ویم وندرس کارگردان آلمانی در جشنواره لومیر ۲۰۲۳ تجلیل میشود.
به گزارش سینماسینما، ویم وندرس در پانزدهمین دوره جشنواره لومیر که با محوریت فیلم کلاسیک در لیون برگزار میشود، جایزه معتبر لومیر فرانسه را دریافت خواهد کرد.
او به این ترتیب جا پای کاترین دونو، پدرو آلمادوار، جین فوندا، مارتین اسکورسیزی، جین کمپیون، برادران داردن و همچنین کلینت ایستوود که اولین دریافتکننده این جایزه بود میگذارد. تیم برتون به عنوان برنده جایزه ۲۰۲۲ انتخاب شده بود.
جشنواره فیلم لومیر و جایزه لومیر در سال ۲۰۰۹ توسط تییری فرمو مدیر جشنواره فیلم کن که مدیر موسسه لومیر در لیون هم است، راهاندازی شد.
انستیتو لومیر با انتشار بیانیهای اعلام کرد: ویم وندرس که شخصیتی نمادین از احیای سینمای اروپا در آغاز دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است، کارگردان فیلمهایی چون «پاریس، تگزاس» و «بالهای اشتیاق»؛ مردی است که مسیر خود را به عنوان یک هنرمند دنبال کرده و به تازگی با ۲ فیلم اخیرش «آنسلم» و «روزهای عالی» به یک پیروزی مضاعف دست یافته است. این یک انتخاب بدیهی بود که در لیون، زادگاه لومیر خالق سینما، از این کارگردان مسافر، هنرشناس چندوجهی و بینا، تصویرگر ماهر که هرگز دست از اختراع مجدد خود برنداشته و هزاران زندگی را تجربه کرده است، تجلیل کنیم.
این موسسه خاطرنشان کرد که وندرس جزو اولین فیلمسازانی بود که توسط موسسه لومیر در سال ۱۹۹۱ دعوت شد.
انستیتو لومیر که در محل خانه و محل کار سابق پیشگامان سینما آگوست و لویی لومیر واقع شده است، سال ۱۹۸۲ برای حفظ خاطرات و میراث سینمایی آنها ایجاد شد.
دیروز اعلام شد وندرس به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیوی امسال انتخاب شده است.
پانزدهمین دوره جشنواره لومیر از ۱۴ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳(۲۲ تا ۳۰ مهر) برگزار میشود.
منبع: مهر به نقل از ددلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- جشنواره توکیو با ویم وندرس افتتاح میشود
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو شد
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
- مراسم جوایز آکادمی فیلم اروپا امروز برگزار میشود/ Eo برگزیده دانشجویان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





