سینماسینما، برلین – الهام حسامی؛ کارگردان مشهور آلمانی، تام تیکور، که با فیلم «بدو لولا بدو» و سریال «برلین بابیلن» در ایران شناخته شده است، در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم برلین از فیلم جدید خود «نور» در بخش ویژه جشنواره رونمایی کرد.
او در ابتدا از انتخاب نشدن فیلمش برای بخش مسابقه ابراز ناراحتی کرد و با اینحال آن را اثری مناسب برای افتتاحیه جشنواره دانست.
«نور» داستان خانوادهای مدرن در شهر برلین را روایت میکند که در آن، تیم (با بازی لارس آیدینگر) و همسرش میلنا (نیکولت کربیتس)، دوقلوهایشان فریدا و جون و (پسر دیگر میلنا)، دیو، با وجود زندگی در یک آپارتمان مشترک ، هرکدام به شیوهای مستقل زندگی میکنند.
ورود یک خدمتکار سوری به نام فرح، تعادل زندگی آنها را به هم میزند و احساسات پنهانشان را آشکار میکند. فرح یک زن پناهنده سوری است که زندگی سختی را پشت سر گذاشته است …
در نشست خبری، تام تیکور به همراه بازیگران اصلی فیلم، لارس آیدینگر، نیکولت کربیتس و تالا الدین (بازیگر عرب زبان و تازه کار) حاضر بودند. تیکور در این نشست درباره ایدههای اولیه خود برای ساخت این فیلم صحبت کرد.
«نور» یک فیلم مولتی ژانر با اشارات و ارجاعات به آثار قبلی فیلمساز، فیلم ها و وقایع سیاسی و موزیکهای شناخته شده و مشهور است.
استفاده از انیمیشن و ورود به دنیای VR (واقعیت مجازی) از زاویه دید کاراکترهای نوجوان و کودک فیلم، فیلم را اثری نوآور و به روز معرفی میکند و در جذابیت فیلم تاثیر مثبت دارد؛
با این حال به نظر میرسد عدم انسجام ساختاری و تماتیک و وفادار نماندن به ساختار پست مدرن (که از ویژگی های محبوب فیلمسازی تام تیکور است) باعث سردرگمی ساختاری فیلم و خستگی مخاطب می شود.
تام تیکور درباره مفهوم فیلمش گفت که فیلم به روابط پیچیده خانوادههای مدرن میپردازد و میخواهد بگوید که هیچ خانوادهای کاملاً کارکردی نیست.
او همچنین درباره کاراکتر شهر برلین به عنوان لوکیشن اصلی فیلم صحبت کرد و گفت برلین در این فیلم نقش مهمی دارد، برلین شهری با ساختمانهای خاص است که به من فضای کار بسیار می دهد.
تیکور با اشاره به جذابیتهای خاص شهر برلین ادامه داد که برلین شهری ناتمام و پر از تضاد است، جایی که زیبایی و زشتی در کنار هم قرار دارند.
او درباره بارانی که مدام در بسیاری از صحنههای فیلم میبارد نیز صحبت کرد و گفت: فضای بارانی در فیلم با داستان فیلم هماهنگ است. باران صحنهها را جذابتر کرده است و از نظر مفهومی نیز با فیلم همخوانی دارد، در باران کاراکترها به هم نزدیکتر میشوند (از نظر فیزیکی ) اما در این فاصله نزدیک، حتی نمیتوانند دیالوگ های همدیگر را به درستی بشنوند.
لارس آیدینگر، بازیگر نقش تیم انگلس، درباره مضمون فیلم گفت که «نور» نگاهی انتقادی به زندگی قشر مرفه دارد و باعث میشود مخاطب درباره امتیازات و وظایف خود در زندگی تأمل کند.
نیکولت کربیتس بازیگر نقش میلنا هم در این نشست گفت: من بسیار دوست داشتم نقش میلنا را بازی کنم. در زمان بازی در این نقش مدام میگشتم بفهمم که من چه کسی هستم و کی میلنا ست. در واقع من چالش زیادی داشتم تا بتوانم کارکترم را در فیلم بشناسم.
گفتنی است در برلیناله، منتقدان از فیلم آخر تام تیکور استقبال چندانی نکردهاند و از فیلم «نور» نقدهای مثبتی شنیده نمیشود. بعد از اتمام نمایش فیلم، برای خبرنگاران و منتقدان، در سالن تازه افتتاح شده بلومکس تیاتر، واکنشها سرد و تشویقها، کم و کوتاه بود که نشان میدهد فیلم افتتاحیه برلیناله انتظارات را براورده نکرده است؛ هر چند جشنواره برلین در این سالها، نشان داده، وسواس چندانی در انتخاب فیلم افتتاحیه ندارد و اغلب فیلم های بخشهای جانبی (و نه بخش ویژه وحتی مسابقه اصلی ) به فیلم های بحثبرانگیز و دیدنی جشنواره تبدیل شدهاند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- سکانس طلایی/ بهشت
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- عباس امینی در گفت و گو با سینماسینما/ آرزو دارم در ایران فیلم بسازم
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- از فیلم جدید رابرت پاتینسن تا یک درام پاراگوئهای و «سال سیاه ۴۷»/ در دومین روز جشنواره فیلم برلین چه گذشت؟
- «هجوم» شنبه در جشنواره برلین روی پرده میرود / نمایش «به وقت شام» در بازار فیلم
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند