیز ترون برنده جایزه بهترین فیلم سال شد.
به گزارش ورایتی، این یک پیروزی غیرمنتظره برای چهارمین فیلم مجموعه اکشن و آخرالزمانی “مکس دیوانه” به کارگردانی جرج میلر است که ماه مه پیش اکران شد و هرچند مورد استقبال منتقدان قرار گرفت، اما به نظر میرسید در فصل جوایز سینمایی بخت چندانی نداشته باشد.
تا اینجای کار بیشتر از فیلمهای مستقل «مرکز توجه»، «بروکلین» و «کارول» و فیلم پرفروش «مریخی» به عنوان رقبای جدی جوایز اسکار یاد میشود.
«مریخی» در این دوره جوایز هیئت ملی نقد برنده سه جایزه بهترین کارگردان (ریدلی اسکات)، بهترین بازیگر مرد (مت دیمن) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (درو گادارد) شد. بری لارسن برای بازی در فیلم «اتاق» تولید مشترک ایرلند و کانادا که از روی رمانی به همین نام نوشته اما داناهیو ساخته شده است، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.
سیلوستر استالونه برای تکرار نقش راکی بالبوا مشتزن فیلادلفیایی در فیلم «کرید» جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را برد. جنیفر جیسن لی برای بازی در وسترن «هشت نفرتانگیز» تازهترین ساخته کوئنتین تارانتینو که از ۲۵ دسامبر (۴ دی) اکران میشود، جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را برد. تارانتینو هم برای این فیلم برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.
برندگان جوایز هیئت ملی نقد ۵ ژانویه ۲۰۱۶ در مراسمی در نیویورک تقدیر میشوند.
هیئت ملی نقد متشکل از حدود ۱۲۰ محقق، دانشجو، فیلمساز جوان، علاقهمند سینما و دستاندرکار حرفهای سینما در نیویورک است.
انتخاب NBR درمورد بهترین فیلم سال میتواند به موفقیت آن فیلم در فصل جوایز سینمایی بخصوص جوایز اسکار کمک کند، هرچند در سالهای اخیر برنده اصلی هیئت ملی نقد با برنده اصلی جوایز اسکار همخوانی نداشته است.
هیئت ملی نقد سال گذشته فیلم “خشنترین سال” به کارگردانی جی. سی. شاندور را به عنوان بهترین فیلم سال برگزید، اما “بردمن” به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو برنده اسکار بهترین فیلم شد. “خشنترین سال” با وجود دریافت سه جایزه از NBR در جوایز اسکار کلا نادیده گرفته شد.
این هیئت سال ۲۰۱۳ “او” به کارگردانی اسپایک جونز را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد، اما اسکار بهترین فیلم به “۱۲ سال بردگی” ساخته استیو مکویین رسید.
سال ۲۰۱۲ فیلم “۳۰ دقیقه بامداد” به کارگردانی کاترین بیگلو از سوی هیئت ملی نقد به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد، اما اسکار بهترین فیلم به “آرگو” ساخته بن افلک رسید. سال ۲۰۱۱ نیز “هوگو” جوایز اصلی این هیئت را درو کرد، اما در نهایت “هنرمند” اسکار بهترین فیلم را به خانه برد.
سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ فیلمهای “پیرمردها کشوری ندارند” و “میلیونر زاغهنشین” برنده جایزه بهترین فیلم به انتخاب این هیئت شدند و در نهایت اسکار بهترین فیلم را دریافت کردند.
فهرست کامل برندگان این دوره جوایز هیئت ملی نقد به این شرح است:
بهترین فیلم: «مکس دیوانه: جاده خشم»
بهترین کارگردان: ریدلی اسکات، «مریخی»
بهترین بازیگر مرد: مت دیمن، «مریخی»
بهترین بازیگر زن: بری لارسن، «اتاق»
بهترین بازیگر مرد مکمل: سیلوستر استالونه، «کرید»
بهترین بازیگر زن مکمل: جنیفر جیسن لی، «هشت نفرتانگیز»
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: کوئنتین تارانتینو، «هشت نفرتانگیز»
بهترین فیلمنامه اقتباسی: درو گادارد، «مریخی»
بهترین فیلم بلند انیمیشن: «پشت رو»، پیت داکتر
بازیگر نوظهور: ابراهیم عطاء، «جانوران بدون کشور» و جیکاب ترمبلی، «اتاق»
بهترین کارگردان اول: جوناس کارپینیانو، «مدیترانهای»
بهترین فیلم خارجیزبان: «پسر شائول»، لاشلو لمس (مجارستان)
بهترین مستند: «ایمی»، آصف کاپادیا
بهترین گروه بازیگری: «The Big Short»
جایزه مرکز توجه: «قاتل حرفهای» (Sicario)، دنی ویلنو
جایزه NBR آزادی بیان: «جانوران بدون کشور» و «موستانگ»
فیلمهای برتر (بدون ترتیب): «پل جاسوسها» / «کرید» / «هشت نفرتانگیز» / «پشت رو» / «مرکز توجه» / «مریخی» / «اتاق» / «قاتل حرفهای» / «یکراست از کامپتن»
پنج فیلم خارجیزبان برتر سال (بدون ترتیب): «شب بخیر مامان» / «مدیترانهای» / «Phoenix» / «مادر دوم» / «قبیله»
پنج مستند برتر سال (بدون ترتیب): «بهترین دشمنان» / «پلنگهای سیاه: پیشگام انقلاب» / «دیپلمات» / «به من گوش کن مارلون» / «شمایل سکوت»
۱۰ فیلم مستقل برتر سال (بدون ترتیب): «۷۱» / «۴۵ سال» / «ماشین پلیس» / «اکس ماکینا» / «مامانبزرگ» / «It Follows» / «جیمز وایت» / «Mississippi Grind» / «به من خوش آمدی» / «وقتی جوان بودیم»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- جورج میلر جایزه فیلمساز سال را برای تدوین صدا دریافت میکند
- نتایج تحقیقات علمی درباره فیلمها منتشر شد/ معرفی فیلمی که ضربان قلب را بالا میبرد
- دنباله «مد مکس: جاده خشم» ساخته میشود
- نمای نزدیک/ پیامدهای زیانبار نادیده گرفتنِ ادبیات سینمایی
- «طبل حلبی»/ در باب نگهبانهای زندان آزکابان در پی شکار طعمه
- نمره قابل قبولی که «همه میدانند» فرهادی از منتقدان گرفت
- «دولتوف» فیلم برتر جشنواره جهانی فجر از نگاه منتقدان شد
- کابینه ترامپ سینمایی میشود/سرمایهگذار «مد مکس»: به دنبال رشد اقتصادی هستیم
- تصاویر حضور منتقد سینما پشت تریبون، پس از یک سال
- درگذشت یک منتقد قدیمی
- سکانسهایی که به احترام ایرج کریمی روی پرده میروند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
لطفا منبع خبر را بزنید
ممنون از تذکرتان و پوزش