سینماسینما، نوشتهی لیزا نسلسون، ترجمه: امیرعلی نصیری
سنت و روابط خانوادگی، دو بازوی اصلی برادران لیلا است؛ فیلمی که با غوطه به درون خانوادهای فقیر ـ و همچنان باصداقت ـ تهرانی، مدام تماشاچی را شگفتزده میکند، خانوادهای که تلاش میکند خود را سرپا نگه دارد. سعید روستایی (نویسنده و کارگردان) بعد از اثر شگفتانگیز متری شیش و نیم با محوریت مواد مخدر، فیلمی ساخته که به لحاظ بصری و تماتیکی موضوعهای مختلفی را به چالش میکشد: دروغ، حقیقت، تحریمهای بینالمللی و عقبگرد اجتماعی. بازیهای فوقالعاده، این فیلم حاضر در بخش مسابقه، جشنواره فیلم کن را سرگرمکننده کرده است.
برادران لیلا مملو از بگو مگو و مشاجره میان شخصیتها است. این درام چند لایه به ما یادآوری میکند که مردم معمولی بیشترین آسیب را از تحریمهای بینالمللی میبینند. اینجا شاهد هستید که یک زن فقیر ـ و در عین حال متعلق به طبقه شهری ـ با چه مشکلاتی دست به گریبان است.
پدر خانواده، اسماعیل، پیرمردی هشتاد ساله (سعید پورصمیمی) باتری قلب و اعتیاد به تریاک دارد و سالهاست که درآمد شرافتمندانهای نداشته است. دو فرزند پسر، به همراه همسر و دخترش خانهای در منطقهای فقیرنشین دارند.
فیلم افتتاحیهای جسورانه دارد که علیرضا (نوید محمدزاده) را به ما معرفی میکند. نماهای خارجی متعدد و تصاویری در کارخانه با ماشینآلات سنگین، شرایط کاری در یک متروپلیس قرن بیست و یکمی را به تماشاچیها یادآوری میکند.
علی، که یک سال است هیچ در آمدی ندارد، به خانه پدری برمیگردد؛ جایی که خواهر چهلسالهاش لیلا (ترانه علیدوستی) هنوز ازدواج نکرده است. لیلا به او کمک میکند تا کسبوکار تازهای راه بیندازد و آیندهای برای خود دستوپا کند. او تیزهوشترین عضو این خانواده مردانه است. حقوقی که او بهواسطه کار اداری در یک مرکز خرید مجلل دارد، منبع درآمد اصلی خانواده است.
بزرگترین پسر خانواده، پرویز (فرهاد اصلانی) پدر پنج دختر دوستداشتنی و نوزادی پسر است. او در همان مرکز خرید، مسئول نظافت سرویسهای بهداشتی است. بهخاطر اجارهبهای زیاد، صاحبان پاساژ تصمیم گرفتهاند تا سرویس بهداشتی را به بوتیک تبدیل کنند. رؤیای لیلا این است که بتواند بوتیک را اجاره و کاری را برای همه برادرانش دست و پا کند. طنز تلخ ماجرا، تبدیل کردن توالت به بوتیکی پرزرق و برق است.
سومین برادر خانواده، دست به هر کار عجیب و غریبی میزند. در حالی که چهارمین برادر، منوچهر (پیمان معادی) میخواهد آپارتمان نقلیاش را بفروشد. او دسترسی مستاجرها را که اجارهشان عقب افتاده به راهپله گرفته، در نتیجه رفت و آمد به دشواری از طریق پلکان اضطراری انجام میشود.
رابطه برادرها در فیلم مثل یک هرم است. آنها این جمله را عینیت بخشیدهاند که «پول گرچه خوشبختی نمیاره، ولی نداشتنش قطعاً بدبختی میاره». گرچه این خانواده ظاهراً در زمانهای مدرن زیست میکنند، ولی مدام و با نشانههایی ـ مثل گرفتن عکس خانوادگی ـ به ما یادآوری میکنند که درگیر سنتها هستند. پدرخوانده فامیل فوت کرده و باید جانشینی برای او معرفی شود. اسماعیل از بقیه بزرگتر است، اما برای این کار به پول زیادی نیاز دارد.
آیا پیرمردی آسوپاس میتواند شایستگی کسب لقب پدرخوانده را به دست آورد؟ آیا برادران لیلا سرمایه لازم برای کسبوکار جدید را پیدا میکنند؟ آیا لیلا میتواند از نقش «دختر ترشیده» در یک جامعه مردسالار خارج شود و به غرایض اقتصادیاش اتکا کند؟ با پیشرفت داستان، تماشاچیان کمکم با قهرمانها همذاتپنداری کرده و به دنبال جواب این سوالها میروند.
دعوا و مرافعههای خانوادگی به شکلی باورپذیر اجرا شده و بازیگران واکنشهای احساسی خوبی ـ بهویژه با چشمانشان ـ دارند. ضمن تقدیر از کارگردان ـ بهخاطر مواد داستانی که در اختیارمان گذاشته ـ شاهد چالشهایی باورپذیر در زندگی روزمره این خانواده هستیم. این سفر احساسی، ابداً طولانی یا خستهکننده به نظر نمیرسد.
منبع: اسکرین دیلی
https://www.screendaily.com/reviews/leilas-brothers-cannes-review/5170211.article

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند