سینماسینما، برلین – الهام حسامی؛ کارگردان مشهور آلمانی، تام تیکور، که با فیلم «بدو لولا بدو» و سریال «برلین بابیلن» در ایران شناخته شده است، در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم برلین از فیلم جدید خود «نور» در بخش ویژه جشنواره رونمایی کرد.
او در ابتدا از انتخاب نشدن فیلمش برای بخش مسابقه ابراز ناراحتی کرد و با اینحال آن را اثری مناسب برای افتتاحیه جشنواره دانست.
«نور» داستان خانوادهای مدرن در شهر برلین را روایت میکند که در آن، تیم (با بازی لارس آیدینگر) و همسرش میلنا (نیکولت کربیتس)، دوقلوهایشان فریدا و جون و (پسر دیگر میلنا)، دیو، با وجود زندگی در یک آپارتمان مشترک ، هرکدام به شیوهای مستقل زندگی میکنند.
ورود یک خدمتکار سوری به نام فرح، تعادل زندگی آنها را به هم میزند و احساسات پنهانشان را آشکار میکند. فرح یک زن پناهنده سوری است که زندگی سختی را پشت سر گذاشته است …
در نشست خبری، تام تیکور به همراه بازیگران اصلی فیلم، لارس آیدینگر، نیکولت کربیتس و تالا الدین (بازیگر عرب زبان و تازه کار) حاضر بودند. تیکور در این نشست درباره ایدههای اولیه خود برای ساخت این فیلم صحبت کرد.
«نور» یک فیلم مولتی ژانر با اشارات و ارجاعات به آثار قبلی فیلمساز، فیلم ها و وقایع سیاسی و موزیکهای شناخته شده و مشهور است.
استفاده از انیمیشن و ورود به دنیای VR (واقعیت مجازی) از زاویه دید کاراکترهای نوجوان و کودک فیلم، فیلم را اثری نوآور و به روز معرفی میکند و در جذابیت فیلم تاثیر مثبت دارد؛
با این حال به نظر میرسد عدم انسجام ساختاری و تماتیک و وفادار نماندن به ساختار پست مدرن (که از ویژگی های محبوب فیلمسازی تام تیکور است) باعث سردرگمی ساختاری فیلم و خستگی مخاطب می شود.
تام تیکور درباره مفهوم فیلمش گفت که فیلم به روابط پیچیده خانوادههای مدرن میپردازد و میخواهد بگوید که هیچ خانوادهای کاملاً کارکردی نیست.
او همچنین درباره کاراکتر شهر برلین به عنوان لوکیشن اصلی فیلم صحبت کرد و گفت برلین در این فیلم نقش مهمی دارد، برلین شهری با ساختمانهای خاص است که به من فضای کار بسیار می دهد.
تیکور با اشاره به جذابیتهای خاص شهر برلین ادامه داد که برلین شهری ناتمام و پر از تضاد است، جایی که زیبایی و زشتی در کنار هم قرار دارند.
او درباره بارانی که مدام در بسیاری از صحنههای فیلم میبارد نیز صحبت کرد و گفت: فضای بارانی در فیلم با داستان فیلم هماهنگ است. باران صحنهها را جذابتر کرده است و از نظر مفهومی نیز با فیلم همخوانی دارد، در باران کاراکترها به هم نزدیکتر میشوند (از نظر فیزیکی ) اما در این فاصله نزدیک، حتی نمیتوانند دیالوگ های همدیگر را به درستی بشنوند.
لارس آیدینگر، بازیگر نقش تیم انگلس، درباره مضمون فیلم گفت که «نور» نگاهی انتقادی به زندگی قشر مرفه دارد و باعث میشود مخاطب درباره امتیازات و وظایف خود در زندگی تأمل کند.
نیکولت کربیتس بازیگر نقش میلنا هم در این نشست گفت: من بسیار دوست داشتم نقش میلنا را بازی کنم. در زمان بازی در این نقش مدام میگشتم بفهمم که من چه کسی هستم و کی میلنا ست. در واقع من چالش زیادی داشتم تا بتوانم کارکترم را در فیلم بشناسم.
گفتنی است در برلیناله، منتقدان از فیلم آخر تام تیکور استقبال چندانی نکردهاند و از فیلم «نور» نقدهای مثبتی شنیده نمیشود. بعد از اتمام نمایش فیلم، برای خبرنگاران و منتقدان، در سالن تازه افتتاح شده بلومکس تیاتر، واکنشها سرد و تشویقها، کم و کوتاه بود که نشان میدهد فیلم افتتاحیه برلیناله انتظارات را براورده نکرده است؛ هر چند جشنواره برلین در این سالها، نشان داده، وسواس چندانی در انتخاب فیلم افتتاحیه ندارد و اغلب فیلم های بخشهای جانبی (و نه بخش ویژه وحتی مسابقه اصلی ) به فیلم های بحثبرانگیز و دیدنی جشنواره تبدیل شدهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- سکانس طلایی/ بهشت
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- عباس امینی در گفت و گو با سینماسینما/ آرزو دارم در ایران فیلم بسازم
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- از فیلم جدید رابرت پاتینسن تا یک درام پاراگوئهای و «سال سیاه ۴۷»/ در دومین روز جشنواره فیلم برلین چه گذشت؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





