«ساشین لیتل فدر» فعال حقوق مدنی سرخپوستی که جایزه اسکار را به نیابت از «مارلون براندو» رد کرد، درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «ساشین لیتلفدر» فعال حقوق مدنی سرخپوست که بیشتر برای حضور در صحنه مراسم اسکار و رد جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار به نیابت از «مارلون براندو» شناخته میشود، در سن ۷۵سالگی درگذشت.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار این خبر را با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد، «لیتلفدر» به سرطان سینه مبتلا بود.
«براندو» در اسکار ۱۹۷۳ برای بازی در فیلم «پدرخوانده» به عنوان برگزیده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد انتخاب شد، اما در حمایت از حقوق سرخپوستان در مراسم حضور نیافت و «لیتلفدر» به نیابت «براندو» در مراسم شرکت کرد. او جایزه را رد کرد و در سخنرانی کوتاهی علت تصمیم «براندو» را برای رد جایزه اسکار، اعتراض به نحوه نمایش بومیان آمریکا در صنعت سینما و تلویزیون عنوان کرد.
حضور این چهره ۲۶ساله روی صحنه اسکار با هو کردن حضار و رفتارهای توهینآمیز همراه بود. «لیتلفدر» پس از مراسم اسکار در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در ماه اوت سال میلادی جاری به دلیل اتفاقات پیرامون اعطای جایزه اسکار سال ۱۹۷۳ به طور رسمی از «ساشین لیتل فدر» عذرخواهی کرد.
«لیتل فدر» نخستین زن بومی بود که در سال ۱۹۷۳ در مراسم جوایز اسکار روی صحنه ایستاد. سخنرانی معروف ۶۰ ثانیهای او در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی همراه با دیگر لحظات تاریخی مانند تبدیل شدن «هلی بری» به عنوان نخستین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به فیلم کُرهای «انگل» نمایش داده میشود.
منبع: ایسنا و به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گرامیداشت ۱۰۰ سالگی مارلون براندو در جشنواره فیلم تورین
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- ایرنه پاپاس، بازیگر یونانی که در جهان درخشید
- نجومی بگیران سینمای جهان
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- تجربه تماشای پدرخوانده در کودکی با دستگاه آپارات/ جادوی سینما
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ کاپولا از انتخاب براندو برای بازی در «پدر خوانده» میگوید + ویدئو
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از اولین تستهای بازیگری مارلون براندو
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای جانی دپ درباره دوستی خود با مارلون براندو
- نویسنده کتاب زندگینامه مارلون براندو درگذشت
- قلچماقها و قماربازهای آوازهخوان/ نگاهی به مردان و عروسکها اثر جوزف ال منکیهویچ
- نگاهی به درونمایه نمایش «مارلون براندو» ماجرای مارلون، ماریا و مرلین
- بهنام شریفی بازیگر «مارلون براندو» شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





