سینماسینما، پاریس
با نزدیکتر شدن روز ۱۷ دسامبر که قرار است لیست کوتاه فیلمهای بینالمللی (غیرانگلیسی زبان) از سوی آکادمی اسکار اعلام شود، برنامهای در رادیو فرانسه با حضور چند منتقد سینمایی و کارشناس مسایل اجتماعی/سیاسی، به شکل جلسه بحث و گفتوگو راجع به نقش سینما پخش شد که صحبتها به جوایز جشنوارهها و بویژه به مراسم اسکار سال آینده نیز کشیده شد.
شرکت کنندگان در بحث بهویژه به وضعیت فیلمهای غیرانگلیسی زبانی پرداختند که قرار است در اسکار ۲۰۲۵ داوری شود. اکثر آنها همنظر بودند که جوایز دوره آینده اسکار در رابطه تنگاتنگ با موقعیت سیاسی در جوامع امروز خواهد بود و به احتمال قوی این نکته گریزناپذیر است.
آنها همچنین از زاویه اقتصادی به بررسی فروش فیلمهایی که درگیر سیاست هستند هم پرداختند و اینکه این آثار از فروش بالاتری هم نسبت به سالهای قبل در سینماها برخوردار بودهاند. تحلیلگران به کاندیداهای جوایز بفتا در انگلستان هم که در ۱۶ فوریه سال آینده جوایز آن مشخص خواهد شد، اشارهای کردند که فیلمهای غالبا سیاسی جای ویژهای در بین کاندیداها بهدست خواهد آورد. در این میان «سورپرایزهای قابل پیشبینی» هم وجود دارد! شرکت کنندگان در این جلسه در رابطه با برخی از کاندیداهای معرفی شده به آکادمی اسکار، به فیلم «امیلیا پرز» (ژاک اودیار) از فرانسه، «من هنوز اینجا هستم» (والتر سالس) از برزیل، «سانتوش» (ساندهیار سوری) از هند و غیره اشاره کردند که البته فیلم هندی از طرف انگلستان به آکادمی معرفی شده چون در کشور خود از سوی مرکز ملی سینمای این کشور مایل نبودند آنرا معرفی کنند، و همین مشگل برای فیلم فوقالعاده، «همه آن چیزی که نور تصور میکنیم» ساخته پایال کاپادیا، برنده جایزه بزرگ جشنواره کن امسال بوجود آمده، و کمیسیون انتخاب هند برای اسکار، این فیلم را انتخاب نکرد – که کارگردان در گفتگو با سایت ددلاین بسیار افسوس خورده و گفته بود، اعضای کمیسیون هند ۱۲ مرد تصمیم گیرنده بودند و می گفتند فیلم تو «چندان هندی نیست !!!» و این شانس از دست رفت- در عوض «دانه انجیر معابد» از محمد رسولاف شانس خوبی آورده است. شرکت کنندگان در این بحث معتقد بودند که اسکار باید قوانین خود را اصلاح کند. انها به این نکته هم پرداختند که اثر محمد رسولاف کاملا ایرانی و به زبان فارسی، با بازیگران و عوامل ایرانی و در کشور خودش ساخته شده است ولی از سوی آلمان به آکادمی اسکار معرفی شده است! با توجه به این نکات انها ادعا میکنند که در رای گیری اعضا آکادمی این مسایل تاثیر خواهد گذاشت، ولی با این حال، این موضوع «غیرنرمال» است و آکادمی اسکار باید فکری اساسی برای آن بکند!
بعد از ۱۷ دسامبر که ۱۵ فیلم در فهرست کوتاه اولیه خواهد آمد، بیشتر میتوان به این مسایل پرداخت و بهویژه باید منتظر ۵ فیلم نامزدهای نهایی بود که در ۱۷ ژانویه اعلام خواهد شد. مراسم نود وهفتمین دور اسکار، دوم مارس ۲۰۲۵ در لس آنجلس برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





