«ساشین لیتل فدر» فعال حقوق مدنی سرخپوستی که جایزه اسکار را به نیابت از «مارلون براندو» رد کرد، درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «ساشین لیتلفدر» فعال حقوق مدنی سرخپوست که بیشتر برای حضور در صحنه مراسم اسکار و رد جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار به نیابت از «مارلون براندو» شناخته میشود، در سن ۷۵سالگی درگذشت.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار این خبر را با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد، «لیتلفدر» به سرطان سینه مبتلا بود.
«براندو» در اسکار ۱۹۷۳ برای بازی در فیلم «پدرخوانده» به عنوان برگزیده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد انتخاب شد، اما در حمایت از حقوق سرخپوستان در مراسم حضور نیافت و «لیتلفدر» به نیابت «براندو» در مراسم شرکت کرد. او جایزه را رد کرد و در سخنرانی کوتاهی علت تصمیم «براندو» را برای رد جایزه اسکار، اعتراض به نحوه نمایش بومیان آمریکا در صنعت سینما و تلویزیون عنوان کرد.
حضور این چهره ۲۶ساله روی صحنه اسکار با هو کردن حضار و رفتارهای توهینآمیز همراه بود. «لیتلفدر» پس از مراسم اسکار در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در ماه اوت سال میلادی جاری به دلیل اتفاقات پیرامون اعطای جایزه اسکار سال ۱۹۷۳ به طور رسمی از «ساشین لیتل فدر» عذرخواهی کرد.
«لیتل فدر» نخستین زن بومی بود که در سال ۱۹۷۳ در مراسم جوایز اسکار روی صحنه ایستاد. سخنرانی معروف ۶۰ ثانیهای او در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی همراه با دیگر لحظات تاریخی مانند تبدیل شدن «هلی بری» به عنوان نخستین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به فیلم کُرهای «انگل» نمایش داده میشود.
منبع: ایسنا و به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گرامیداشت ۱۰۰ سالگی مارلون براندو در جشنواره فیلم تورین
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- ایرنه پاپاس، بازیگر یونانی که در جهان درخشید
- نجومی بگیران سینمای جهان
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- تجربه تماشای پدرخوانده در کودکی با دستگاه آپارات/ جادوی سینما
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ کاپولا از انتخاب براندو برای بازی در «پدر خوانده» میگوید + ویدئو
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از اولین تستهای بازیگری مارلون براندو
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای جانی دپ درباره دوستی خود با مارلون براندو
- نویسنده کتاب زندگینامه مارلون براندو درگذشت
- قلچماقها و قماربازهای آوازهخوان/ نگاهی به مردان و عروسکها اثر جوزف ال منکیهویچ
- نگاهی به درونمایه نمایش «مارلون براندو» ماجرای مارلون، ماریا و مرلین
- بهنام شریفی بازیگر «مارلون براندو» شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





