وندرس که به تازگی با درام «روزهای عالی» با استقبال گستردهای در کن مواجه شد، به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو امسال انتخاب شد.
به گزارش سینماسینما، برگزارکنندگان جشنواره فیلم توکیو اعلام کردند، ویم وندرس اسطوره فیلمسازی آلمانی، رئیس هیات داوران جشنواره بینالمللی فیلم توکیو ۲۰۲۳ خواهد بود.
ارتباط هنری طولانی مدت وندرس با ژاپن اکنون آشکارتر از همیشه است. جدیدترین فیلم بلند این کارگردان با عنوان «روزهای عالی» به تازگی در جشنواره کن به نمایش درآمد و بهعنوان بهترین فیلم داستانی او در سالهای اخیر با استقبال روبرو شد. این فیلم درباره مرد میانسالی از توکیو است که زندگی خود را به انجام خدمات شهری و لذتهای کوچک تقلیل داده است. این فیلم موفق شد تا جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازیگر کهنه کار ژاپنی کوجی یاکوشو، از آن خود کند.
وندرس که اکنون ۷۷ سال دارد، طی ۵۵ سال فعالیت در سینما، برنده بسیاری از افتخارات سینمایی جهان از جمله شیر طلایی برای «وضعیت چیزها» در جشنواره فیلم ونیز ۱۹۸۲ شده و نخل طلای جشنواره فیلم کن ۱۹۸۴ را برای «پاریس، تگزاس» و جایزه بهترین کارگردانی را برای «بالهای اشتیاق» [با عنوان آلمانی «زیر آسمان برلین»] از کن ۱۹۸۷ برده است. او همچنین ۳ نامزدی اسکار بهترین فیلم مستند، برای «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» در سال ۱۹۹۹، «پینا» در سال ۲۰۱۱ و «نمک زمین» در سال ۲۰۱۴ شده است. امسال وندرس در کن یکی دیگر از مستندهای برجستهاش را هم رونمایی کرد که با عنوان «آنسلم» پرترهای درباره هنرمند بزرگ آلمانی آنسلم کیفر بود.
رابطه هنری وندرس با ژاپن به سال ۱۹۸۵ بازمیگردد که وی با ساخت مستند «توکیو گا»، ادای احترامی به کارگردان کلاسیک ژاپنی یاسوجیرو اوزو کرد؛ کارگردانی که وندرس مدتهاست او را قهرمان سینمایی خود معرفی کرده است. امسال سالگرد ۱۲۰ سالگی اوزو است و به همین مناسبت جشنواره توکیو بخش نمایش ویژهای را تدارک دیده که وندرس میزبان آن خواهد بود.
وندرس اولین بار سال ۱۹۸۵ فیلم «پاریس، تگزاس» را در جشنواره توکیو در بخش جشنواره جشنوارهها به نمایش درآورد و سال ۱۹۹۱ با فیلم «تا انتهای جهان» به این جشنواره بازگشت و پس از آن هم ریاست داوران مسابقه سینمای جوان را در سال ۱۹۹۳ برعهده داشت.
وندرس در بیانیهای گفت از بازگشت به جشنواره بینالمللی فیلم توکیو آن هم ۶۰ سال پس از مرگ و ۱۲۰ سال پس از تولد اوزو، استاد مسلمش هیجانزده است و همین این مناسبت را برای وی بسیار خاص میکند.
سیو ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم توکیو امسال از ۲۳ اکتبر تا یکم نوامبر (۱ تا ۱۰ آبان) برگزار میشود.
منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- با اعلام برندگان؛ نماینده فلسطین در اسکار جایزه بزرگ توکیو را گرفت
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- «سردباد» به توکیو میرود
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- جشنواره توکیو با ویم وندرس افتتاح میشود
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





