سینماسینما، پاریس
با نزدیکتر شدن روز ۱۷ دسامبر که قرار است لیست کوتاه فیلمهای بینالمللی (غیرانگلیسی زبان) از سوی آکادمی اسکار اعلام شود، برنامهای در رادیو فرانسه با حضور چند منتقد سینمایی و کارشناس مسایل اجتماعی/سیاسی، به شکل جلسه بحث و گفتوگو راجع به نقش سینما پخش شد که صحبتها به جوایز جشنوارهها و بویژه به مراسم اسکار سال آینده نیز کشیده شد.
شرکت کنندگان در بحث بهویژه به وضعیت فیلمهای غیرانگلیسی زبانی پرداختند که قرار است در اسکار ۲۰۲۵ داوری شود. اکثر آنها همنظر بودند که جوایز دوره آینده اسکار در رابطه تنگاتنگ با موقعیت سیاسی در جوامع امروز خواهد بود و به احتمال قوی این نکته گریزناپذیر است.
آنها همچنین از زاویه اقتصادی به بررسی فروش فیلمهایی که درگیر سیاست هستند هم پرداختند و اینکه این آثار از فروش بالاتری هم نسبت به سالهای قبل در سینماها برخوردار بودهاند. تحلیلگران به کاندیداهای جوایز بفتا در انگلستان هم که در ۱۶ فوریه سال آینده جوایز آن مشخص خواهد شد، اشارهای کردند که فیلمهای غالبا سیاسی جای ویژهای در بین کاندیداها بهدست خواهد آورد. در این میان «سورپرایزهای قابل پیشبینی» هم وجود دارد! شرکت کنندگان در این جلسه در رابطه با برخی از کاندیداهای معرفی شده به آکادمی اسکار، به فیلم «امیلیا پرز» (ژاک اودیار) از فرانسه، «من هنوز اینجا هستم» (والتر سالس) از برزیل، «سانتوش» (ساندهیار سوری) از هند و غیره اشاره کردند که البته فیلم هندی از طرف انگلستان به آکادمی معرفی شده چون در کشور خود از سوی مرکز ملی سینمای این کشور مایل نبودند آنرا معرفی کنند، و همین مشگل برای فیلم فوقالعاده، «همه آن چیزی که نور تصور میکنیم» ساخته پایال کاپادیا، برنده جایزه بزرگ جشنواره کن امسال بوجود آمده، و کمیسیون انتخاب هند برای اسکار، این فیلم را انتخاب نکرد – که کارگردان در گفتگو با سایت ددلاین بسیار افسوس خورده و گفته بود، اعضای کمیسیون هند ۱۲ مرد تصمیم گیرنده بودند و می گفتند فیلم تو «چندان هندی نیست !!!» و این شانس از دست رفت- در عوض «دانه انجیر معابد» از محمد رسولاف شانس خوبی آورده است. شرکت کنندگان در این بحث معتقد بودند که اسکار باید قوانین خود را اصلاح کند. انها به این نکته هم پرداختند که اثر محمد رسولاف کاملا ایرانی و به زبان فارسی، با بازیگران و عوامل ایرانی و در کشور خودش ساخته شده است ولی از سوی آلمان به آکادمی اسکار معرفی شده است! با توجه به این نکات انها ادعا میکنند که در رای گیری اعضا آکادمی این مسایل تاثیر خواهد گذاشت، ولی با این حال، این موضوع «غیرنرمال» است و آکادمی اسکار باید فکری اساسی برای آن بکند!
بعد از ۱۷ دسامبر که ۱۵ فیلم در فهرست کوتاه اولیه خواهد آمد، بیشتر میتوان به این مسایل پرداخت و بهویژه باید منتظر ۵ فیلم نامزدهای نهایی بود که در ۱۷ ژانویه اعلام خواهد شد. مراسم نود وهفتمین دور اسکار، دوم مارس ۲۰۲۵ در لس آنجلس برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





