سینماسینما، نوشتهی لیزا نسلسون، ترجمه: امیرعلی نصیری
سنت و روابط خانوادگی، دو بازوی اصلی برادران لیلا است؛ فیلمی که با غوطه به درون خانوادهای فقیر ـ و همچنان باصداقت ـ تهرانی، مدام تماشاچی را شگفتزده میکند، خانوادهای که تلاش میکند خود را سرپا نگه دارد. سعید روستایی (نویسنده و کارگردان) بعد از اثر شگفتانگیز متری شیش و نیم با محوریت مواد مخدر، فیلمی ساخته که به لحاظ بصری و تماتیکی موضوعهای مختلفی را به چالش میکشد: دروغ، حقیقت، تحریمهای بینالمللی و عقبگرد اجتماعی. بازیهای فوقالعاده، این فیلم حاضر در بخش مسابقه، جشنواره فیلم کن را سرگرمکننده کرده است.
برادران لیلا مملو از بگو مگو و مشاجره میان شخصیتها است. این درام چند لایه به ما یادآوری میکند که مردم معمولی بیشترین آسیب را از تحریمهای بینالمللی میبینند. اینجا شاهد هستید که یک زن فقیر ـ و در عین حال متعلق به طبقه شهری ـ با چه مشکلاتی دست به گریبان است.
پدر خانواده، اسماعیل، پیرمردی هشتاد ساله (سعید پورصمیمی) باتری قلب و اعتیاد به تریاک دارد و سالهاست که درآمد شرافتمندانهای نداشته است. دو فرزند پسر، به همراه همسر و دخترش خانهای در منطقهای فقیرنشین دارند.
فیلم افتتاحیهای جسورانه دارد که علیرضا (نوید محمدزاده) را به ما معرفی میکند. نماهای خارجی متعدد و تصاویری در کارخانه با ماشینآلات سنگین، شرایط کاری در یک متروپلیس قرن بیست و یکمی را به تماشاچیها یادآوری میکند.
علی، که یک سال است هیچ در آمدی ندارد، به خانه پدری برمیگردد؛ جایی که خواهر چهلسالهاش لیلا (ترانه علیدوستی) هنوز ازدواج نکرده است. لیلا به او کمک میکند تا کسبوکار تازهای راه بیندازد و آیندهای برای خود دستوپا کند. او تیزهوشترین عضو این خانواده مردانه است. حقوقی که او بهواسطه کار اداری در یک مرکز خرید مجلل دارد، منبع درآمد اصلی خانواده است.
بزرگترین پسر خانواده، پرویز (فرهاد اصلانی) پدر پنج دختر دوستداشتنی و نوزادی پسر است. او در همان مرکز خرید، مسئول نظافت سرویسهای بهداشتی است. بهخاطر اجارهبهای زیاد، صاحبان پاساژ تصمیم گرفتهاند تا سرویس بهداشتی را به بوتیک تبدیل کنند. رؤیای لیلا این است که بتواند بوتیک را اجاره و کاری را برای همه برادرانش دست و پا کند. طنز تلخ ماجرا، تبدیل کردن توالت به بوتیکی پرزرق و برق است.
سومین برادر خانواده، دست به هر کار عجیب و غریبی میزند. در حالی که چهارمین برادر، منوچهر (پیمان معادی) میخواهد آپارتمان نقلیاش را بفروشد. او دسترسی مستاجرها را که اجارهشان عقب افتاده به راهپله گرفته، در نتیجه رفت و آمد به دشواری از طریق پلکان اضطراری انجام میشود.
رابطه برادرها در فیلم مثل یک هرم است. آنها این جمله را عینیت بخشیدهاند که «پول گرچه خوشبختی نمیاره، ولی نداشتنش قطعاً بدبختی میاره». گرچه این خانواده ظاهراً در زمانهای مدرن زیست میکنند، ولی مدام و با نشانههایی ـ مثل گرفتن عکس خانوادگی ـ به ما یادآوری میکنند که درگیر سنتها هستند. پدرخوانده فامیل فوت کرده و باید جانشینی برای او معرفی شود. اسماعیل از بقیه بزرگتر است، اما برای این کار به پول زیادی نیاز دارد.
آیا پیرمردی آسوپاس میتواند شایستگی کسب لقب پدرخوانده را به دست آورد؟ آیا برادران لیلا سرمایه لازم برای کسبوکار جدید را پیدا میکنند؟ آیا لیلا میتواند از نقش «دختر ترشیده» در یک جامعه مردسالار خارج شود و به غرایض اقتصادیاش اتکا کند؟ با پیشرفت داستان، تماشاچیان کمکم با قهرمانها همذاتپنداری کرده و به دنبال جواب این سوالها میروند.
دعوا و مرافعههای خانوادگی به شکلی باورپذیر اجرا شده و بازیگران واکنشهای احساسی خوبی ـ بهویژه با چشمانشان ـ دارند. ضمن تقدیر از کارگردان ـ بهخاطر مواد داستانی که در اختیارمان گذاشته ـ شاهد چالشهایی باورپذیر در زندگی روزمره این خانواده هستیم. این سفر احساسی، ابداً طولانی یا خستهکننده به نظر نمیرسد.
منبع: اسکرین دیلی
https://www.screendaily.com/reviews/leilas-brothers-cannes-review/5170211.article
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





